java_man Skrevet 27. februar 2004 Del Skrevet 27. februar 2004 Hei! Skal kjøpe ny PC. Hadde i utgangspunktet tenkt å kjøpe S-ATA, men så kom jeg på at jeg også blir å bruke en gammel IDE-disk. Denne skal primær være i den nye PC, men skal også flyttes over til en annen maskin ved behov. Bør jeg da gå for S-ATA eller IDE på den nye maskinen? Teit forklart, men jeg håper dere skjønner problemstillingen.... Lenke til kommentar
Frugy Skrevet 27. februar 2004 Del Skrevet 27. februar 2004 (endret) Hei Ville heller gått for en raptor i ny PC som systemdisk og brukt den andre til lagringsplass. Men ellers bør du gå for en S-ATA ja. Endret 27. februar 2004 av Frugy Lenke til kommentar
java_man Skrevet 27. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2004 Er ikke de litt vel dyr? Valget står egentlig mellom Seagate Barracuda 7200.7 160GB S-ATA og samme disk med IDE. Lenke til kommentar
Frugy Skrevet 27. februar 2004 Del Skrevet 27. februar 2004 (endret) Jo, de er litt dyr. Det er sant. Men de er raskere. Du må tenke over det og bestemme deg om det er noe som du har lyst på/råd til. Kommer bare med mitt forslag jeg. pris på 160gb fra hwb.no : Seagate 160GB SATA 7200rpm 1150 kr Endret 27. februar 2004 av Frugy Lenke til kommentar
Zuluzion Skrevet 27. februar 2004 Del Skrevet 27. februar 2004 Det er ikke vits i å kjøpe Raptor. Synes det er oppskryt. Kjøp heller en 160GB Seagate sata disk. Åssen disk har du nå`? Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 27. februar 2004 Del Skrevet 27. februar 2004 S-ATA er å foretrekke. Gir bedre ytelse enn P-ATA (IDE er en gammel betegnelse og brukes ikke lenger, IDE brukes om enheter som går på PIO overføringsmodus) Lenke til kommentar
java_man Skrevet 27. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2004 Åssen disk har du nå`? Har en 80Gb WD IDE-disk. Lenke til kommentar
java_man Skrevet 27. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2004 Hvordan blir det med kabler når man både har S-ATA og IDE-disker inne i maskinen? Lenke til kommentar
Frugy Skrevet 27. februar 2004 Del Skrevet 27. februar 2004 Får egen kabel med. Tror alle nye hovedkort støtter det også så det skal ikke bli noe problem Lenke til kommentar
skywalk_ Skrevet 27. februar 2004 Del Skrevet 27. februar 2004 selvsagt tar du s-ata hvis økonomien tillater det...og savlsagt kan man bruk de gammle p-ata diskene og du har det...men som noen andre sa.. kjøp en Ws raptor som sys disk og p-ata som lagring.. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 28. februar 2004 Del Skrevet 28. februar 2004 S-ATA er å foretrekke. Gir bedre ytelse enn P-ATA (IDE er en gammel betegnelse og brukes ikke lenger, IDE brukes om enheter som går på PIO overføringsmodus) Nope, er ikke merkbart forskjell mellom s-ata og p-ata. Fordelen er de små kablene. Nope, PIO er noe som ikke brukes på dagens moderne datamaskiner, men udma2(som heller ikke er så mye brukt lenger) Dagen pc'er bruker udma5. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 28. februar 2004 Del Skrevet 28. februar 2004 S-ATA er å foretrekke. Gir bedre ytelse enn P-ATA (IDE er en gammel betegnelse og brukes ikke lenger, IDE brukes om enheter som går på PIO overføringsmodus) Nope, er ikke merkbart forskjell mellom s-ata og p-ata. Fordelen er de små kablene. Nope, PIO er noe som ikke brukes på dagens moderne datamaskiner, men udma2(som heller ikke er så mye brukt lenger) Dagen pc'er bruker udma5. IDE-betegnelsen blir brukt på enheter som ikke bruker UDMA-grensesnittet, dvs PIO-modus. På UDMA-grensesnittet benyttes ATA-betegnelsen, fordi ATA er en utvidelse av IDE. PIO og UDMA kan ikke sammenlignes. PIO er mye tregere enn UDMA/ATA 33. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 28. februar 2004 Del Skrevet 28. februar 2004 Hvordan er det med ytelsen når S-ATA kontrolleren ikke er i NB? Er P-ATA raskere da? (jeg regner med det, serlig ved bruk av mange disker) Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 28. februar 2004 Del Skrevet 28. februar 2004 Hvordan er det med ytelsen når S-ATA kontrolleren ikke er i NB?Er P-ATA raskere da? (jeg regner med det, serlig ved bruk av mange disker) Etter hva jeg har forstått, ligger S-ATA kontrolleren i SB... Men når S-ATA ikke gjør det, kan det nok tenkes at den reelle ytelsen blir svakere enn men P-ATA. Men her er det sikkert folk som vet mer om dette en meg. Lenke til kommentar
highlander Skrevet 28. februar 2004 Del Skrevet 28. februar 2004 Såklart går du for S-ATA selvom det er litt dyrere men JA, gå for S-ATA istedet for P-ATA(IDE) =) Lenke til kommentar
diss Skrevet 28. februar 2004 Del Skrevet 28. februar 2004 Jeg har en raptor som systemdisk og s-ata som lagringsdisker. Koblet til en "vanlig" p-ata disk en gang og merket godt forskjell. Og ja, jeg merker stor forskjell på raptor disken i forhold til lagringsdiskene jeg har. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå