Gå til innhold

Studiomonitorer


Anbefalte innlegg

Noen som har hørt Phonic P8a? Er den lik Behringer B2031?

 

Låter den bra? Har fått et bra tilbud på Behringer B2031 Truth 2031, men synes disse får så dårlig testresultat i alle store tester. Merkelig da at så mange av brukerne er fornøyde. Hva med Alesis monitor One MKII eller ESI nEar 05? Noen som vet noen ting om disse?

 

Gidder ikke bruke særlig mer enn 3.000 maks 3.500 på studiomonitorer, så ikke kom og snakk om Genelec... vet de er bra, men de koster det hvite ut av øyet!

 

Tips???

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har fått et bra tilbud på Behringer B2031 Truth 2031, men synes disse får så dårlig testresultat i alle store tester. Merkelig da at så mange av brukerne er fornøyde.

Jeg har en teori om at grunnen til at Behringer produkter får dårlig testresultater, er at det faktisk står "Behringer" på dem.

 

Jeg var selv på jakt etter gode studiomonitorer under 10 000 kr (for paret) for et par år siden og dro rundt og hørte på en del sett. Jeg syntes Behringer var best. Jeg bruker dem daglig og er veldig fornøyd med dem (jeg var vandt til NS-10 som nærfeltsmonitorer).

 

Jeg testet frekvensresponsen på TRUTH monitoriene i ekkofritt rom. Den var flat, overraskende flat (akkurat slik jeg liker dem til mixing).

 

Men egentlig burde du gått og fått hørt på noen par selv. Det er ingen andre enn du som skal fortelle deg hvilke monitorer du liker. ;)

 

 

Og det aller viktigste er jo jo ikke nødvendigvis bare høyttalerene, men også rommet du mixer i. Det er i hovedsak tre ting som gjør et studio dyrt:

- Signalkjeden (som i mixepult, multitracksystem og til en viss grad høyttalere)

- Mikrofonparken (selvfølgelig)

- Rommene (og dette kan bli overraskende dyrt)

 

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

enig med moskus, ser ut til at navnet Behringer er "bannlyst" i enkelte miljøer.

Selv har jeg Alesis monitor One MKII - og er fornøyd.

Så noen som sammenlignet de med Behringer Thruth,

og Thruth'en ga mer trøkk i bassen.

Har ikke hørt ESI nEar 05, men kunne tenkt meg slike for et surround oppsett.

 

Jeg sammenlignet mine med et par KRK V4, da jeg kjøpte

....og prisforskjellen overbeviste meg.

 

Ta deg bryet med å dra på ei sjappe for å høre på minst 2 typer.

 

PS det er som med bil, det er lett å bli fornøyd med de du har,

når de du egentlig vil ha koster 10 ganger mer enn du har råd til.

Lenke til kommentar
Hva med Alesis monitor One MKII eller ESI nEar 05? Noen som vet noen ting om disse?

Bruker Alesis Monitor One MKII daglig i radiostudio. Nå var ikke kvaliteten på disse avgjørende for valget, men heller det faktum at vi fikk et særdeles godt tilbud, men jeg må si at lydkvaliteten er bra på de. Vi er i alle fall fornøyd med disse.

Lenke til kommentar
Burde lytte en del, men etter 15 år i Oslo, er jeg nå i Ålesund, og ikke verdens beste utvalg her....

Det er et STORT problem. Den eneste byen i landet som har et anstendig utvalg av monitorer er Oslo.

glem nå ikke bergen eller trondheim ..

 

egentlig litt rart at Behringer's har fått på seg et såpass dårlig rykte. de forskjellige monitorene jeg har hørt fra Behringer har lytt mye bedre enn mange andre "dyrere" merker.

Lenke til kommentar

hehehe. spørs hvor kresen man er :p

Bor litt i utkanten av oslo selv, men har hørt at det er en eller flere butikker i Bergen og Trondheim som kjøper og importerer kurrante monitorer.

 

hehehe, btw, sted er kansje det aller dyreste med studio, ja. jeg går på veggen snart.

greit nok at jeg har et rom som egner seg godt når det gjelder størrelse, men jeg må jo kle ned hele rommet, legge kartong og tre overalt! det er dyrt!

(er på jakt etter et rom som kan brukes litt overalt i sjangerene, uten at det blir skivpete og ekkelt ved store akustiske opptak :))

Lenke til kommentar
hehehe, btw, sted er kansje det aller dyreste med studio, ja. jeg går på veggen snart.

greit nok at jeg har et rom som egner seg godt når det gjelder størrelse, men jeg må jo kle ned hele rommet, legge kartong og tre overalt! det er dyrt!

