Gå til innhold

Å selge telefoner er en skrekk. (Spesilet nokia).

mphones

Anbefalte innlegg

Selgernes mareritt

Elektronikkselgerne hater dem: Mobiltelefoner, med Nokia som desidert versting, er blitt en ekstremsport å selge.

OLE-CHRISTIAN TRONSTAD

Fredag 27. februar 2004 16:57,

oppdatert 17:22

- Jeg pleier å si at det å selge mobiltelefoner er blitt en ekstremsport. Uttalelsen kommer fra kommunikasjonsdirektør Trond Bentestuen i Expert-kjeden.

Køen av hissige mobiltelefon-eiere er lang og vond utenfor landets mobilutsalgssteder. Ingen andre forbrukerprodukter er vi så til de grader misfornøyd med. Forbrukerrådet kontaktet 25 mobiltelefonselgere, ingen av dem ville anbefale en eneste telefon til bladets lesere.

Nokia versting

Bare i fjor mottok Forbrukerrådet 6900 brev og telefoner med klager på mobiltelefoner. Nokia selger flest telefoner men får langt flere klager enn markedsandelen deres skulle tilsi. Også Sony Ericsson får en rekke klager.

VERSTINGEN: Nokia 3310 har gitt selgerne og brukerne mest trøbbel.

Arkivfoto: SCANPIX

Forbrukerrapporten ba 25 selgere anbefale en driftssikker mobiltelefon. Ingen av dem nevnte Nokia, mer enn halvparten anbefalte Siemenstelefoner.

Huff å huff sier nå jeg, produsentene av mobiltelefoner bør sjerpe seg! Lag telefoner med kvalitet! :thumbdown:

Endret av mphones
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner ikke at folk kan ha så jævlig mye problemer med mobilene sine. Jeg tror det er en del brukerfeil altså. Jeg har selv nå min 9. mobiltelefon, og av de jeg har hatt, er det bare én som ga meg særlige problemer. Det var en veldig gammel motorola startac, som jeg til og med hadde kjøpt brukt. Men at det var en bedriten telefon, var det ikke noe tvil om. Min gamle nokia 8210 fikk også problemer på slutten av sin levetid, men dette var noe jeg forventet siden den var fra nokia. Den holdt ut i over 2 år (siden den var et halvt år gammel når jeg kjøpte den) før den begynte å få problemer med å slå seg av, og at skjermen ikke virket uten at man trykte den inn. Dette er dog et kjent nokiaproblem som fikses gratis og på dagen på et nokia-verksted, så jeg klager ikke på det...

De øvrige 7 telefonene jeg har hatt, har fungert knirkefritt. Ingen problemer i det hele tatt. Så hvordan kan så mange tusen feil hvert år ha feil? Skulle likt å vite hvilke problemer folk har, helt spesifikt...

Lenke til kommentar

vel.. jeg tror nokk det stemmer det der med at det er masse feil på nyere nokiamobilder...

selv har jeg en nokia 7250i, med feil på, men det er ikke vits i å prøve å levere inn til reparasjon..

to feil er det.. den ene har jeg ikke sett noe til på en stund, og det var kontaktfeil på de to nederste diodene på tastaturet..

jeg tok backup, og fikk moren min til å sende den til reklamasjon/reparasjon, men de ville ikke reparere den før problemet var mer fremtredende.. sukk

det andre problemet, plager nokk ikke alle, men det plager meg masse da jeg skifter bakgrunn ofte..

av og til når jeg går inn på et bilde, og velger sett som bakgrunnsbilde, så får telefonen blackout.. alt blir svart en liten stund, og så starter den opp igjen, men den er fortsatt innlogget.. når det skjer, så må jeg rote meg langt inn i noen instillinger får å skifte bakgrunnsbilde, og siden dette er mer tungvindt, så er dette noe jeg prøver å unngå..

Endret av the coolkid
Lenke til kommentar
VERSTINGEN: Nokia 3310 har gitt selgerne og brukerne mest trøbbel.

Nokia 3310 ja....

Spørsmål:

1. Hvor gammel er ikke 3310?

2. Hvor mange 3310 har det ikke blitt solgt?

3. Hvem er det som var kjøperne av 3310?

Svar:

1. Drit gammal.

2. Millioner, sikkert - det er nok den mest solgte telefonen

3. Fjortiser, som sikkert ikke er av de mest forsiktige brukerne..........!!!!!!

Ikke rart 3310 havner på toppen av lista.

Jeg vil tippe at en god del av feilene stammer fra feil bruk/misbruk, men det står ingen ting om hva slags feil som er rapportert, om det er fuktskader eller noe annet.

Selv har jeg aldri hatt noen store problemer med telefoner, men det jeg har hatt er:

1. Feil med en Siemens A50 - svarte linjer i displayet, fikk ny tlf.

2. Feil med en Siemens A55 - svarte linjer i displayet, fikk ny tlf.

3. Feil med en Siemens MC60 - telefonen hang hele tiden, hevet kjøpet

Nå skal jeg legge til at jeg har hatt ganske mange telefoner, og kun Siemens de siste 4 årene, så det er ikke så rart at Siemens kommer høyt opp på min feil-liste.. hehe :laugh:

Tror ikke Nokia er dårligere eller bedre enn andre, men at de kan ha hatt noen mandagstelefoner tviler jeg ikke på.

Lenke til kommentar

3510i er den nye flopp telefonen.

Btw : cool kid. Du kan kreve at telefonen sendes til service! At en feil ikke er fremtredende er det dummeste jeg har hørt. Pass på at de ikke "fikser" den selv ;)

Skal sendes til en godkjent mobilreperatør, og det skal du få bekreftelse papirer på når du henter mobilen igjen!

Omfang av feil har absolutt ingenting å si. Feil er feil! Hvis de nekter for det kan du henvise til kjøpsloven som sier at ved første 6mnd har bedriften bevisbyrde og eneste grunlag de har da får å ikke bytte telefonen er å bevise at telefonen har en "bagatell messig feil". Det meste vanlige feil innenfor garanti tiden går som bagatell messig feil. Men bedriften har selvfølgelig ikke mer enn 2 sjangser på å utbedre en feil.

Etter de 6 mnd er det kunde som har bevis byrde. Fleste bedrifter sender gjerne inn mobil for kundene men ifølge kjøpsloven er de ikke pliktet til det mer.

Du kan fint levere en mobil på en annen butikk for service enn der du kjøpte den så lenge du viser garantibevis. Du kan ikke kreve den byttet hos en annen butikk, det sier seg selv.

Tilbake til topic..

Ja mobil er no fordømte skit..

De fleste feilene som oppstår er ikke brukerfeil utenom fuktskader selvfølgelig.

T610 som er blandt de øverste på listen av feil har i 99% av tilfellene hatt software problemer. Den hadde også en del problemer med antenne forbinnelsen sin. Ikke det at den hadde dårlig dekning. Men et eller annet i software som sendte forespørsler til nodene fungerte ikke som den skulle og det var derfor telefonen ofte hang seg. (har jeg fått høre) Og mest sannsynlig derfor telefonen var ute av markedet fra november til januar.

Er som regel software feil som går igjen på de fleste telefonene også. Men enkelte blir aldri bra ved oppgradering heller.

Virker som de får en prosessor med dårlig batch som er ustabil :green:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...