Gå til innhold

Varm AMD64 3200+

Dingot0m

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
60 heller er ikke noe gale iallefall ikke for XP serien.

Jo, 60C er litt i høgaste laget _uansett_ CPU. Og til en opplysning er XP serien (bortsett fra dei gamle palomino kjernane) ganske kjølig i forhold til P4 tilsvarande hastighet, om du lurte ;)

Trådstarter: 50C høyrest heilt normalt og greit ut til en A64 ;)

Lenke til kommentar

Har akkurat bygd en pc med en XP2500+, og den ligger på 38c idle og ca. 45c load. :yes: Brukt AS5-pasta og en ThermalTake Silent Boost :love:

Skal nå bygge en med A64 3000+, så jeg er spent på hvordan den legger seg i forhold (med den samme kjøleren, K8-versjon)

Lenke til kommentar
60 heller er ikke noe gale iallefall ikke for XP serien.

Jo, 60C er litt i høgaste laget _uansett_ CPU. Og til en opplysning er XP serien (bortsett fra dei gamle palomino kjernane) ganske kjølig i forhold til P4 tilsvarande hastighet, om du lurte ;)

Trådstarter: 50C høyrest heilt normalt og greit ut til en A64 ;)

60c er alldeles ikke for høyt, kjører lett på 60c bare ikke systemet henger på noen måte.

Lenke til kommentar
Ok, la oss si helt hypotetisk at det er noe galt, hvor høyt må den gå før det blir "farlig" for prosessoren?

rundt 80-90 begynner det å bli farlig for en AMD64, men prosessoren vil selvfølgelig crashe lenge før den når en slik temperatur. Det er forsovidt nesten umulig å ødelegge en AMD64 ved at den blir for varm, siden den har auto-shutdown når den når kritiske temperaturer. Altså vil den bare slå av CPU etter en kort stund om du for eksempel fjernet kjøleribben mens du spillte Unreal 2003.

En av de mest vanlige grunnene til "mystiske" høye temeraturer er at du ikke har brukt goop (termisk pasta) eller du har brukt et olje-basert løsemiddel for å vaske CPU i stedet for sprit-basert eller annet "rent" løsemiddel. (Ojlebaserte, som hvitespirit og lakkfjerner legger igjen et oljelag som isolerer, ved mindre du etterpå vasker vekk dette igjen med f. eks. rødsprit elelr isopropanol (som fordamper 100%).

Ellers, ja, ved mindre du har forandret på andre ting utenom bare CPU viften, så skal du ha bedre temperaturer med den nye viften enn stock-viften din. Den kjøleren er ganske god. Jeg har likevel et spørsmål. Er du sikekr på at du ikke kjører den i silent-mode? Da går den mye saktere enn vanlig, for å ofre ytelse for å være nesten helt støy-løs. Denne zahlman viften har normal og silent mode. Kjører du i silent, så er det fullt mulig å få litt dårligere temperatur enn før.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Hvorfor i ****** er min så høy da? Skulle tro at min Zalman kjølte bedre enn boxed-kjølern... eller??

Tror dette er på grunn av 0 kabbis vifter.

Skiftet PSu i går å da sank varmen på prossesoren med 5 grader siden det er en vifte som tar ut luft rett over cpu.

Har ingen Kabbis vifter jeg heller..

Endret av Lurre
Lenke til kommentar
Min ligger på 34 grader load(a64 3000+), og det med ei kabinettvifte. Så skaff deg ei vifte til, eller skifte kjølepasta.

Merkelig mange meninger om varm CPU:

1: Så lenge CPUn ikke fusker er den ikke for varm i.hh.til funksjonalitet.

2: Så lenge den ikke kutter for godt er den ikke for varm i h.h. til destruksjon.

CMOS-teknologi tåler >150C på chipen.

3: Vær klar over at dere har usedvanlig upresise termometere i systemene deres!

Kan fort vise noen grader feil.

4: Går godt / går dårlig ????????? Hvordan vet man det???? Blå skjerm?

5: Kabinettvifter er lurt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...