Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

100 Mb/s til svenskene for 895kr pr. mnd.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

staten vil spare penger med å gi alle fiber nå!

 

altså om 10 år så vil 10mbit vera ABSOLUTT minstekravet for den enkelte person som vil benytte seg av multimedia.

 

Eg har 10mbit som eg faktisk synes er for treigt for meg.....Lyse skal snart oppgradere til 100mbit. Men når det skjer veit ikkje eg.

 

Men eg håper det blir veldig snart.

 

Hadde vore greit å fått utnytta gigabit nettverkskortet mitt på eit litt større nett :D

Lenke til kommentar
Tror staten har spytta inn endel penger i utbyggingen av bredbånd i Sverige, i tillegg bor det flere folk samlet der.

 

Du må ikke tro at de fleste får 100Mbit, det er veldig få i den store sammenheng.

 

Staten her i landet vil jo ikke bruke penger på dette så da er det svært lite noen får gjort med det, tror ingen har råd til å bygge ut dette selv, se hvordan det gikk med Bredbåndsfabrikken.

Nå vil vel ikke den norske stat egentlig ikke bruke penger på noen ting, bortsett fra opera da til 3-4 milliarder, men det skjønner jo folk, for vi trenger en opera, midt i norges største trafikkkryss og container havn.

Lenke til kommentar

 

Men tilbake til Norge, ADSL er IKKE bredbånd, hvor fordømmt lang tid tar det før folk skjønner dette! Jeg mener da at bredbånd er 2mbit hver vei eller mer, som tilbys som SDSL og VDSL fra feks. NGT(vdsl bare bedrifter) og Firstmile.

 

 

[

Såkalt "ekte" bredbånd er faktisk en deffinisjon på en linje som er 2 mbit begge veier, så du har rett sånn sett. Men de fleste mener at alt over ISDN kan regnes som bredbånd, dog heter dette i virkeligheten mellombånd, ISDN, modem og slikt er smallbånd.

 

Forresten så tror jeg dette med 100 mbit til svenskene har vært oppe her i forumet før, under tråden "Norge og Bredbånd".

Endret av [Protus]
Lenke til kommentar
staten vil spare penger med å gi alle fiber nå!

 

altså om 10 år så vil 10mbit vera ABSOLUTT minstekravet  for den enkelte person som vil benytte seg av multimedia.

 

Eg har 10mbit som eg faktisk synes er for treigt for meg.....Lyse skal snart oppgradere til 100mbit. Men når det skjer veit ikkje eg.

 

Men eg håper det blir veldig snart.

 

Hadde vore greit å fått utnytta gigabit nettverkskortet mitt på eit litt større nett :D

Kan jeg spørre hva du bruker internettlinja di til? Kan per dags dato ikke se noe som gjør det til noe *must* å ha 10Mbit++ jeg. For å browse webben osv så holder en 384/128 linje helt supert faktisk.

 

Sponsing av bredbånd(10Mbit+) til private er jeg imot, bortkasta penger slik jeg ser det(nå, senere blir det nok nødvendig). Internettbåndbredde brukes til warez.

Endret av Anders Leipsland
Lenke til kommentar

Pr i dag er det ikke mange som trenger særlig raske linjer. De aller fleste bruker e-mail, aksesserer web sider, bruker nettbank og andre tjenester, samt laster ned noe musikk. De færreste har bruk for megaraske linjer.

 

Problemet for de aller fleste er bruksbegrensning på linjen.

 

Det er noen unntak, og det er de som spiller spill over nettet, laster ned mye musikk og filmer, samt tv-overføring. Radio duger med de fleste linjer..

 

De færreste har bruk for raske linjer. Unntaket er bedrifter, universiteter og andre institusjoner som har behov for store filoverføringer.

 

Behovet for ultraraske linjer vil endre seg ettersom det blir mer vanlig med tv via nettet, VOD (video on demand), og andre høykapasitetslinjer.

