Gå til innhold

Forbes lister verdens rikeste personer

Anbefalte innlegg

Det amerikanske forretningsbladet Forbes lister i dag opp verdens rikeste personer: http://www.forbes.com/maserati/billionaire...bill04land.html

Gates topper listen med 330 milliarder kroner, en formue som kan sammenliknes med et halvt, norsk statsbudsjett. På femte plass finner vi Paul Allen - personen som startet Microsoft sammen med Bill Gates i 1975, med en formue på 148 milliarder kroner. På 19. plass finner vi Steve Ballmer, dagens konserndirektør i Microsoft - han med en formue på 87 milliarder.

John Fredriksen, den norske olje-finansmannen, som siden 80-tallet har drevet tvilsom business i gråsonen, kommer inn på en 293. plass, med 13,5 milliarder kroner.

En interessant tendens er kanskje at Microsoft har tre toppledere innen rammen av de første 20 rikeste personene i verden?

Endret av FreeBSD
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bill Gates var en fattig student som så en mulighet. Grep den. Lykkes, og er i dag verdens rikeste. Flott suksesshistorie. Han er også kjent for sine generøse donasjoner til ulike formål.

Han var ikke særlig fattig. Faktisk så var familien Gates fra Seattle meget rike.

Lenke til kommentar
tror nokk mest på det siste utsagnet..

datautstyr var jo svindyrt før i tiden, hvordan kan da bill gates som da var fattig ha fått råd til datautstyr nokk til å deseigne et os?

dog, han designet aldri sitt eget OS, men kjøpte rettighetene til Q-DOS.

Lenke til kommentar
Jeg personlig blir kvalm ved tanken på at ett enkelt mennesket kan opparbeide seg så mye makt som Gates har gjort. Uten at han er folkevalg. demokrati meg i ræva.

Jeg blir personlig kvalm av denne tankegangen din. Tror Bill Gates har jobbet rimelig mye for å komme dit han er i dag. Og du mener at folket må _bestemme_ om du skal få lov til å bli rik?

Lenke til kommentar
Jeg personlig blir kvalm ved tanken på at ett enkelt mennesket kan opparbeide seg så mye makt som Gates har gjort. Uten at han er folkevalg. demokrati meg i ræva.

Jeg blir personlig kvalm av denne tankegangen din. Tror Bill Gates har jobbet rimelig mye for å komme dit han er i dag. Og du mener at folket må _bestemme_ om du skal få lov til å bli rik?

Billern har sikkert jobbet som pokker han, men det er ikke rellevant. Er det riktig at en person, bare han er heldig, er slu som faen, halv kriminel og jobber jævlig hardt skal få utrolig mye peng? og som kjent penger=makt.

Hvor skrev jeg at jeg mener at folket skal bestemme om noen skal få bli rik? Jeg ønsker ikke at noen skal bli rik, for den som blir rik blir rik på andres arbeid, fordi hun eier produksjonsmidlene. også kallt utbytting.

@boy2star: Q-DOS stod for Quick and dirty operating system

Endret av olsen
Lenke til kommentar

Bill Gates kom definitvt ikke fra dårlige kår, tvert imot, han kom fra det såkalte "upper-crust". Såvidt jeg vet gikk han på Harvard, men sluttet fordi han startet Traf-O-Data sammen med Paul Allen - forgjengeren til Microsoft.

Hva han laget var programmer til hjemmemaskinen ATARI (verdens første i sitt slag forøvrig), i programmeringsspråket BASIC, som er langt enklere enn komplekse språk som C og Lisp. Han selv konstruerte aldri noe operativsystem - men han lagde selv FAT (File Allocation Table) på slutten av 70-tallet som fremdeles er i bruk i dag.

Han kjøpte / skaffet seg rettighetene til Q-DOS (som nevnt tidligere her), en enkel spinnoff av et eldre operativsystem kalt CP/M. At han ikke har programmert selv siden 1983, innrømte han i et åpenhjertig intervju for noen år siden. Bill Gates er ingen stor programmerer, men han er en stor og genial forretningsmann. Ingen kan nekte for det. Han har mye makt over den vanlige hjemmebrukeren - men overfor datautviklingen er han plassert ut på sidelinjen av andre store selskap som IBM og Apple.

Lenke til kommentar
Bill Gates var en fattig student som så en mulighet. Grep den. Lykkes, og er i dag verdens rikeste. Flott suksesshistorie. Han er også kjent for sine generøse donasjoner til ulike formål.

