FungusMental Skrevet 27. februar 2004 Del Skrevet 27. februar 2004 Er det noen som vet hva den ideelle tiden på brenning med disse burde være? En full DVD tar nå ca. litt over en time med 8x brenning (iallefall ifølge Nero 6). Er dette riktig, eller burde tiden være kortere? (Er litt lat og gidder ikke å regne på det selv... ) Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 27. februar 2004 Del Skrevet 27. februar 2004 Mener at det tar ca 14 minutter med 4X. Så det tyder på at noe er galt hos deg. Lenke til kommentar
Blacksheep Skrevet 27. februar 2004 Del Skrevet 27. februar 2004 Hvis jeg ikke husker feil tok det for meg, rundt 8min å brenne 4.5Gigg(4.7) med brenneren og platene du nevner Lenke til kommentar
NULL Skrevet 27. februar 2004 Del Skrevet 27. februar 2004 Er det noen som vet hva den ideelle tiden på brenning med disse burde være? En full DVD tar nå ca. litt over en time med 8x brenning (iallefall ifølge Nero 6). Er dette riktig, eller burde tiden være kortere? (Er litt lat og gidder ikke å regne på det selv... ) Med full hastighet skal snitthastigheten for brenning være 7,6x så vidt jeg husker med Plextor 708. Med lukking etc. skal det vel ta rundt 8 minutter å brenne en full plate. Lenke til kommentar
FungusMental Skrevet 27. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2004 Hmmm... Da tror jeg at jeg må ta en grundig sjekk av Windows og annet. (Forresten, under brenning går driven's cache opp og ned som en ping-pong ball... Tyder på at noe er alvorlig galt.) HDD'en jeg brenner fra er jo også uhyre fragmentert, tror jeg skal kjøre en defrag. Lenke til kommentar
FungusMental Skrevet 27. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2004 Kom forresten til å tenke på at brenneren har DMA 'pin' ved siden av master/slave/cs. Ettersom det ikke stod noe i manualen eller på web'en om den skulle være av eller på, lot jeg den være av (dvs. ikke 'lukket'). Spørsmålet er om denne faktisk skal være på, og at brenneren kom med denne av pga. bakoverkompatibilitet eller noe. Det fulgte med en 40-pins kabel som jeg nå bruker på denne brenneren og den litt eldre Plextor CD-RW stasjonen jeg har (som forsåvidt også har en DMA 'pin') - burde denne kanskje byttes ut med en 80-pins kabel...? Lenke til kommentar
Mr. Mustard Skrevet 27. februar 2004 Del Skrevet 27. februar 2004 Sjekk i enhetsbehandling at UDMA er på. Høres ut som det er det som er problemet ja. Lenke til kommentar
FungusMental Skrevet 27. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2004 På kanal 2 (dvs. der CD-RW og DVD-RW sitter) står det Ultra DMA 2 på begge. Uansett er det vel smart å bytte ut med ny kabel. Lenke til kommentar
Mr. Mustard Skrevet 27. februar 2004 Del Skrevet 27. februar 2004 Da er det ikke det som er problemet. Det har ikke noen hensikt å bytte kabel, 40 pins er ok til UDMA2. Du kan prøve å defragmentere harddisken. Tror ikke PX-708A har noen problemer med å være slave, men du kan jo likevel prøve å ha den som master. I verste fall burde en brenning ta 15 min på 4x. Det er nok mange buffer underruns som er grunnen til at brenningen tar så lang tid, det gjelder bare å finne ut hvorfor de oppstår. Lenke til kommentar
FungusMental Skrevet 28. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2004 Jeg satte DVD-brenneren som master til å begynne med, så det er ikke problemet. Skal defragge harddisken og se om det hjelper noe. Har forresten prøvd å brenne en audio-CD fra MP3 og fikk totalt 30+ unngåtte buffer-underruns... Og det var fra den ufragmenterte harddisken (C:), ikke den som jeg brenner til DVD fra (D:)... Men det som er litt merkelig er at Nero sa ifra ang. buffer underrun på audio-CD brenning, men ikke på DVD-brenning. Den skal da gi den informasjonen, samme om det er CD eller DVD den brenner. Lenke til kommentar
Mr. Mustard Skrevet 28. februar 2004 Del Skrevet 28. februar 2004 Kanskje kabelen er skadet? Har du prøvd å bytte den? Lenke til kommentar