 

Norge er et vanskelig land å bygge i. Teknologien skal utvikles og modnes for å få kostnadene ned. Folk må være villige til å betale, og mange nok må gjøre det for at utbyggingen skal skyte fart. Staten betaler ikke her i landet. Det er akkurat som med motorveier for biler, og høyhastighets jernbane. Hvor finnes det? Jo, der hvor det er størst befolkningstetthet.

 

Vi har fjell, fjorder, folk som bor på de rareste plasser, og en spredd befolkning. Lønner det seg å bygge ut bredbånd til en familie som bor i huttaheiti? Nei, men i byene gjør det klart det. Raske linjer kommer, og før dere aner det så er ting på plass.

 

En ting er aksesslinjen som vi som brukere betaler for, men kjernenettet må også ha kapasietet til å takle trafikken. Dersom alle skal ha 100Mb/s inn i huset, så må dere tenke på hvilken kapasitet kjernenettet må ha. De fleste steder er det max. 34Mb/s kjernenett.

 

Tenk selv om du hadde fått beskjed om å investere i en maskin som takler 70Gb/s i svitsjekapasitet, og som samtidig takler mange teknikker og løsninger. Da hadde millionene forsvunnet. Så skal linjene være på plass, og det koster. Hvem skal drifte dette?

 

Ingenting er gratis, og vi bor i et dyrt land med litt av en topografi. Tenk hvor enkelt det må være i Danmark eller andre befolkningsrike land.

 

Linjene kommer, det tar bare litt tid. Dere kan være glad dere ikke bor i sør-europa eller de fleste andre steder i verden. Kanskje dere hadde måtte takke dere til en 56kb/s analog linje.

 

-xhilerate-

Lenke til kommentar

Fremtiden er tråløs, så enkelt er det. Har stor tro på tråløst nettverk. Innen 2010 vil mestsansynelig alle ha tilgang til 100Mbit, men det hadde ikke oversket meg med 10GBit linje, inn ut for en billig penge.

 

Og til de som sier at vi ikke trenger det til dags dato, så er det ganske innlysende at det ikke er noen programmer som tar det i bruk, fordi ingen har det. Til eks video møter i høy oppløsning kreves mye mbit.

Lenke til kommentar
Fremtiden er tråløs, så enkelt er det. Har stor tro på tråløst nettverk. Innen 2010 vil mestsansynelig alle ha tilgang til 100Mbit, men det hadde ikke oversket meg med 10GBit linje, inn ut for en billig penge.

 

Trådløs er framtiden ja, men hvor skal aksesspunktene være? Man trenger fremdeles infrastrukur akkurat slik som det er med GSM og WLAN LAN i dag. Teknologien er langt fra moden, men det kommer. WLAN er en begynnelse (max. 2Mb/s pr. i dag), og UMTS har max. 384kb/s, samt EDGE med rundt 240kb/s.

 

Og til de som sier at vi ikke trenger det til dags dato, så er det ganske innlysende at det ikke er noen programmer som tar det i bruk, fordi ingen har det. Til eks video møter i høy oppløsning kreves mye mbit.

 

Klart det, men det er begrenset hva du vil overføre med videomøter. Skal du telle kvisene må han/hun i andre enden, eller er det bare fordi man skal ha det helt perfekt?

 

Alt er som i en spiral. Tjenester krever infrastruktur, infrastruktur avler nye tjenester osv.

 

-xhilerate-

-xhilerate-

Lenke til kommentar
staten vil spare penger med å gi alle fiber nå!

 

altså om 10 år så vil 10mbit vera ABSOLUTT minstekravet  for den enkelte person som vil benytte seg av multimedia.

 

Eg har 10mbit som eg faktisk synes er for treigt for meg.....Lyse skal snart oppgradere til 100mbit. Men når det skjer veit ikkje eg.

 

Men eg håper det blir veldig snart.

 

Hadde vore greit å fått utnytta gigabit nettverkskortet mitt på eit litt større nett :D

Kan jeg spørre hva du bruker internettlinja di til? Kan per dags dato ikke se noe som gjør det til noe *must* å ha 10Mbit++ jeg. For å browse webben osv så holder en 384/128 linje helt supert faktisk.

