Gå til innhold

Vannkjøling

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
(vil det i så fall si at jeg kan bruke den på et vanlig socket a-feste? vil ikke dette være en stor påkjenning for socket'en? (kraft, tyngde)).

Blokka er ikke så tung.. og angående kraft, så vil ikke blokka hoppe opp og ned når du kjører vann i den... vannet kjøler kobber bunnen av blokka og ikke direkte på prosessoren. så ingen av disse delene er noe problem (du kan jo tenke at denne blokka er laget til vannkjøling, OG til feste med sokket A holderene istedenfor skruer. derfor vil det ikke ødelegge prosessoren). du kan feste tank og pumpe inni 3.5" slottene ved å flytte harddiskene dine opp.

Luft kjøling

La meg gjette: du kjøpte prosessoren din bundle? (dvs at vifte fulgte med) eller så sa han i butikken: denne kjøleren vil kjøle godt nok" og ga deg den.

jeg kan love deg at den vifta broker som et ****** :p

jeg har selv hatt Mist Frostbite den kjøler bra og du kan skru ned farta så den ikke bråker så mye. MEN denne vifta koster jo like ca. mye som en CPU vannblokk...

Det er 6 ting som bråker i en pc:

-CPU (prosessor) vifte

-GPU vifte

-Chipsett vifte

-PSU vifte

-Kabinett vifte

-Harddisk (IKKE UNDERVURDER DENNE)

-kabinett viftene kan du kjøpe en viftestyring til for å dempe fart og støy.

-GPU (skjermkort prosessoren) kan du kjøle ved å montere en stor kjøleribbe fra f.eks salman som denne

-CPU kan du kjøle med en vifte som bråker mindre (f.eks Mist silent twin eller Frostbite)

-chipsett kan du kjøle med en kjøleribbe, men det ser jeg du alerede har. (et spørsmål: jeg tipper du har et asus HK. var den passive kjøleribba standard eller har du satt den på?)

-PSU (power suply unit) kan du ikke gjøre så mye med, med mindre du er villig til å modde den... Jeg kjøpte bare en ny en (har man 700 kr til overs så hvorfor ikke?)...

- Harddisk: Seagate er de som gir fra seg minst støy! jeg har en WD disk og en SG disk... hører stor forskjell! kjøp SG! du kan også kjøpe vibrasjons dempere. dette hjelper en del. du KAN kjøpe harddisk drevrammer isteden.. men da bringer du ENDA en vifte inn i bildet!

Konklusjon

Jo flere vifter jo mere støy (dvs hvis du har en delta vifte som kjører på max. så bråker den mer enn 8 papst 12 dB vifter). Med vannkjøling minnimerer du anntall vifter i pc'en. En 120mm er nok (hvis du har vannkjølt PSU). en venn av meg har bygget sin egen radiator så han har ingen vifter OG DA SNAKKER VI LYDLØST :yes:

Lykke til! Vannkjøling er tingen....

Lenke til kommentar

er litt off topic sorry..

har tenkt å kjøpe meg en seagate disk... en 7200.7 160 gb pata....

tror dere det er nødvendig å kjøpe en sånn harddisk silencer fra microplex? en sånn man fester i cd rom brønnene....

jeg er kresen på lyd!! har liksom regnet med at seagate diskene er ganske lydløse men vil ha det stillest mulig... og jeg har et ganske lite kabinett så vil helst la hdd stå der den skal...

så vil jeg høre forskjell?

Lenke til kommentar

Så alt i alt mener dere at eg heller bør bytte alle viftene med papst, fremfor å betale 3-4k for vannkjøling? (nå tenker jeg først og fremst at pc'en skal bli mest mulig stillegående, samtidig som den er brukbar å ta med seg på lan)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...