Gå til innhold

tillate enkelte tegn

Anbefalte innlegg

det er to ting jeg sliter med; det ene er å forstå hvordan en php kalender er bygget opp, det andre er å holde orden på systemet som forteller at enkelte tegn er tillatt.

Husker ikke hva funksjonen jeg er ute etter heter, så sliter med å prøve manualen. Husker det var en tråd her om det for ikke lenge siden, men så lenge jeg lider av elefanthukommelse er det vanskelig å finne frem til den.

Noen som kan hjelpe meg på gli?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

eregi() er en veldig bra funksjon for å sjekke tegn.

http://no2.php.net/manual/en/ref.regex.php

I en php kalender finner første dagen i måneden med f.eks. mktime. Så bruker du date("w") for å finne ut hvilken dag i uken det er, for å vite hvor kalenderen skal starte.

Der etter teller du bare til dag 7. For å finne siste dag i måneden bruker du f.eks. mktime(0, 0, 0, 3, 0, 2004));

Endret av ????????
Lenke til kommentar

Bruk substr_count()

http://no2.php.net/manual/en/function.substr-count.php

Her er forresten en super enkel kalender:

<font face="Lucida Console" size="2">
<?php

$FørsteDag = date("w", mktime(0,0,0,date("m"), 1, date("Y")));  // beregner hvilken dag første dag i måneden er
if($FørsteDag == 0) // siden 0=søndag settes 0 til 7
 $FørsteDag = 7;
$SisteDag = date("j", mktime(0,0,0,date("m")+1, 0, date("Y"))); // beregner siste dagen i måneden

for($i = 1; $i < $FørsteDag; $i++){ // setter inn -- på de dagene som ikke er med i måneden
 echo "-- ";
}

for($i = 1; $i <= $SisteDag; $i++){ // teller dagene opp i måneden til den kommer til siste dagen
 echo str_pad($i, 2, "0", STR_PAD_RIFHT)." "; // setter 0 foran alle enkel tegn 1-9
 if(!($FørsteDag % 7)) // beregner når det skal være linjeskift
   echo "<br>";
 $FørsteDag += 1;
}
?>
</font>

Edit: valg av font var bare for å ha en font der alle tegn er like store!

Endret av ????????
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...