 

Sponsing av bredbånd(10Mbit+) til private er jeg imot, bortkasta penger slik jeg ser det(nå, senere blir det nok nødvendig). Internettbåndbredde brukes til warez.

Hallo i luken, fiber kan jo brukes til MYE mer enn bare internet.....iptrafikk kan være så mangt det..

For å browse webben så trenger du 9,6kbs modem...funker fint det :cool:

Pointet her er at folk ikke gidder vente, uansett om det er en txt fil de åpner over nett eller streamer nyheter så vil man ikke vente. Flere og flere får flere pcer og kanskje en spill konsoll som skal på nett og da spises ofte båndbredden opp, hvertfall om to pcer og konsoll brukes til online spilling..

En annen ting er de som jobber hjemmefra. Så lenge du ikke driver med noe store filer, bare word, excel filer så holder 384/128, men å laste ned powerpoint presentasjoner på 100mb som inneholder video tar tid for de som bruker det. Med litt mer så kan fler jobbe hjemmefra om de ønsker, mer tid til familie etc.

Men ingen trenger 100mbit til bare det vi definerer som internet bruk idag nei, men prisene burde vært slik at man kunne fått seg en 2mbit linje uten å slite med å betale det!

 

Men du, hvis ikke vi skal ha sponsing av bredbånd hvordan skal man da komme igang når telenor sitter å melker stamnettet? Greit nok det kan brukes til noe ulovlig, men det kan du med mye rart du får kjøpt. Uansett om alle kan få bredbånd eller noe som ligner for 6 milliarder så er det verdt det, ny opera skal man ha for oss i som bor i Oslo(& omegn) og man måtte jo legge den i bjørvika så man må bygge senketunell til 10milliarder eller noe i den retningen. Nei så ingen sponsing fra statlig side blir for dummt å mene at man ikke skal ta i bruk når de bruker penger på alt mulig annet som i realiteten VELDIG FÅ bruker(operaen). Litt avsporing, men for kanskje 2 milliarder kunne man fått en flott opera på vestbanen og heller brukt resten av milliardene på resten av landet! :devil:

Lenke til kommentar
Bare lurer på om det er fler som bruker internet en som ser på opera?

:roll:

Bare for å sette det litt i perspektiv. Operaen koster litt over 3 milliarder. Digi.no skriver at hele Norge får ADSL for 6,2 milliarder.

 

Sør-Koreas satsing med 100Mbit til alle koster ca hele oljefondet vårt. http://www.itavisen.no/art/1302335.html og http://rorg.no/rorg/Tema/Olje/stort.htm

Lenke til kommentar

chma: Først må jeg påpeke at mitt innlegg gjaldt å gi 10Mbit/fiber til private. Å bygge ut DSL linjer er en helt annen prisklasse.

 

Dernest er jeg fullstendig klar over at fiber kan brukes til mye, men jeg ser ikke poenget i å sponse IP-telefoni når den vanlige telefonen funker helt fint. Nyheter er det en samfunnsrett å få se, men jeg synes ikke man skal ha krav på WebTV i DVD kvalitet. Det er først og fremst underholdningstjenester som ville kommet og det ser jeg ingen hast i å få ut til alle og enhver.

 

Når det gjelder hvordan utbyggingen skal komme igang så heter den kraftselskaper. Vestlandet er i full gang og flere følger nok Lyse og BKK snart. Post og Teletilsynet må også sørge for å pushe på Telenor.

Lenke til kommentar
chma: Først må jeg påpeke at mitt innlegg gjaldt å gi 10Mbit/fiber til private. Å bygge ut DSL linjer er en helt annen prisklasse.

 

Dernest er jeg fullstendig klar over at fiber kan brukes til mye, men jeg ser ikke poenget i å sponse IP-telefoni når den vanlige telefonen funker helt fint. Nyheter er det en samfunnsrett å få se, men jeg synes ikke man skal ha krav på WebTV i DVD kvalitet. Det er først og fremst underholdningstjenester som ville kommet og det ser jeg ingen hast i å få ut til alle og enhver.

