Gå til innhold

Hvordan skal jeg koble 216 LEDs?

Lac

Anbefalte innlegg

har tenkt å koble 216 LEDs :scared: av 2V, 20mA. Dette vil trenge 432V i følge mine beregniner, men jeg er ingen elektriker så derfor spør jeg dere om et par spørsmål. V med en liten f bak hva vil det si? 432 virker litt vel mye, er dette riktig? er det noen annen måte å koble dette på, siden 432V ikke er så lett å oppdrive i en PC. Ville det vært mulig å dele disse LEDene opp i små seriekoblinger på ca 5-6 leds og tilføre hver 12V fra PSU i pcen? det ville blitt ca 23 seriekoblinger med 5 LEDs på hver, vil det fungere? Er det noen enklere måte å koble dette på?

Takker for svar fra alle!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lagde en gang et juletre på den måten.

Hadde en PSU fra en Victor 386, uten vifte.

Kjørte 12 V fra den på 7 parallellkoblede kretser. I hver krets var det 5 seriekoblede LED's.

Funker helt fint, så lenge ingen ryker, for da blir det litt skjevheter i systemet.

23 parallellkoblete kretser som hver trekker 20mA blir 460mA.

Ca 5 Watt eller noe.

Endret av snole
Lenke til kommentar

Skulle kunne gå bra det. Hvis du seriekopler 6 og kopler disse til 12 V.

Må bare kommentere strømsorbruket og effekten.

Strømforbruket blir på 4,32A (216*0.02) med 2 volt over lysdiodene blir det 8,64W

Eller for å\ skrive det på en mere forståelig måte. Du får 36 seriekoplinger av 6 lysdioder. Strømmen i disse blir 20 mA (0,02A). Da får vi 12 volt * 0,02A = 0,24W

For hver av de 36 seriekoplingene og 0,24W * 36 = 8,64

-Ble litt skremt når jeg så beregninen på 52W :dribble:

Edit: Husk at spenningen over lysdiodene er 2 Volt og ikke 12.

Endret av Pyro_smurf
Lenke til kommentar

Takker for svar. bare å finne ut hvor mye jeg har å gå på på min Chieftec360W PSU da. husker det var en side med en tabell eller noe som en kunne finne ut hvor mange watt hvert komponent i pcen trekker, men har glemt hvilken det var, noen som husker hvor det var?

Takker!

Lenke til kommentar
Strømforbruket blir på 4,32A (216*0.02) med 2 volt over lysdiodene blir det 8,64W

Hmm, dette blir vel ikke helt riktig?

Husk at det er den samme strømmen som går gjennom alle diodene i en seriekobling. 36 seriekoblinger * 20mA = 0,72A.

Effekten er derimot rett, 8,64 W

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...