FungusMental Skrevet 28. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2004 Jeg har nå testet med en 80-pins kabel i stedet og på sist brenning kom den opp i 30 minutter... Dette er jo fortsatt uakseptabelt høyt med tanke på at en ideell brennetid med dette utstyret skulle være mellom 8-15 minutter (iflg. de forrige postene), selv med fragmentert HDD. Har fortsatt ikke satt på DMA-pins på brennerne - er det noen som vet om de skal være av eller på? I Windows står det fortsatt Ultra DMA Mode 2. (Har fortsatt ikke fått defragmentert den ene HDD'en pga. at det er for mye som er lagret på den... ) Kanskje det lønner seg å tweake minnebruken til Windows... deriblant HDD cache etc. Lenke til kommentar
Mr. Mustard Skrevet 28. februar 2004 Del Skrevet 28. februar 2004 Du har installert siste versjon av VIA 4-in-1? Du burde kanskje prøve å installere den pånytt. Lenke til kommentar
FungusMental Skrevet 28. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2004 Reinstallasjon av VIA 4-in-1 hjelper ikke. Har forsåvidt funnet riktig manual til stasjonen på www.plextor.com - www.plextor.be hadde ingen og den jeg fikk med var ikke til noen hjelp i det hele tatt. Ifølge manualen jeg fant skal DMA-pin IKKE settes på, så da vet jeg iallefall det. ...og sist brenning tok over 1 time. Igjen. Nå begynner dette å bli rimelig irriterende - selv om DVDene fungerer etter brenning så er det helt uakseptabelt at det skal ta over 1 time på EN DVD. Reinstallasjon av Windows IGJEN har jeg heller ikke noe lyst til - det er bare 2-3 uker siden sist... Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 28. februar 2004 Del Skrevet 28. februar 2004 Leste litt fort så det kan være at du alt har nevnt det. Hva slags brikkesett har du på HK og hva slags IDE drivere bruker du? I mange tilfeller så vil bruk at Microsoft sine IDE drivere som er inkludert med operativsystemet fikse problem som dette. Lenke til kommentar
FungusMental Skrevet 28. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2004 (endret) Vel, hovedkortet mitt er et MSI KT4V, som har et VIA brikkesett - har installert de nyeste VIA 4-in-1 (HK link: http://www.msi.com.tw/program/products/mai...ail.php?UID=362 ). Edit: Dersom jeg går inn på Device Manager står det faktisk 'Microsoft' som Driver Provider for Primary og Secondary IDE Channel. Endret 28. februar 2004 av FungusMental Lenke til kommentar
Mr. Mustard Skrevet 28. februar 2004 Del Skrevet 28. februar 2004 Alt høres riktig ut. Hvordan har du koblet dette? Regner med at du har koblet brenneren til IDE2 på hovedkortet? Kan du prøve å ha den alene som master (ytterst på kabelen). Det kan også være Nero6 som er problemet, prøv å innstaller pånytt eller prøv å brenne med et annet program, f.eks. Plextools. Lenke til kommentar
FungusMental Skrevet 29. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2004 Det er det som er såpass irriterende. Jeg vet jeg ikke har koblet noe 'feil', dvs. jeg har ikke blandet CD-ROM og HDD på én kanal osv. Slik som oppsettet er nå, så har jeg 2 Western HDD'er på IDE kanal 1, og DVD-brenneren som Master på kanal 2 samt en Plextor CD-RW 40/12/40A som Slave på kanal 2. Prinsipielt vil jeg jo uansett ikke kunne brenne på begge disse samtidig, så 2 brennere er på en måte overflødig. Har vurdert å ta ut CD-RW'en også (hadde CD-RW'en som Master tidligere og en DVD-ROM som Slave), eller bare koble den fra inntil jeg får skaffet et ekstra IDE kontrollerkort. Skal se om det blir noe forskjell å brenne med Plextools. Har mine tvil om det, men det er verdt et forsøk. Lenke til kommentar
FungusMental Skrevet 29. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2004 (endret) Nix. Har nettopp startet brenning med Plextools 2.10 (nesten helt full DVD) og bufferen går fortsatt opp og ned som en ping-pong ball. Remaining time er satt til 50+ minutter. Så det hjalp ikke... Det som forsåvidt også er veldig rart er at med alle brenneprogrammene jeg har prøvd så har programmets egen buffer holdt seg på toppen, bare droppet litt fra tid til annen hvis det er ekstremt fragmenterte filer som brennes, det er alltid brennerens buffer som går opp og ned helt vilt. Endret 29. februar 2004 av FungusMental Lenke til kommentar
FungusMental Skrevet 1. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2004 Hmmmm... Begynner å lure på om hovedkortet er gåent. I dag sluttet plutselig floppystasjonen å fungere også. Jaja... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå