Athlon Power Skrevet 20. mars 2002 Del Skrevet 20. mars 2002 Jeg trenger en beskrivelse på hvordan man bruker følgende deler i en radio-sender. Motstander, Kondensator, VC, IC, Q. De tre siste er forkortelser som jeg lurer på hva står for og hvordan de brukes. En ting ti... På et krets kort.. Kan noen gi meg en enkel, men detaljert forklaring på hvordan bruke disse kretskortene. Takk. Lenke til kommentar
moft Skrevet 20. mars 2002 Del Skrevet 20. mars 2002 ha ha , du har tydeligvis altfor lite peiling på elektronikk til at det er noen vits. det kommer til å ta lang tid før du klarer å konstruere en radio... la meg tolke spørsmålet ditt slik: "kan noen gi meg en detaljert beskrivelse på hvordan bli en god kirurg" .. du har mye å lære før du kan forstå en radio , til å begynne med fatter du tydeligvis ikke viktigheten av å bestemme type sender , frekvens , modulasjon , styrke... hvis du hadde en sjans , hadde du allerede hatt beregnet hva slags specififasjoner du trengte .. gi opp. å fortelle deg mer ville vært bortkastet keyboard-slitasje. Lenke til kommentar
Mr.Hassan Skrevet 20. mars 2002 Del Skrevet 20. mars 2002 Hei Athlon Power! Tenkt å lage privat lokal radio? Veit ikkje koreis det er med rettigheter til å kople seg inn på ulike frekvenser.. Elles så kan ein del folk på ei elektrolinje ved ein vgs hjelpe deg.. Lenke til kommentar
SAA Skrevet 20. mars 2002 Del Skrevet 20. mars 2002 Jeg er nok redd moft har rett, selv om han kanskje kunne ha sagt det på en litt mer diplomatisk måte :smile:. Dersom du søker litt på internett kan du nok finne en del enkle radiotegninger. Du angriper nok problemstillingen litt i feil ende med å ramse opp noen komponeter du ønsker å benytte. F.eks. IC er forkokortelse for Integrted Circuit og er en generell betegnelse på alle elektroniske "chiper". BIOS-chipen er et eksempel på en IC. CPU og GPU er også en ICer. Poenget er at en IC kn være så mangt og har ikke noen bestemt funksjon. [ Denne Melding var redigert av: SAA på 2002-03-20 12:11 ] Lenke til kommentar
ligebli Skrevet 20. mars 2002 Del Skrevet 20. mars 2002 Hvorfor ikke kjøp ferdig bygd på ebay ? koster fra $20...... Lenke til kommentar
Punisher Skrevet 20. mars 2002 Del Skrevet 20. mars 2002 Himmel og hav for noen pessimister. Jeg mekka radiosender når jeg var liten. Brukte tegning fra en bok jeg lånte på biblioteket. Viste ikke engang hva ohm var :smile: Bare stå på. Du finner sikkert noen bra steder på internett. Les litt før du spør! det er alltid lurt å vite hva du skal spor om :wink: Lenke til kommentar
Mr.Hassan Skrevet 20. mars 2002 Del Skrevet 20. mars 2002 Hei! Eg lurer litt på kva loveligheten seier om private radiosendere..?Har ikkje søkt på lovdata.no.. Eg lurte ein gang på å lage ein radiosender for å ha med meg på ein buss..For så og overstyre signala fra radioen i bussen og spille eigen musikk eller..Seie at dette xdf fra Venus eller.no.. Men,veit ikkje loveligheten av det.. Btw,dette er ikkje ei oppfordring til andre om å gjære noko lignande.. Lenke til kommentar
tilstad Skrevet 20. mars 2002 Del Skrevet 20. mars 2002 Hehe...artig den der. Moft er nok inne på noe vesentlig ja. Jeg bygde min første AM radio i 10 årsalderen, men da var jeg jo intressert i elektronikk og leste det jeg kom over av lesestoff på det. Lærte meg bla. tysk i 12 årsalderen pga det der. Det er nok vesentlig mer komplisert enn du aner det feltet du har begikk deg inn på nå. skal Du ha noen sjans ville jeg gått på biblioteket og funnet frem noen bøker med titler som typisk heter noe sånt som: "elektronikk for nybegynnere" eller altså tilsvarende Windows for dummies. Evt. en elektronikksett bfor nybegynnere gir også et bra innblikk i det grunnleggende.Alt går bare man er ivrig nok, men jeg ble nok litt nyskjerrig på hva du skulle bruke denne senderen til.. Lenke til kommentar
