tommy_sn Skrevet 27. februar 2004 Del Skrevet 27. februar 2004 Hei! Har en 83 modell, og bruker 10-40 mineral olje på den. Lønner det seg å bruke 5-50, og/eller syntetisk olje? Lenke til kommentar
Opus Skrevet 27. februar 2004 Del Skrevet 27. februar 2004 5-50 er fin å bruke på vinteren. Hvilken bil har du? De færreste bilene fra 83' takler syntetisk olje noe særlig bra. Lenke til kommentar
Zagato Skrevet 1. mars 2004 Del Skrevet 1. mars 2004 Har du kalde vintrer og kjører motoren hardt på sommeren vil eg anbefale ei 5-50 olje. 5 forteller kor tykk olja er ved 20 grader og 50 ved 100 grader( trur det er dei temperaturene) Men ei svin god 10-40 olje KAN være betre når det er svinkaldt og under hard belastning enn ei kjipe 5-50. Lenke til kommentar
drkaos Skrevet 1. mars 2004 Del Skrevet 1. mars 2004 På min x turbobil ble jeg av flere anbefalt å kjøre 10w60. Hold deg til mineralolje på den gamle sliteren du. Lenke til kommentar
Dimm Skrevet 1. mars 2004 Del Skrevet 1. mars 2004 hvilken olje anbefales på en 92' MB 230E som ikke bruker nevneverdig med olje? Lenke til kommentar
drkaos Skrevet 1. mars 2004 Del Skrevet 1. mars 2004 Samme som du bruker. Evt en god dino-oil. På såpass gamle biler er det bare tull å smekke på syntet dersom du ikke har turbo. Gamle pakninger og dritt morkner dersom du fyller på syntet.. Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 3. mars 2004 Del Skrevet 3. mars 2004 Er det ikke noe med at synt olje koker lettere? Og gamle motorer blir varmere? Eller er jeg helt på jordet nå? Lenke til kommentar
drkaos Skrevet 3. mars 2004 Del Skrevet 3. mars 2004 Du er på jordet. Syntetolje tåler "vanligvis" høyere temå før den kokser enn dino-oil. Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 4. mars 2004 Del Skrevet 4. mars 2004 Da var jeg heltpå jordet ja.. Mente bare jeg leste noe om det en eller annen plass.. Lenke til kommentar
Opus Skrevet 4. mars 2004 Del Skrevet 4. mars 2004 Sant det at eldre motorer utvikler mer varme enn nye motorer. Det er grunnen til at flere nyere biler har to varmeapp.registre og/eller Webasto. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå