Gå til innhold

Lagbilde - fotball


Anbefalte innlegg

Har tatt på meg jobben med å fotografere flere fotballag i vår krets. Disse er i ulike aldersgrupper. De møter opp, sammen med trener og oppmann, i fotballdrakter.

Har nettopp anskaffet meg Canon EOS 300D. Før dette hadde jeg Canon PowerShot S45.

 

Det jeg er ute etter, er noen gode tips til dette formålet. Tenker da på innstillinger (programhjul etc.) som kan være greit å bruke. Fotograferingen skal foregå på en skole, i en aula. Har vært og kjøpt meg 2 stk. arbeidslys (500W, som man bruker når man snekkrer). Hadde tenkt å henge noe foran disse igjen (ikke for nærme, selvsagt) for å dempe lyset noe.

 

Videre hadde jeg tenkt å koble sammen en bærbar PC til kameraet slik at jeg bruker "remote capture" til å "ta bildet". Bruker selvsagt stativ.

 

Har satt stor pris på innspill og idèer. På forhånd takk!

 

MVH

stimas

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

arghh... har desverre dårlig med kunnskap når det gjelder valg av innstillinger. utrolig plagsomt at dem som har kunnskaper ikke har hjulpet deg..

 

ta å prøv deg frem hvis du har muligheter å komme inn på skolen, bare ta bilder av rommet og se om det blir mye støy på bildet o.l..

 

hehe, vet dette hjelper utrolig lite, men har hørt at ISO`en skal være på noe spesielt på innebilder...

 

beklager at jeg ikke kan hjelpe deg i det heletatt her, eneste jeg kan rådet deg til er å prøve å finne tutorials eller lingnende å internett...

Lenke til kommentar

Takk for svaret aTTo.

Skal ha en "prøve-kveld" med det ene laget i morgen (03.03). Får vel prøve en del innstillinger da, tenker jeg. Så får jeg studere disse når jeg kommer hjem, for så å finne en passende innstilling. Finalen går på torsdag (04.03).

 

Må også finne noe materiale å henge foran disse arbeidslampene som demper lyset noe. Har ikke lyktes i dette enda.

 

stimas

Lenke til kommentar

Vi hadde filmprjosjekt på skolen engang, hvor vi brukte lyskastere. Da brukte vi enslags tynn plastikk som dempte lyset(denne var garantert lagt til dette fordi det var ingen problem med å la den henge rett foran kasteren). Men hvis du ikke finner noe så hadde jeg rett og slett prøvd med vaskekluter eller noe i den duren...

 

håper du finner rette innstillingene på prøvebildene!

Lykke til!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Enkleste her ville vel være helautomaisk, akkurat om belysningen vil jeg ikke uttale meg om..

 

Det nytter ikke å bruke portrett funskjonen pga at det er for mange personer med i bilde. sports-funksjonen sier seg jo selv. jeg husker ikke alle funksjonen på 300d , men de er vel omtrent de samme som på eos300(analogt). mitt valg faller på enten hel automatisk eller P("halvautomatisk", hvor du må foreta noen innstillinger selv)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...