Stroyer Skrevet 27. februar 2004 Del Skrevet 27. februar 2004 Jeg stilte sånn cirka det samme spørsmålet i Linux-delen av forumet, men er såpass nybegynner i det at jeg tror det er bedre å stille spørsmålet til Windows-brukere. Jeg vil ha to operativsystem på maskinen min: Windows 98 og Linux Fedora. Disse vil jeg ha på hver sin partisjon (på kanskje 3-4 GB), men jeg vil også ha en egen partisjon hvor mine egne filer o.l. ligger - en partisjon begge operativstystemene kan lese og skrive til. I Linux-delen tror jeg de anbefalte at den sistnevnte partisjonen burde ha et FAT-system. En oversikt over slik jeg vil ha det: c: Windows-partisjonen. Bare Windows trenger å kunne skrive til denne (og meg, når jeg er i Windows). d: Linux. Bare Linux trenger å kunne skrive til denne (og meg, når jeg er i Linux). e: mine filer. Jeg må kunne lese og skrive til denne uavhengig av operatisystem jeg bruker. Noen som kan gi meg en framgangsmåte på hvordan jeg skal gjøre dette? Lenke til kommentar
Melfacion Skrevet 27. februar 2004 Del Skrevet 27. februar 2004 Først: innstaller win98 på en partisjon av ønsket størrelse. La resten av ledig plass stå ubrukt. Så: Innstaller Fedora på en partisjon av ønsket størrelse. Dette burde ordne en oppstartsmeny som lister både linux og windows og så: lag en partisjon du formaterer som FAT32 (bruk gjerne FDISK eller lignende verktøy). Jeg gjetter at Fedora er såpass brukervennlig at det er noe automounting av windows-disker. Windows finner i hvertfall den nye partisjonen automatisk. Ta dette med en klype salt siden jeg ikke er noen linux-guru Lenke til kommentar
Stroyer Skrevet 27. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2004 Takk! Høres greit ut. Finnes det et gratis FDISK-program for Windows? Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 27. februar 2004 Del Skrevet 27. februar 2004 Burde gå greit det der. Men husk at Linux ikke bruker stasjons bokstaver, og at du bare vil få c: og e: (antar cd-rom/cd-brenner er på d:) i Wintendo Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 27. februar 2004 Del Skrevet 27. februar 2004 Takk! Høres greit ut.Finnes det et gratis FDISK-program for Windows? fdisk følger vel med win98. Lenke til kommentar
Solaris Skrevet 27. februar 2004 Del Skrevet 27. februar 2004 Vil bare nevne at du bør absolutt ha minst to partisjoner til GNU/Linux. En root og en swap! Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 27. februar 2004 Del Skrevet 27. februar 2004 Vil bare nevne at du bør absolutt ha minst to partisjoner til GNU/Linux.En root og en swap! helst en til /home også. . . Men med automatisk partisjonering vil det uansett bli opprettet minst to partisjoner. BTW: Opprett den "delte" FAT32 partisjonen FØR du installerer Fedora, da vil du kunne velge automatisk partisjonering og slipper å dille så mye med muligens uforståelig partisjonering og montering Lenke til kommentar
Solaris Skrevet 27. februar 2004 Del Skrevet 27. februar 2004 Vil bare nevne at du bør absolutt ha minst to partisjoner til GNU/Linux.En root og en swap! helst en til /home også. . . Helt korrekt. Men ettersom han skal kjøre dual boot er det mest naturlig å mounte den delte partisjonen ( D:\ ) som /home. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 27. februar 2004 Del Skrevet 27. februar 2004 hmm, kanskje det. Men jeg ville aldri i livet brukt en FAT32 partisjon til /home. *fysninger* Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå