jocke Skrevet 27. februar 2004 Del Skrevet 27. februar 2004 Hei, jeg har kommet til det punktet hvor eg irriterer meg sterkt over hvor mye datamaskinen min bråker. Har lest endel om dette med vannkjøling, og er meget interessert i vannkjøling. Så har det seg slik at jeg er så n00b som det går ann å få blitt når det gjelder vannkjøling. Jeg har ikke store planer om å kjøpe ny datamaskin med det første (laptop står øverst på handlelista), men kan godt tenke meg å fjerne støynivået på nåværende datamaskin. Grunnet at jeg snart får bredbånd (wheee, har nerdet meg på ISDN i tre år nå), kommer maskinen mest sannsynlig til å stå på 24/7, og da holder jeg ikke ut med den bråkebøtta jeg har nå. Så det jeg egentlig spør om, er tips og råd - fra dere til meg - om vannkjøling. Jeg trenger vannkjøling på prosessor, skjermkort, harddisk (og power?). Tanken vil jeg ha intern (dvs ingen vinduer - eller er det en dårlig løsning?), og pumpen stillegående. Og så veit jeg ikke om hvilken radiator som vil funke best?! (jeg kommer ikke til å drive overklokking). Jeg har en AMD Athlon XP 1800+, og eg ASUS GeForce 2 GTS deluxe (vifta på den bråker noe ENORMT!, den er ødelagt thoug). Jeg har 2 wd 120gb hdd'er. Målet er å få så stille maskin som mulig, samtidig som temperaturen blir så lav som mulig. Men det må heller ikke være det beste av det beste (silikonslanger er av ønske, though), for lommeboka mi er ikke evig dyp.... All hjelp mottas med takk! Lenke til kommentar
CSSSK Skrevet 27. februar 2004 Del Skrevet 27. februar 2004 Tja, slik ville sannsynligvis JEG gjort det: Å koste på 4-500 kr på vannkjøling av et geforce 2 er tull. Finn fram eller kjøp en litt stor kjøleribbe av aluminium og lim (bruk en dråpe lim i hvert hjørne av coren og kjølepasta i midten). Vannkjøling av harddisker er dyrt og jeg kan ikke helt skjønne at det er nødvendig heller. Kjøp et par av disse for å få ned støyen. PSU'en du har greier seg sikkert med en stillegående papst vifte... Hvis du har en XP palmino eller ikke tenker på å overklokke cpu ser jeg egentlig ikke noen grunn til å kjøpe vannkjøling til denne heller. Det finnes mange vifter som er like stillegående som vannkjøling. VIL du ha vannkjøling derimot så gjør dette settet sikkert en helt grei jobb med den cpu'en du har. Har skrevet dette med tanke på at du IKKE oppgraderer senere, for jeg ser ikke noe poeng i å ha kjøling som koster det dobbelte av det dataen er verdt (hvis det ikke er en hobby da ). Lenke til kommentar
destroyy Skrevet 27. februar 2004 Del Skrevet 27. februar 2004 CSSSK Jeg har selv sett på det settet , er det bra , har du egne erfaringer med det ?? (jeg er n00b også ) Lenke til kommentar
jocke Skrevet 27. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2004 Har skrevet dette med tanke på at du IKKE oppgraderer senere, for jeg ser ikke noe poeng i å ha kjøling som koster det dobbelte av det dataen er verdt (hvis det ikke er en hobby da ). Vel, har ikke tenkt å oppgradere, men snarere kjøpe nytt. Men som sagt blir dette etter laptop (har ikke 100% bestemt meg for laptop, så kan være jeg kjøper ny stasjonær i løpet av sommeren). Poenget er affal at da kan jeg bare flytte over vannkjølingen i den nye maskinen. (dette forutsetter at jeg kan sette tilbake gammle vifter der som vannkjølingsutstyr har stått???). Hvis det blir ekstra kostnad å kjøre vannkjøling på geforce'n, kan jeg jo eventuellt kjøpe nytt skjermkort sammen med vannkjølinga...? Lenke til kommentar
jocke Skrevet 28. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2004 (endret) er det noen fordeler med å ha to radiatorer? og i så fall; ville det ikke vært bedre å kjøre vannet gjennom begge radiatorene? (her deles vannet, og går inn i hver sin radiator.) Og hva er egentlig en "peltier"? Har lest masse om det, men har aldri forstått meg på det (guiden her på overklokking.no var helt grønn for meg)... Endret 28. februar 2004 av jallakim Lenke til kommentar
