Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

100 Mb/s til svenskene for 895kr pr. mnd.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror staten har spytta inn endel penger i utbyggingen av bredbånd i Sverige, i tillegg bor det flere folk samlet der.

 

Du må ikke tro at de fleste får 100Mbit, det er veldig få i den store sammenheng.

 

Staten her i landet vil jo ikke bruke penger på dette så da er det svært lite noen får gjort med det, tror ingen har råd til å bygge ut dette selv, se hvordan det gikk med Bredbåndsfabrikken.

Lenke til kommentar

Var innpå sidene til en bu som heter Piteå ( eller noe slikt) i forbinnelse med jobb der.

Der var det utbygd 100Mbit til (nesten) hele byen og det kostet 349,-eller 399,- husker ikke sikkert, men det var under 400,-. <--- det er billig det

Er jo en god grunn til å ta jobben der bare det :)

Lenke til kommentar
jeg er klar over at ikke alle får det, men hvis du skal ha 100 mbit linje i Norge så koster det ganske mye selv om du bor midt i Oslo

Det er ingen som tilbyr 100Mbit til privatpersoner i Norge, ihvertfall ikke det jeg har fått med meg.

 

BB er vel det beste med 10Mbit

Vel, jeg vet at enkelte høgskoler tilbyr 100Mbps i studbyer o.l.

Lenke til kommentar

Sitvasjonen rundt bredbånd i er i Sverige veldig ulik fra hvordan den er her i landet. For det første så har som noen allerede påpekt, staten spyttet inn penger i utbyggingen av et "base-nett" for bredbånd, dette gjør at forholdene ligger bedre til rette for isp'er som vil levere til sluttbrukere. Noe som igjen gjør at det er flere om beinet og konkuransen øker betraketlig. Her i landet har isp'er gjerne 2 valg, leie bare nett hos telenor (den store stygge ulven) som etter 50 år med monopol sånn ca. Sitter på et stort basenet for tele/data. Eller de kan velge å bygge ut selv. Begge alternativene er rimelig dyre, derfor er det ikke så mange aktører.

 

En liten tankevekker er jo at det base-nettet vi har her i landet som telenor kontrollerer jo faktisk er bygget opp av statelige middler. Etter min mening er det no seriøst feil med akkurat telesektoren og konkuranse her i landet. Noe langvarig monopol må ta skylden for, jeg kan ikke fatte at ikke politikerne griper fatt i dette, istedenfor å sitte på hjerdet. Å selge unna tidligere statelige bedrifter for å øke konkuransen hjelper veldig lite når disse bedriftene fortsetter som statelige sugerør monopolister slik de har vært i alle år.

Lenke til kommentar
nei, et par gigabit på deling tror jeg. uten at jeg vet nøyaktig.

Stemmer det. Husker ikke helt hvor mange Gbit, men det holder vertfall plenty ;)

Studerer i Molde og får glatt 3-4 MB/s fra Trondheim, 8-9 MB/s relativt lokalt, men det blir ikke helt det samme. Blir et grusomt når jeg blir ferdig å studere da...

Lenke til kommentar

Ja, det blir hardt å ikke være student lenger og miste 100MBit full duplex til 130,-/mnd.

Nyter det mens jeg kan :)

Tror forresten vi er litt over 500 på denne studentbyen, som deler 1GBit linje (mulig et er mer nå) ned til NTNU. Frem til den linje er det vel en blanding av 10 og 100MBit linjer fra hver enkelt hybel.

Endret av OBServer
Lenke til kommentar

Er som pipp sier umulig å sammenligne norge og sverige på dette punktet, vi har tele h or som sitter og styrer. Når skal staten Norge lære? Vi som et av verdens rikeste land henger langt våre naboer, en skam!

 

Men 100mbit til alle er vel ikke helt realistisk, med mindre bbb har noen vanvittige linjer inn til routerne sine...?

 

Men tilbake til Norge, ADSL er IKKE bredbånd, hvor fordømmt lang tid tar det før folk skjønner dette! Jeg mener da at bredbånd er 2mbit hver vei eller mer, som tilbys som SDSL og VDSL fra feks. NGT(vdsl bare bedrifter) og Firstmile.

Poenget her er at tjenestene finnes, private kan og få 100mbit eller mer om de legger noen månedslønner på bordet, og her er det bare en part som har skylda staten som lar telenor sitte og melke "motor"veiene for data..

 

Bredbåndspolitisk talsmann i Høyres Stortingsgruppe, Erlend Nornes, mener på sin side at det har skjedd store ting i bredbåndsutviklingen.

Kanskje det hadde vært en idee og fått noen som vet hva de snakker om til å utale seg og ikke en eller annen wanabee politiker som ikke kan en drit om it.

 

IKT Norge sine beregninger sier i værste fall 6,2 milliarder kroner. Mye penger ved første øyekast, men når man tenker på at kommuner blir fraflytta og bedrifter må flytte fordi det ikke er sikkelige muligheter innen kommunikasjon så er det småpenger, hvertfall når man er så jævlig opptatt av at ikke folk skal flytte fra bygda inn til byene. :p Man har vel skutt seg selv godt i foten om man mener at folk skal bli boende i utkant Norge, men ikke vil gi dem samme muligheter til å kommunisere som oss i byen... :p

Endret av chma
Lenke til kommentar
nei, et par gigabit på deling tror jeg. uten at jeg vet nøyaktig.

Stemmer det. Husker ikke helt hvor mange Gbit, men det holder vertfall plenty ;)

Studerer i Molde og får glatt 3-4 MB/s fra Trondheim, 8-9 MB/s relativt lokalt, men det blir ikke helt det samme. Blir et grusomt når jeg blir ferdig å studere da...

Leste i addreseavisen at nettverket på studentbyene var så belastet at man ble nødt til og innføre en begrensning...... 10GB per dag..

 

Også å nevne at 100Mb linjene i sverige også har en begrensning. Husker og lese det var 300GB per måned :dribble:

Endret av ATI TwEaKer
Lenke til kommentar
Sør Korea har jo også slike planer, faktisk enda større planer. HELE befolkningen skal få tilbud om 150mbit inn/ut i år 2008 hvis jeg ikke husker feil. Det er ikke dårlig.

oh my god :scared:.

150 Mbit skal til 50 millioner innbygere. Og dette gjelder også bønder som bor langt uti huttiheita.

 

Hadde staten her i norge sagt at hele norges befolkning skulle få tilbud om 10 Mbit innen 2010 så hadde jeg vært fornøyd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...