Gå til innhold

S-ATA eller IDE i ny PC?

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal kjøpe ny PC. Hadde i utgangspunktet tenkt å kjøpe S-ATA, men så kom jeg på at jeg også blir å bruke en gammel IDE-disk. Denne skal primær være i den nye PC, men skal også flyttes over til en annen maskin ved behov.

Bør jeg da gå for S-ATA eller IDE på den nye maskinen?

Teit forklart, men jeg håper dere skjønner problemstillingen....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo, de er litt dyr. Det er sant. Men de er raskere. Du må tenke over det og bestemme deg om det er noe som du har lyst på/råd til. Kommer bare med mitt forslag jeg.

pris på 160gb fra hwb.no : Seagate 160GB SATA 7200rpm 1150 kr

Endret av Frugy
Lenke til kommentar
S-ATA er å foretrekke. Gir bedre ytelse enn P-ATA (IDE er en gammel betegnelse og brukes ikke lenger, IDE brukes om enheter som går på PIO overføringsmodus)

Nope, er ikke merkbart forskjell mellom s-ata og p-ata. Fordelen er de små kablene.

Nope, PIO er noe som ikke brukes på dagens moderne datamaskiner, men udma2(som heller ikke er så mye brukt lenger)

Dagen pc'er bruker udma5.

Lenke til kommentar
S-ATA er å foretrekke. Gir bedre ytelse enn P-ATA (IDE er en gammel betegnelse og brukes ikke lenger, IDE brukes om enheter som går på PIO overføringsmodus)

Nope, er ikke merkbart forskjell mellom s-ata og p-ata. Fordelen er de små kablene.

Nope, PIO er noe som ikke brukes på dagens moderne datamaskiner, men udma2(som heller ikke er så mye brukt lenger)

Dagen pc'er bruker udma5.

IDE-betegnelsen blir brukt på enheter som ikke bruker UDMA-grensesnittet, dvs PIO-modus. På UDMA-grensesnittet benyttes ATA-betegnelsen, fordi ATA er en utvidelse av IDE. PIO og UDMA kan ikke sammenlignes. PIO er mye tregere enn UDMA/ATA 33.

Lenke til kommentar
Hvordan er det med ytelsen når S-ATA kontrolleren ikke er i NB?

Er P-ATA raskere da? (jeg regner med det, serlig ved bruk av mange disker)

Etter hva jeg har forstått, ligger S-ATA kontrolleren i SB... Men når S-ATA ikke gjør det, kan det nok tenkes at den reelle ytelsen blir svakere enn men P-ATA. Men her er det sikkert folk som vet mer om dette en meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...