menT4l Skrevet 28. februar 2004 Del Skrevet 28. februar 2004 er det noen fordeler med å ha to radiatorer? og i så fall; ville det ikke vært bedre å kjøre vannet gjennom begge radiatorene? (her deles vannet, og går inn i hver sin radiator.) Og hva er egentlig en "peltier"? Har lest masse om det, men har aldri forstått meg på det (guiden her på overklokking.no var helt grønn for meg)... Peltier er en kjøleløsning som ofte lønner seg i kombinasjon med vannkjøling. Peltier elementet avgir varme på den ene siden, som vannblokka fjerner, og det blir veldig kaldt på den andre siden, avhengig av effekten på peltieret. Om du ikke skal overklokke er det _OVERKILL_ å kjøpe et peltier element, og siden et peltier ofte krever at du har en egen strømforsyning kun til det(som oftest trenger man det, med mindre man har veldig stor strømforsyning fra før av), vil det være dyrt å gå til innkjøp av peltier drevet kjølesystem. Lenke til kommentar
jocke Skrevet 28. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2004 Så var det det bildet da... er det noen fordeler med å ha to radiatorer? og i så fall; ville det ikke vært bedre å kjøre vannet gjennom begge radiatorene? (her deles vannet, og går inn i hver sin radiator.) Peltier er en kjøleløsning som ofte lønner seg i kombinasjon med vannkjøling.Peltier elementet avgir varme på den ene siden, som vannblokka fjerner, og det blir veldig kaldt på den andre siden, avhengig av effekten på peltieret. Om du ikke skal overklokke er det _OVERKILL_ å kjøpe et peltier element, og siden et peltier ofte krever at du har en egen strømforsyning kun til det(som oftest trenger man det, med mindre man har veldig stor strømforsyning fra før av), vil det være dyrt å gå til innkjøp av peltier drevet kjølesystem. Så da er det forholdsvis enkelt å bygge ut med peltier ved en senere annledning, så lenge jeg har vannkjøling? Lenke til kommentar
Hybrid_g33k Skrevet 28. februar 2004 Del Skrevet 28. februar 2004 Du vil kunne kjøpe til peltier ved et seinere tilfelle, ja. Jeg skjønner ikke helt hva du mente med at vannet skulle gå gjennom begge radiatorer, såvidt jeg kan se, gjør vannet det på bildet (se på hvordan slangene er koblet igjen). Lenke til kommentar
Fragletrollet Skrevet 28. februar 2004 Del Skrevet 28. februar 2004 Grunnen til at det er 2 radiatorer der, er at han kjøler alt unntagen psu med vann, og til det trengs det en stor radiator. I tillegg så bruker denne personen 80*80mm radiatorer, som ikke er like bra som større radiatorer, derfor 2. Han har paralellkoblet radiatorene, for at flowen (vanngjennomstrømningen) ikke skal minke. Lenke til kommentar
Izex Skrevet 28. februar 2004 Del Skrevet 28. februar 2004 Skal du kjøle mange ting kan det lønne seg med 2 radiatorer sånn at varmen blir litt bedre fordelt og mere effektiv kjøling av væske. Lenke til kommentar
jocke Skrevet 28. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2004 Han har paralellkoblet radiatorene, for at flowen (vanngjennomstrømningen) ikke skal minke. Men hvorfor ikke kjøre vannet gjennom første radiator, og deretter gjennom neste.. blir det ikke bedre kjøling av det? (og flowen vil vel ikke minke av den grunn?) Lenke til kommentar
Licker Skrevet 28. februar 2004 Del Skrevet 28. februar 2004 QUOTE (Fragletrollet @ 28/02/2004 : 17:30) Han har paralellkoblet radiatorene, for at flowen (vanngjennomstrømningen) ikke skal minke. Men hvorfor ikke kjøre vannet gjennom første radiator, og deretter gjennom neste.. blir det ikke bedre kjøling av det? (og flowen vil vel ikke minke av den grunn?) Jo, det er akkurat det som er..flowen minker ganske bra, jaffal hvis du har ei lita pumpe.. Dermed vil du ikke oppnå noe spes bedre kjøling med radiatorene i serie Lenke til kommentar
jocke Skrevet 28. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2004 Jeg skjønner. Hvis eg nå bestemmer meg for å kjøre vannkjøling, så vil eg kjøle ned alt unntatt psu. Vil eg da få plass til alt det i dette kabinettet? Har fra før av 2 hdd'er og 2 cd-rom. eventuellt kan eg fjerne den ene cd-rom'en... Lenke til kommentar