 

Når det gjelder hvordan utbyggingen skal komme igang så heter den kraftselskaper. Vestlandet er i full gang og flere følger nok Lyse og BKK snart. Post og Teletilsynet må også sørge for å pushe på Telenor.

Leste litt fort ja, men uansett poenget ang. sponsing gjelder uansett, går ikke staten inn på noen måte så står vi å spinner på glattisen.....

Idag er telenor det største problemet.

 

Skal man komme framover må man investere, sånn har det alltid vært og det vil forbli sånn i all framtid. Dette vil på ingen måte si at staten skal betale allt, men de må på banen!

 

Et digitalt bakkenett for tv har jo kapasitet til mer enn bare tv?

http://www.ntv.as/

 

 

btw. Operaen koster 3milliarder ja, men så kommer alt annet i tilegg + budsjettoverskridelser..... :no:

Lenke til kommentar
,27/02/2004 : 20:47]Såkalt "ekte" bredbånd er faktisk en deffinisjon på en linje som er 2 mbit begge veier, så du har rett sånn sett. Men de fleste mener at alt over ISDN kan regnes som bredbånd, dog heter dette i virkeligheten mellombånd, ISDN, modem og slikt er smallbånd.

Definisjonen på broadband og narrowband er egentlig signaltypen - avhengig av på hvor mange frekvenser de opererer - og har pent lite med farten å gjøre - f.eks. er så vidt jeg har forstått kabel/DSL bredbånd, mens Ethernet/ISDN er smalbånd. Fiber finnes i begge variantene, men mest smalbånd. Egentlig.

 

Den "2Mbit" definisjonen og en hel haug andre er tatt mer eller mindre ut av løse lufta ut fra smal = treg og bred = rask. "Mellombånd" er et fantasifoster som også har kommet ut av dette.

 

Talla er enklere uansett... enklere enn f.eks. WUXGA = Wide Ultra eXtended Graphics Adapter og tilsvarende misfostre. Noe er tregt, noe er raskt, men (nesten) ingenting er raskt nok ;)

 

Kjella

Lenke til kommentar
,27/02/2004 : 20:47]Såkalt "ekte" bredbånd er faktisk en deffinisjon på en linje som er 2 mbit begge veier, så du har rett sånn sett. Men de fleste mener at alt over ISDN kan regnes som bredbånd, dog heter dette i virkeligheten mellombånd, ISDN, modem og slikt er smallbånd.

Definisjonen på broadband og narrowband er egentlig signaltypen - avhengig av på hvor mange frekvenser de opererer - og har pent lite med farten å gjøre - f.eks. er så vidt jeg har forstått kabel/DSL bredbånd, mens Ethernet/ISDN er smalbånd. Fiber finnes i begge variantene, men mest smalbånd. Egentlig.

 

Den "2Mbit" definisjonen og en hel haug andre er tatt mer eller mindre ut av løse lufta ut fra smal = treg og bred = rask. "Mellombånd" er et fantasifoster som også har kommet ut av dette.

 

Talla er enklere uansett... enklere enn f.eks. WUXGA = Wide Ultra eXtended Graphics Adapter og tilsvarende misfostre. Noe er tregt, noe er raskt, men (nesten) ingenting er raskt nok ;)

 

Kjella

hmm, bare lurer hvordan kan det være tatt ut av løse lufta?

2mbit må jo tilsvare en eller annen frekvens, som igjen er såkalt bredbånd? :dontgetit:

Lenke til kommentar
nei, et par gigabit på deling tror jeg. uten at jeg vet nøyaktig.

Stemmer det. Husker ikke helt hvor mange Gbit, men det holder vertfall plenty ;)

Studerer i Molde og får glatt 3-4 MB/s fra Trondheim, 8-9 MB/s relativt lokalt, men det blir ikke helt det samme. Blir et grusomt når jeg blir ferdig å studere da...

Uninett sin linje mellom Molde og Trondheim er ikke på mer enn 155mbps, så noen gigabit på deling høres usannsynlig ut...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...