Gå til innhold

Pneumatic, hvem kan?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal sette opp et enkelt pneumatic system.

Systemet skal kjøre 2 små enkle pneumatic cylindre, (min flytting av stag 10 cm)

Dette skal styres av en knapp som enten må holdes inne til ønsket forflyttning har skjedd, eller evt. at dette går automatiskt(et trykk opp til maks forflyttning, et trykk til og den går ned litt minimum)

Hele opplegget skal bare løfte ca. 4 kg, som tilsvarer et lokk på casen min.

Hvis du har noe ekspertise på området, ville jeg satt pris på om du kunne satt av litt tid til p forklare meg hva jeg trenger å kjøpe inn..

Evt . full handle liste.

Har prøvd for meg selv i faktisk et par måneder, men ender bare opp med flere og flere pm. :-|

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du ein mask.mek skule i nærheten så ta deg ein tur dit. Ellers så er det veldig dyrt å kjøpe sylindere og ventiler. Beste er brukt fra evt. møbelfabrikk eller lign.

For å få to sylindere til å virke i lag blir det meir komplisert enn ein i midten. Men ikkje umuligt.

P.S Kult prosjekt foresten.

Edit: Litt teit men ka med ein gass sylinder fra ein kontorstol? Vil selfølgelig ikkje gå ned igjen så ikkje det du er ute etter.

Endret av Ulvestad
Lenke til kommentar

Det trenger ikke koste skjorta. Det du trenger er selvfølgelig en stk. toveis- stempelstag. Fås brukt eller nytt fra f.eks. Bergen Rørhandel (søk på nett etter dem).

Så trenger du ca. 10m 6-8mm slange, avhengig av hvor du plasserer kompressoren. Disse slangene er laget i relativt myk plast, kan bøyes i alle retninger og fås i alle regnbuens farger.

Så må du ha ansluttnings-nippler og en enkel ventil med ett inntak og to uttak, som lar deg styre luften til stempelstaget.

Alt i alt skal ikke dette koste mer enn 1000,- (max)

Da monterer du en gjennomgående aksling på tvers av kabinettet, omtrent midt mellom PSU og CD-rom. Stempelstaget som monteres på akslingen bør da ha en gange på 10-15cm, avhengig av hvor mye plass du har.

Kompressoren bør plasseres lagt vekk fra data og soverom, da den gir lettere hjertestans hver gang den overraskende starter opp...

Den trenger forøvrig ikke være så fryktelig stor, ett slikt pnaumatisk system bruker nesten ikke l/min, men må ha en gitt mengde trykk. (vanligvis et sted mellom 4-6 bar)

Altså rekker det lenge med en slik "husholdnings-kompressor" fra Biltema til rundt 1000,-

Men siden du har denne ideen i utgangspunket, regner jeg med at du allerede har tilgang til trykkluft? Hvis ikke blir det fryktelig dyrt, men fryktelig kult på samme tid. :cool:

Lenke til kommentar

Har sett systemer hvor man ikke trenger kompressor, men hvor man har en luft tank.. tanken ligner veldig på slik man får kjøpt hårspray, myggspray i...

Og en ventil til å fylle luft.... (slik som det er på bildekk)

Se på bildene under fra denne siden...

http://www.robart.com/Air%20Systems/Air%20Kits.html

Har jeg forstått det riktig..??

Noen tips på hvilke deler jeg burde kjøpe, tenker da på produkt nr, fra en webshop... (kan godt være i utlandet)

pneumatic-2-gear.jpg

2 gear system

pneumatic-3-gear.jpg

3 gear system

Lenke til kommentar

Fatter har et sånnt robart-system liggende i skapet. Systemet er beregnet på å heve og senke understell til modellfly, og det er verken kraft eller vandring nok i de sylinderne til å oppnå det du ønsker. Dessuten må lufttanken pumpes opp ofte.

Utover det, kan jeg ikke hjelpe deg dessverre.

Edit: Ser man kan få større sylindere enn det fatter har :)

Link

Den med lengst vandring klarer ca. 6 cm og løfter 5 kilo. -Men det blir iallfall mye håndpumping, om du ikke kobler til en kompressor ;)

Endret av ØW
Lenke til kommentar

www.elfa.se se under Pneumatik

Luft tank han du bruke co2(paintball) flaske eller luft flaske(200-300 bar) som du også får til paintball(ca 700-800 kr ny)men da trenger du trykk regulator,70-80 bar ned til 2-3 bar som du trenger..

Men tror det vil bli billigere å gjøre dette eletrisk..

TaZ

Lenke til kommentar
Hei!

Jeg skal sette opp et enkelt pneumatic system.

Systemet skal kjøre 2 små enkle pneumatic cylindre, (min flytting av stag 10 cm)

Dette skal styres av en knapp som enten må holdes inne til ønsket forflyttning har skjedd, eller evt. at dette går automatiskt(et trykk opp til maks forflyttning, et trykk til og den går ned litt minimum)

Hele opplegget skal bare løfte ca. 4 kg, som tilsvarer et lokk på casen min.

Hvis du har noe ekspertise på området, ville jeg satt pris på om du kunne satt av litt tid til p forklare meg hva jeg trenger å kjøpe inn..

Evt . full handle liste.

Har prøvd for meg selv i faktisk et par måneder, men ender bare opp med flere og flere pm. :-|

Kanskje du kan bruke electric linear actuators. Lineærmotor..

http://www.hepco.co.uk/hep09ele.htm

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...