Punisher Skrevet 20. mars 2002 Del Skrevet 20. mars 2002 Tror det har noe med effekt og frekvens å gjøre om en radiosender trenger lisens eller ikke. Husker ikke helt. Lenke til kommentar
RulleRimfrost Skrevet 20. mars 2002 Del Skrevet 20. mars 2002 IC = Integrert krets = 1 stk. chip. Disse selges av Arngren Elektronikk og er nesten en komblett radio. Trenger i tillegg forsterker, strøm og kontroller. Lenke til kommentar
Mr.Hassan Skrevet 20. mars 2002 Del Skrevet 20. mars 2002 Hei Punisher! Ok.Kanskje det ville vært ein ide om eg sendte ein e-post til noen som jobber i Nrk radio eller.no ? Kanskje dei kunne svart på kva som er lov og ikkje..? Lenke til kommentar
SAA Skrevet 20. mars 2002 Del Skrevet 20. mars 2002 Her finner dere lover og regler innen radio: http://www.postogteletilsynet.no/no/system...html/index.html Lenke til kommentar
Mr.Hassan Skrevet 20. mars 2002 Del Skrevet 20. mars 2002 Hei SAA! Takker.. Skal sjå om eg får leita meg fram til lovene seinare.. Lenke til kommentar
Ola PeK Skrevet 20. mars 2002 Del Skrevet 20. mars 2002 Om tillatte frekvensar. http://www.lovdata.no/for/sf/sd/sd-20001220-1399.html Lenke til kommentar
Athlon Power Skrevet 20. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2002 Det er ikke jeg som skal mekke sender. Det er en venn av meg som har media prosjekt på skolen. Jeg er bare en mellommann som har fått beskjed om og lage post. Han har kjøpt nor greier på elfa og har ben form for tegning. BobboZ Lenke til kommentar
SAA Skrevet 20. mars 2002 Del Skrevet 20. mars 2002 Quote: On 2002-03-20 15:11, Athlon Power skrev:Han har kjøpt nor greier på elfa og har ben form for tegning. Dette skjønte ikke jeg så mye av. Hva er det du prøver å si? Lenke til kommentar
Mr.Hassan Skrevet 20. mars 2002 Del Skrevet 20. mars 2002 Hei SAA! Trur han prøver å seie at "Han har kjøpt noen deler fra Elfa (firma) og har ei form for tegning.." Lenke til kommentar
sirius Skrevet 20. mars 2002 Del Skrevet 20. mars 2002 Det er selvfølgelig forbudt å bruke en radiosender, hjemmebygget eller kjøpt, på krinkastningsbånd uten at en har konsesjon til det. Da blir det en piratsender, og slikt er straffbart. Det er dumt å prøve seg, for de er lette å peile inn. De eneste privatpersoner som har lov til å bygge sendere er lisensierte radioamatører, som kan brukes på radioamatørbåndene. Lenke til kommentar
Andlier Skrevet 20. mars 2002 Del Skrevet 20. mars 2002 Quote: On 2002-03-20 17:33, Sirius skrev:Det er selvfølgelig forbudt å bruke en radiosender, hjemmebygget eller kjøpt, på krinkastningsbånd uten at en har konsesjon til det. Da blir det en piratsender, og slikt er straffbart.Det er dumt å prøve seg, for de er lette å peile inn.De eneste privatpersoner som har lov til å bygge sendere er lisensierte radioamatører, som kan brukes på radioamatørbåndene. Enig med Sirius. Ikke lag en radio-sender før du er sikker på hva du driver med. Du ville vel ikke laget en fallskjerm og prøvd den selv, dette er like dumt og farlig. Lenke til kommentar
tintin77 Skrevet 20. mars 2002 Del Skrevet 20. mars 2002 Pirat Radio Thats Cool Ha utstyret i bilen eller båten eller kansje snøscooter og kjør rundt under sending Ser ikke smart ut men, er vanskeligere å peile inn Alle vet at det olovlig men ja ja who cares Ikke det at jeg har prøvd det nei Internett Radio er derimot fritt fram for å spille hva som helst når som helst Fordel med fast IP og bredbånd Du kan sende i meget god kvalitet, kun avhengig av båndbredden Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå