Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan sette opp et lite nettverk?

Anbefalte innlegg

Hvis det er noen som har lite å gjøre så kan dere kanskje hjelpe meg med følgende problemstilling?

Jeg har ei oppgave som går ut på følgende:

Lage en utforming på et nettverk for et regnskapsbyrå som skal ha 8-12 ansatte. Altså legge fram en teknisk løsning for firmaet.

Med andre ord: spesifisere et nettverk, og hvilken programmvare som anbefales. De ansatte skal kunne jobbe både fra kontoret og hjemme.

I tillegg skal det komme et kostnadsoverslag og arbeidsmengde for å drifte systemet.

Noen som har noen gode forslag??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke helt vilket nivå du ligger på så jeg tar det ganske lett.

Skal de basere seg på opensource eller ett ferdig regnskapssystem? Uansett. De trenger følgende hardware:

1 stk databaseserver

1 stk inet server/firewall/router/dhcp ect. (databasen kan godt kjøre på samme maskin, men det er sikkrere med 2)

1 stk 8-12 porters hub (evt switch)

8-12 maskiner. Her kan man kjøre diskless/terminal (passer best for linux) eller hele maskiner. med diskless må man ha bedre nettverk og server men kostnadene til bruker pc blir lavere.

1 stk ISP (muligens 2-3 for redundancy hvis oppkoblingen er veldig viktig)

UPS!! og Backup!!

Husk at kabler koster penger.

Software er ett større problem.

Du kan enten kjøpe et ferdig system eller få ett lagd spesifikt for bedriften. Ferdige systemer er veldig enkle, men har som regel høy pris samt månedlige/årlige velikeholds kostnader. Du vil også få mange funskjoner du ikke trenger og kanskje vil det vøre funksjoner du mangler. Bestilte systemer har som regel laver kostnader, men krever mer på vedlikehold, de er som regel ikke like enkle og mer ustabile. Men de har akkurat de bedriften trenger og ikke noe mer. Hvis noen av de ansatte er It ansvarlig/programerer vil nok dette være den beste løsningen. Er derimot alle sammen regnskapsfolk er det best å bruke en ferdig pakke.

En annnen ting du kan tenke på er at det finne firmaer som leverer komplette løsninger (hardware/software). Hvis oppgaven din kommer til å bli offentligjgort (e.g. hvis du er på høyskole/universitet nivå) kan du få slike firmaer til å gi deg ett reelt kostnadsoverslag mot å få bruke oppgaven din i reklame.

For å lage ett godt scenario bør du tenke deg flest mulig detaljer. Feks. ansatt nr 1 (Per Hansen) har tilgang til ISDN mens Hans Person sitter på ADSL. Hvis firmaet dekker kostnader ved hjemmearbeid må slike ting taes med. Hvis det er ambulerende regnskapsførere :grin: kan anskaffelse av bærbare PC-er være aktuelt. Da må man tenke på synkronosering og tilknyttningsmuligheter. Skal man bruke tråløst nett med roaming, eller tradisjonelle docking stasjoner?

Ok. Nå gir jeg meg. Stil gjerne spørsmål :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...