Tja, hadde jeg hatt 330 milliarder å gå på, hadde jeg nok ikke akkurat tatt skade av å gi bort noen hundre millioner i ny og ne. Det hadde jeg oxo helt sikkert gjort. Men misunnelig på Gates er jeg slett ikke. Enhver er sin egen lykkes smed, og de som ikke tåler det, er vel ganske enkelt dårligere smeder... ;)

Lenke til kommentar

Det er også et interessant faktum at grunnleggeren av Wal-Mart, Sam Walton, hvis han hadde vært i live, ville hatt to ganger formuen til Bill Gates. Det vil si at han hadde disponert et norsk statsbudsjett. I dag er formuen fordelt på familien - innen "Top 10" på Forbes-listen.

Endret av FreeBSD
Lenke til kommentar

Så Bill Gates har jobbet 1,32 millioner ganger hardere enn en hjelpepleier f. eksempel?

Lenke til kommentar

Så Bill Gates har jobbet 1,32 millioner ganger hardere enn en hjelpepleier f. eksempel?

Nei, men jeg vil driste meg til å si at han og hans selskap har skapt innovasjon - selvom det er mye vi kunne vært foruten. Uten tvil, har Microsoft forskyndet datautviklingen - resultatet kan man jo diskutere.

Lenke til kommentar

Og poenget ditt er?

Ser klare tendenser til "Jeg er en taper - la oss alle være tapere sammen" mentalitet bland commisene på forumet. Jeg synest det er kult at Gates er så rik. Jeg synes det er kult at Røkke har båt og fly til 400 mill, hytte til 100 mill og et fint utvalg kjøretøy. Problemet til Norge er at vi har for få kapitalister i landet. Det går for lang tid mellom hver gang vi ser en fin bil. Det var imidlertid ganske patetisk førstesideoppslag i dagbladet for en uke siden, der det var bilde av Celina Middelfart og hennes nye Porsche Cayenne Turbo. Molboland.

Endret av alexf
Lenke til kommentar

Og poenget ditt er?

Se klare tendenser til "Jeg er en taper - la oss alle være tapere sammen" mentalitet bland commisene på forumet. Jeg synest det er kult at Gates er så rik. Jeg synes det er kult at Røkke har båt og fly til 400 mill, hytte til 100 mill og et fint utvalg kjøretøy. Problemet til Norge er at vi har for få kapitalister i landet. Det går for lang tid mellom hver gang vi ser en fin bil. Det var imidlertid kanske patetisk førstesideoppslag i dagbladet for en uke siden, der det var bilde av Celina Middelfart og hennes nye Porche Cayenne Turbo. Molboland.

Det har vel ikke med det å gjøre alexf - det har med å gjøre at det finnes grenser for hva en person trenger. Jeg har et bestemt inntrykk av at Bill Gates ikke er av typen som bader i luksus, selvom han er verdens rikeste mann - selvføglelig lever han svært godt - men kanskje ikke slik mange skulle tro. Dessuten har han gjort en stor innsats som giver til gode formål, den største - det skal han ha respekt for.

Men Røkke, Fredriksen, Rimi-Hagen - de lever i en overdådig luksus, sniker seg unna skatt, og ofrer intet til gode formål. Det er riktig at de er nøkkelpersoner, som holder norsk næringsliv oppe - men ingen blir lykkelig av å ha en hytte som er større enn det Kongelige slott, med tilhørende flystripe og en FalcomJet med direkterute Gardermoen - Oppdal. Det er også poenget. Hva i huleste skal de med det? Det er meningsløst. De sier det alle ved konkursens rand. De var aldri lykkelige.

Lenke til kommentar

Og poenget ditt er?

Ser klare tendenser til "Jeg er en taper - la oss alle være tapere sammen" mentalitet bland commisene på forumet. Jeg synest det er kult at Gates er så rik. Jeg synes det er kult at Røkke har båt og fly til 400 mill, hytte til 100 mill og et fint utvalg kjøretøy. Problemet til Norge er at vi har for få kapitalister i landet. Det går for lang tid mellom hver gang vi ser en fin bil.

Synes du det er kult å tenke på at disse pengene kunne blitt brukt til mer fornuftige ting? Til folk som virkelig trenger dem? Til folk i ... tja .. u-land for eksempel. Det er selvsagt opp til folk selv å bestemme hvordan de bruker pengene, men ett eller annet skurrer når Røkke kjøper seg luksusyacht til 400 mill, mens folk dør av underernæring i andre land. Et eller annet sier meg at pengene er feil fordelt, no?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...