Gå til innhold

Hva er egentlig multiplier?

frank_

Anbefalte innlegg

Det er stadig snakk om justering av multiplier, men er det noen som kan gi en god forklaring på hva en multiplier egentlig gjør?

Den beste forklaringen jeg har hørt er at det er en intern multiplikator i forhold til den eksterne frekvensen som da justerer hastigheten på prosessoren, men det sier meg ingenting egentlig :no:

Så, er det noen som kan gi en god forklaring på hva en MP egentlig gjør for noe og hva som faktisk skjer når man justerer den.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hastigheten på prosessoren er bestemt av to ting. FSB og multiplier.

FSB er som du sikkert vet Front Side Bus og dersom man stiller på den så justerer man hastigheten på ikke bare cpu, men også på hastigheten på bus'en. Multiplieren derimot retter seg kun mot cpu. Stiller man på den så er det kun cpu som blir justert.

CPU hastighet = multiplier x FSB

Multiplier er med andre ord kun et tall som ikke har noen annen hensikt enn å sette cpu-hastighet til x-antall ganger fsb hastighet. Dette var sikkert en temmelig lite komplisert forklaring, men den funker for meg ;)

Lenke til kommentar

Hastigheten på prosessoren måles i MHz, som er antall klokketikk per sekund. Hvert klokketikk kan prosessoren utføre en operasjon (f.eks addere to tall, eller lese et område i minnet). (Noen vil kanskje påpeke at ikke alle operasjoner går på ett klokketikk, men det har ikke så mye å si i denne sammenhengen). Når du stiller på multiplieren, så endrer du altså på hvor ofte et klokketikk skal skje i prosessoren, og dermed - jo flere klokketikk per sekund, jo flere operasjoner kan utføres per sekund.

Multiplieren definerer altså forholdet mellom den interne klokken i prosessoren og klokken på FSB'en.

Lenke til kommentar

"Erfaringer" .

Jeg bare advarer ot å stole på alt man komemr over :blush:

Jeg vil bare at mannen skal vite hva han står opp mot. Det er vel en grunn til at folk kaster sorte tepper over maskinene sine når du kommer innom! Nå må vi ikek styre denne samtalen over på noe så dumt da.

Beklager for disse postene, skal ikke skje igjen. En av oss er voksne nok til å gi opp her og nå. Hint: Det er meg.

Lenke til kommentar
Ikke stol helt på DDK. Tross alt refererer han bare til ting han tror han har lest i et blad. Jeg ville anvefale på det sterkeste at du sjekker dette selv, med en "noe" mer troverdig kilde.

Lykke til!

Hvis du tenker deg litt om så vil atltid økning av fsb føre til høyere ytelese en ølning av mp. Som folk har sagt tidligere så er en økning avmp bare raskere cpu mens en økning av fsb fører til at flere komponeter øker ytelsen.

Hvis du også ser på overklokkings tester viser det at fsb klokking gir bedre resultat en mp klokking.

Det er sikkert en grunn til at Intel har 800mhz bus på nye cpuene også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...