(er på jakt etter et rom som kan brukes litt overalt i sjangerene, uten at det blir skivpete og ekkelt ved store akustiske opptak :))

Hvis du har en god mikrofon kan du bruke WinMLS til å måle frekenvsresponsen til rommet. Da kan du iallefall finne ut i hvilke frekvensbånd du har problemer. Det er ofte at en liten ommøblering er natt og dag i forskjell...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg testet frekvensresponsen på TRUTH monitoriene i ekkofritt rom. Den var flat, overraskende flat (akkurat slik jeg liker dem til mixing).

Jepp. Noe av poenget med studiomonitorer, er jo å ha så linjær frekvensgang som mulig, slik at du hører hvordan det virkelig vil høre ut. Har et par sanger som er mikset på pc'en min på rommet, og høyttalerne mine på rommet egner seg ikke til det! De har alt for høy gain i bunn, og når jeg brente sangen ut og hørte den på et annet anlegg, ble det helt feil, for bassen var så svak at det hørtes linjært ut på hjemmekinoanlegget, og da er bassen veldig svak...:p Så kjøp en monitor med flat frekvensgang.

 

Behringer har lenge hatt et dårlig rykte, men det blir ikke bedre av mikserne deres. De er rett og slett dårlige sammenliknet med andre merker. Men, alt det andre er forholdsvis bra. Særlig Truth; mye for penga!

Lenke til kommentar
Noe av poenget med studiomonitorer, er jo å ha så linjær frekvensgang som mulig, slik at du hører hvordan det virkelig vil høre ut.

Jeg er fullstendig klar over det. Jeg testet dem fordi jeg ville vite om de holdt hva de lovet... ;)

 

 

Og så tror jeg nok at Behringer har et dårlig rykte på grunn av av mixerne sine. De pre-ampene er ikke mye å skryte av...

Lenke til kommentar
Noe av poenget med studiomonitorer, er jo å ha så linjær frekvensgang som mulig, slik at du hører hvordan det virkelig vil høre ut.

Jeg er fullstendig klar over det. Jeg testet dem fordi jeg ville vite om de holdt hva de lovet... ;)

 

 

Og så tror jeg nok at Behringer har et dårlig rykte på grunn av av mixerne sine. De pre-ampene er ikke mye å skryte av...

Jepp... Vi har en Behringer eurorack mixer, og den blir slått ned i støvlene av Soundcraft mixeren min. Da er det særlig, som du skriver preampene som er elendige på Behringer'n. Sound vs. Noise ratio er også mye bedre på Soundcraft mixeren. Eneste bakside med dette er at Behringeren har flere kanaler men koster 1\3 av prisen til Soundcraft mixeren.

Lenke til kommentar
Burde lytte en del, men etter 15 år i Oslo, er jeg nå i Ålesund, og ikke verdens beste utvalg her....

Det er et STORT problem. Den eneste byen i landet som har et anstendig utvalg av monitorer er Oslo.

glem nå ikke bergen eller trondheim ..

 

egentlig litt rart at Behringer's har fått på seg et såpass dårlig rykte. de forskjellige monitorene jeg har hørt fra Behringer har lytt mye bedre enn mange andre "dyrere" merker.

Behringer er jo kjent for å lage billige etterliginger av Mackie sine produkter. Er jo ikke vanskelig å se hvor Behringer har fått designet sitt på truth fra.. (ahem host hark mackie HR824..)

 

Mackie saksøkte faktisk Behringer engang p.g.a dette.

 

Har ikke noen erfaring med Truthene, men mange skryter av dem.

 

Tingen er at små nærfeltsmonitorer sliter med å gjengi det lave frekvens områdene sikkelig, og dette er viktig spesielt viktig om du produserer elektronisk musikk.

 

Så husk på å se hvilket frekvensområde monitorene er oppgitt til å gi, og hvor stor variasjon i db (mange nevner ikke dette).

 

Mine monitorer går fra 30 Hz til 21 kHz med-/+ 3db i variasjon.

 

Jeg ville personlig spart opp litt mere penger og gått for noen monitorer som var litt større som f.eks Mackie HR824, Dynaudio BM6A (lite element, men stor magnet, og kraftig forsterker), Genelec 1031A etc. Med større høytalere kan du lettere spille høyt uanstrengt, disse har også bedre stereo bilde/spredning.

 

Viktigste er det som funker for deg, og du får som regel det du betaler for :)

Lenke til kommentar
Mine monitorer går fra 30 Hz til 21 kHz med-/+ 3db i variasjon.

Nå er det jo sånn at dette tallet heller ikke sier så mye om høyttaleren. Det interessante er frekvens-responsen.

 

Joa så klart sier diagram mere. Desverre får man ikke det med alle monitorene. Jeg får stole på dynaudio :p

Endret av prolixin
Lenke til kommentar
Desverre får man ikke det med alle monitorene.

Leverer ikke Dynaudio ut frekvensresponsen med monitorene?!?

 

Dette er noe man absolutt bør få eller iallefall få se når man handler monitorer. 30 Hz til 21 kHz med +/- 3 dB variasjon er ikke så veldig lite, og det er da kjekt å vite hvor denne variasjonen er...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...