Gilbert Skrevet 27. februar 2004 Del Skrevet 27. februar 2004 det er to ting jeg sliter med; det ene er å forstå hvordan en php kalender er bygget opp, det andre er å holde orden på systemet som forteller at enkelte tegn er tillatt. Husker ikke hva funksjonen jeg er ute etter heter, så sliter med å prøve manualen. Husker det var en tråd her om det for ikke lenge siden, men så lenge jeg lider av elefanthukommelse er det vanskelig å finne frem til den. Noen som kan hjelpe meg på gli? Lenke til kommentar
???????? Skrevet 27. februar 2004 Del Skrevet 27. februar 2004 (endret) eregi() er en veldig bra funksjon for å sjekke tegn. http://no2.php.net/manual/en/ref.regex.php I en php kalender finner første dagen i måneden med f.eks. mktime. Så bruker du date("w") for å finne ut hvilken dag i uken det er, for å vite hvor kalenderen skal starte. Der etter teller du bare til dag 7. For å finne siste dag i måneden bruker du f.eks. mktime(0, 0, 0, 3, 0, 2004)); Endret 27. februar 2004 av ???????? Lenke til kommentar
Gilbert Skrevet 27. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2004 jaaaa!!! eregi er min venn (og du ) Lenke til kommentar
Gilbert Skrevet 27. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2004 men du, med det samme vi er i gang, hvilken funksjon er fin for å telle antall forekomster av || i en string? Lenke til kommentar
???????? Skrevet 27. februar 2004 Del Skrevet 27. februar 2004 (endret) Bruk substr_count() http://no2.php.net/manual/en/function.substr-count.php Her er forresten en super enkel kalender: <font face="Lucida Console" size="2"> <?php $FørsteDag = date("w", mktime(0,0,0,date("m"), 1, date("Y"))); // beregner hvilken dag første dag i måneden er if($FørsteDag == 0) // siden 0=søndag settes 0 til 7 $FørsteDag = 7; $SisteDag = date("j", mktime(0,0,0,date("m")+1, 0, date("Y"))); // beregner siste dagen i måneden for($i = 1; $i < $FørsteDag; $i++){ // setter inn -- på de dagene som ikke er med i måneden echo "-- "; } for($i = 1; $i <= $SisteDag; $i++){ // teller dagene opp i måneden til den kommer til siste dagen echo str_pad($i, 2, "0", STR_PAD_RIFHT)." "; // setter 0 foran alle enkel tegn 1-9 if(!($FørsteDag % 7)) // beregner når det skal være linjeskift echo "<br>"; $FørsteDag += 1; } ?> </font> Edit: valg av font var bare for å ha en font der alle tegn er like store! Endret 27. februar 2004 av ???????? Lenke til kommentar
Gilbert Skrevet 27. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2004 her blir jeg faktisk overøst av gode tips. for en fin fredagskveld Lenke til kommentar
???????? Skrevet 27. februar 2004 Del Skrevet 27. februar 2004 her blir jeg faktisk overøst av gode tips. for en fin fredagskveld Litt blid i kveld... ikke mer vin på deg! Bra det... ikke alle som er like blide på meg i dag, som _TT_ http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=210078&st=20 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå