Gå til innhold

Hvordan lage radiosender?

Anbefalte innlegg

Jeg trenger en beskrivelse på hvordan man bruker følgende deler i en radio-sender.

Motstander, Kondensator, VC, IC, Q.

De tre siste er forkortelser som jeg lurer på hva står for og hvordan de brukes.

En ting ti... På et krets kort..

Kan noen gi meg en enkel, men detaljert forklaring på hvordan bruke disse kretskortene.

Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ha ha ,

du har tydeligvis altfor lite peiling på elektronikk til at det er noen vits.

det kommer til å ta lang tid før du klarer å konstruere en radio...

la meg tolke spørsmålet ditt slik:

"kan noen gi meg en detaljert beskrivelse på hvordan bli en god kirurg"

.. du har mye å lære før du kan forstå en radio ,

til å begynne med fatter du tydeligvis ikke viktigheten av å bestemme type sender , frekvens , modulasjon , styrke...

hvis du hadde en sjans , hadde du allerede hatt beregnet hva slags specififasjoner du trengte .. gi opp.

å fortelle deg mer ville vært bortkastet keyboard-slitasje.

Lenke til kommentar

Jeg er nok redd moft har rett, selv om han kanskje kunne ha sagt det på en litt mer diplomatisk måte :smile:. Dersom du søker litt på internett kan du nok finne en del enkle radiotegninger. Du angriper nok problemstillingen litt i feil ende med å ramse opp noen komponeter du ønsker å benytte. F.eks. IC er forkokortelse for Integrted Circuit og er en generell betegnelse på alle elektroniske "chiper". BIOS-chipen er et eksempel på en IC. CPU og GPU er også en ICer. Poenget er at en IC kn være så mangt og har ikke noen bestemt funksjon.

[ Denne Melding var redigert av: SAA på 2002-03-20 12:11 ]

Lenke til kommentar

Himmel og hav for noen pessimister. Jeg mekka radiosender når jeg var liten. Brukte tegning fra en bok jeg lånte på biblioteket. Viste ikke engang hva ohm var :smile: Bare stå på. Du finner sikkert noen bra steder på internett. Les litt før du spør! det er alltid lurt å vite hva du skal spor om :wink:

Lenke til kommentar

Hei!

Eg lurer litt på kva loveligheten seier om private radiosendere..?Har ikkje søkt på lovdata.no..

Eg lurte ein gang på å lage ein radiosender for å ha med meg på ein buss..For så og overstyre signala fra radioen i bussen og spille eigen musikk eller..Seie at dette xdf fra Venus eller.no..

Men,veit ikkje loveligheten av det..

Btw,dette er ikkje ei oppfordring til andre om å gjære noko lignande..

Lenke til kommentar

Hehe...artig den der. Moft er nok inne på noe vesentlig ja. Jeg bygde min første AM radio i 10 årsalderen, men da var jeg jo intressert i elektronikk og leste det jeg kom over av lesestoff på det. Lærte meg bla. tysk i 12 årsalderen pga det der. Det er nok vesentlig mer komplisert enn du aner det feltet du har begikk deg inn på nå. skal Du ha noen sjans ville jeg gått på biblioteket og funnet frem noen bøker med titler som typisk heter noe sånt som: "elektronikk for nybegynnere" eller altså tilsvarende Windows for dummies. Evt. en elektronikksett bfor nybegynnere gir også et bra innblikk i det grunnleggende.Alt går bare man er ivrig nok, men jeg ble nok litt nyskjerrig på hva du skulle bruke denne senderen til..

Lenke til kommentar

Det er selvfølgelig forbudt å bruke en radiosender, hjemmebygget eller kjøpt, på krinkastningsbånd uten at en har konsesjon til det. Da blir det en piratsender, og slikt er straffbart.

Det er dumt å prøve seg, for de er lette å peile inn.

De eneste privatpersoner som har lov til å bygge sendere er lisensierte radioamatører, som kan brukes på radioamatørbåndene.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-20 17:33, Sirius skrev:

Det er selvfølgelig forbudt å bruke en radiosender, hjemmebygget eller kjøpt, på krinkastningsbånd uten at en har konsesjon til det. Da blir det en piratsender, og slikt er straffbart.

Det er dumt å prøve seg, for de er lette å peile inn.

De eneste privatpersoner som har lov til å bygge sendere er lisensierte radioamatører, som kan brukes på radioamatørbåndene.

Enig med Sirius. Ikke lag en radio-sender før du er sikker på hva du driver med.

Du ville vel ikke laget en fallskjerm og prøvd den selv, dette er like dumt og farlig.

Lenke til kommentar

Pirat Radio

Thats Cool

Ha utstyret i bilen eller båten eller kansje snøscooter og kjør rundt under sending

Ser ikke smart ut men, er vanskeligere å peile inn

Alle vet at det olovlig men ja ja

who cares

Ikke det at jeg har prøvd det nei

Internett Radio er derimot fritt fram for å spille hva som helst når som helst

Fordel med fast IP og bredbånd

Du kan sende i meget god kvalitet, kun avhengig av båndbredden

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...