Fragletrollet Skrevet 29. februar 2004 Del Skrevet 29. februar 2004 Dadiator på taket så får du nok plass. Lenke til kommentar
jocke Skrevet 29. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2004 (endret) Dadiator på taket så får du nok plass. radiatoren mener du? men uansett blir det vel ganske lite gunstig varmeutnyttelsesmessig. varmen stiger jo opp i toppen av kabinettet, så å ha radiatoren der er nok lite gunstig.... eller tar jeg HELT feil? Endret 29. februar 2004 av jallakim Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 29. februar 2004 Del Skrevet 29. februar 2004 Nei, du tar ikke helt feil. Men av plassmessige årsaker må man av og til ty til den løsningen. Det mest ideelle er å plassere radiatoren lavest mulig i kabinettet, gjerne i bunnen av dette. Lenke til kommentar
Acid Burn Skrevet 29. februar 2004 Del Skrevet 29. februar 2004 det nye vannkjølings settet til mist er det beste settet du får kjøpt (dette er ikke helt objektivt for jeg har ikke kjørt det opp mot alle de andre settene). dette ER det stilleste settet. og koster 2000kr. og det er billig! her er Url. vifta er 120mm så du må kanskje modde kabinettet litt for å få det til... du kan modde det inn i toppen, på baksiden, eller eventuellt i et par 5.25" brønner forran. med en kul viftegrill kan dette bli fett Lenke til kommentar
Fragletrollet Skrevet 29. februar 2004 Del Skrevet 29. februar 2004 Det settet er nok langt fra det beste du får tak i.. bare se på frks nCool settene på netconnection! Men de er dyrere da. Lenke til kommentar
jocke Skrevet 29. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2004 (endret) Ett konkret spørsmål; er det STORE forskjeller i lydnivå på vannkjøling i forhold til vanlig viftekjøling? Den maskinen jeg har pr. dags dato bråker som en hest - er det da poeng å investere 2k på vannkjøling? Hva koster viftekjøling kontra vannkjøling - så lenge det er lydløst? Løsning? Måtte nesten ta noen bilder av kabinettet, slik at jeg kan forklare litt enklere, samt at dere kan komme med kommentarer. innringet er det plass for to 80mm vifter. burde det ikke i teorien funke å plassere to Swiftech MCR80 radiatorer der? her oppstår et lite problem. hvordan skal jeg plassere tank og pumpe her? de to harddiskene i bunnen danner ekstremt med varme (ved store filoverføringer, noe jeg gjør til stadighet). eventuelt kan jeg flytte dem opp i 5 1/2" brønnene (eventuelt vannkjøler til 3.5" hdd'er), og så ta pumpe og vanntank i bunnen (der hvor harddiskene står nå). hvis jeg kjører hdd'ene opp i slot nr. 1 og 2, blir nr 3 ledig. har sett en plass at det finnes vanntanker som passer i 5.1/2" slot, og da kunne eg eventuellt plassert denne i slot nr. 3. og sist men ikke minst - lekkasje; har egentlig ikke tenkt så mye på dette, men da jeg viste opplegget ang. vannkjøling til fattern, ble han litt skeptisk. er det ikke stor risiko for vannlekasje med et slikt system? pc'en står for det meste stille, men tar den med på lan ca annenhver måned. er vannlekasje noe jeg trenger å bekymre meg for? og hvordan kan eg på en god og effektiv måte forhindre dette? og når det gjelder prosessor- og chipset-feste på mitt hovedkort (ASUS A7V333), vil det fungere? edit: fant ut at chipset hadde skruefeste, men ikke cpu... hva gjør jeg da? ser at denne cpu-blokka har festeannordning med skruer, men er denne uten skruefeste? (vil det i så fall si at jeg kan bruke den på et vanlig socket a-feste? vil ikke dette være en stor påkjenning for socket'en? (kraft, tyngde)). Endret 29. februar 2004 av jallakim Lenke til kommentar
Fragletrollet Skrevet 29. februar 2004 Del Skrevet 29. februar 2004 Hvorfor ikke legge en stor (240-360mm) radiator i bunnen av kabinett? Ev. oppå kabinettet? Tror det er mye bedre enn de to radiatorene du nevnte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå