Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Windows XP finner ikke Windos 98

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt ny PC og vil overføre filer fra den gamle (W98) til den nye (XP).

Jeg har koblet dem sammen med direkte kabel mellom skriverportene. På XP er det ingen problem å få sette opp maskinen som gjest (eller vert) ved hjelp av Start/program/tilbehør/Nettverk/tilkobling o.s.v. - Men jeg får ikke satt opp gammelmaskinen til å være vert. Går på Start/program/tilbehør/nettverkstilkobling/... så skal det komme valg om å koble til ved hjelp av direkte tilkobling med paralellkabel. Dette valget får jeg ikke pga at komponenen ikke er installert. Må i såfall installere den fra Program cd'en. Den har jeg ikke. Kan noen fortelle meg hvordan jeg setter omm gammelmaskinen for at dette skal fungere?

:wallbash:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er parallell kabelen din en såkalt laplink (null modem) kabel da?

Det må den være for at de skal kunne "snakke" sammen.

Det enkleste er uansett akkurat som de andre her sier å kjøre nettverk med en krysset kabel for det vil også gå mye fortere. Med parallell kabel må du beregne minst en hel natt på jobben. Anbefaler deg å gå på elkjøp eller en annen plass å kjøpe en krysset kabel (du får uansett bruk for den senere også) og et nettverkskort om den ene maskinen ikke har det.

Kostnad:

Krysset TP kabel ca 50-100 kroner

Nettverkskort ca 200-300 kroner

Lenke til kommentar
Enig i det som sies her: kjøp deg et nettverkskort til 99,- og en krysset kabel til samme prisen.. Billigere og enklere!

:yes:

Enig. Gå for dette, eller sett-inn-disken-i-den-andre-maskinen forslaget.

nettverks kort 5m krysset kabel.

Nettverks kort 72kr*2=144+kabel til 86= 230kr (du kan sikkert finne det enda billigere, muligens på digital impuls).

Velkommen til forumet forresten Stetori :thumbup:

Lenke til kommentar

Hei alle sammen. Må først si at jeg er positivt overrasket og faktisk rørt over hvor fort jeg jeg fikk hjelp til problemet. Dette forumet er jaggu bra!

Har jo tenkt over muligheten over å flytte harddisken over, men jeg har ikke gjort slikt før og er litt redd for å fikle med den nye pc'en. Men hvis noen kan gi meg en kort innføring er det mulig jeg hiver meg til i helga.

Lenke til kommentar

hehe...

kan bli både enklere og billigere (gratis faktisk) og hive den gamle disken i den nye maskinen for å overføre det du skal...

Bare strøm og ide-kabel som skal kobles til. Trenger ikke skru den fast, legg den oppå chassis med noe isoler-matriele i mellom. HD`en skal settes til master hvis den kobles til i den enden lengst unna hovedkortet på kabelen og slave dersom den er nærmest hk. Gi den strøm og start opp.

Synes selv dette er mye lettere enn å sette dem opp i nettverk (P2P)

Bedre enn å kjøpe stuff du ikke får bruk for senere, hele prosedyren gjøres unna på kortere tid enn en tur til den lokale data-butikken hehe...

Lenke til kommentar

Endelig, det er så mye enklere. Begynne å sette opp et nettverk og laste ned programmer, gå og kjøpe ting når man bare kan bytte disker som er gjort på minuttet :(

For å være ærlig: Gode forslag fra dere som ikke anbefalte å bruke bytte-disk-metoden. Men så unødvendig mye bruk av tid og penger da :ermm:

Lenke til kommentar

skru opp begge kabinettene

løsne ide kabel fra hk på maskinen du skal ha data fra

sett pc'ene ved siden av hverandre

koble idekabel inn på hk til maskinen du skal ha data på

skru på maskin du skal ha data fra først

skru på den andre etterpå

overfør dataene

Har gjort det der selv, funker fett :)

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar
skru opp begge kabinettene

løsne ide kabel fra hk på maskinen du skal ha data fra

sett pc'ene ved siden av hverandre

koble idekabel inn på hk til maskinen du skal ha data på

skru på maskin du skal ha data fra først

skru på den andre etterpå

overfør dataene

Har gjort det der selv, funker fett :)

Yess, genial metode (hvis du har lang nok IDE kabel...).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...