hugoboss Skrevet 20. mars 2002 Del Skrevet 20. mars 2002 Skal koble meg opp til adsl med to maskiner og har kjøpt router som kommer senere idag ! Hva gjør jeg for å komme meg på nett med begge maskinen? Trenger jeg å installere adsl på begge maskinen? Instillinger ? brannmur ? takker på forhånd Lenke til kommentar
pjboberg Skrevet 20. mars 2002 Del Skrevet 20. mars 2002 Hvilken ruter har du kjøpt? Lenke til kommentar
hugoboss Skrevet 20. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2002 Billion Broadband (xDSL/Cable) IP-Router (BIPAC-640SE) m/4stk 10/100 Lan link: http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...19&GrpID=2&s=pl Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 20. mars 2002 Del Skrevet 20. mars 2002 Først og fremst : BYTT TIL NEXTGENTEL. Telenor suger. -Nextgentel krever ikke pålogging, noe som løser mange problemer med å ha flere maskiner på samme internettlinje. -Det er raskere -Det er billigere -Du må ikke ISDN abonnement for å ha ADSL som Telenor krever. Du trenger ikke analog telefonabbonnement engang. Bytt i dag! Lenke til kommentar
hugoboss Skrevet 20. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2002 for å si det slik da så har jeg fått meg det gratis så jeg skifter neppe. Men hva mer enn å plugge ledningen i og starte opp trenger jeg å gjøre ? Lenke til kommentar
flabben2k Skrevet 20. mars 2002 Del Skrevet 20. mars 2002 Så på den linken likte ikke at det bare stå at den støtta PPPoE, som e jo den dårligste protokol får adsl, vært bedre om den støtta Raspppoe, som jeg syns e den beste. =) Lenke til kommentar
hugoboss Skrevet 20. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2002 de hjelper veldig de svarene jeg for !!! NEI det gjør de ikke.. Lenke til kommentar
pjboberg Skrevet 20. mars 2002 Del Skrevet 20. mars 2002 Hei igjen, dette burde gå helt greit. Jeg har et tilsvarende oppsett, med Alcatel Speed Touch Home ADSL-modem og en SMC Barricade ruter. Det som er viktig er at ruteren settes opp slik at den kjører PPPoE mot ADSL-modemet. For mitt vedkommende var det ikke behov for å gjøre noe som helst endring av oppsett for ADSL-modemet, alt virket uten videre. 1. Du trenger IKKE å installere noe fra Telenor-CDen på PC'ene. Ruteren din håndterer PPPoE - protokollen og gir deg ren TCP/IP på LAN-portene dine. 2. Koble PC til ruteren og konfigurer denne via GUI (evt telnet?). Sjekk brukerveiledningen - her bør dette være beskrevet. 3. Koble en ethernet-kabel fra ADSL-modemet til WAN-porten på ruteren. Sett opp ruteren din slik at den bruker PPPoE på WAN-porten. Legg inn PPPoE brukernavn (alt sammen, inklusive '@online.no') og passord som du fikk fra Telenor. Hvis ruteren din har et felt for PPPoE Service Name lar du dette stå tomt. 4. Gå inn på 'egenskaper' for LAN-kortet og sett opp PC'ene dine til å hente IP-adresse og DNS server adresser automatisk. 5. Slå på DHCP i ruteren. Hvis ruteren har et felt for Domain Name kan du la dette stå tomt. Ruteren vil da automatisk, vha. DHCP, gi IP-adresser til PC'ene på LAN-siden og videreformidle DNS-server adresser fra Telenor til PC'ene. Hvis du ønsker å åpne for utvalgt tilgang (FTP, Web) fra internett til en PC på LANet ditt så må du gjøre mer i ruteren. Da kan det også være en liten utfordring at Telenor ikke gir deg noen fast IP-adresse. Lykke til :smile: Lenke til kommentar
pjboberg Skrevet 20. mars 2002 Del Skrevet 20. mars 2002 - og som info til alle Telenor-hatere her i forumet kan det opplyses at NextGenTel, i alle fall da jeg forsøkte å få ADSL herfra, må ha et eget kobbertråd-par fram til der du bor. Telenor kjører på samme trådpar som ISDN-linja (eller den analoge telefonen...) bruker og da brukes ulike frekvensområder for ISDN/telefon hhv. ADSL. NextGenTel kommer sannsynligvis etterhvert med samme mulighet som Telenor. Jeg tok Telenor fordi det ikke var ledig linjekapasitet fram til meg og jeg ikke kunne vente. Alternativet er å bestille ISDN-linje nr. 2 og konvertere denne til ADSL etterhvert. Telenor virker. Telenor kan levere. Det er dyrere og jeg får ikke fast IP-adresse. Livet er for kort til å bry seg om protokollene i bunnen, men jeg går ut fra at de som har laget ADSL for Telenor har mer peiling på drift, vedlikehold, installasjon, sikkerhet og kostnader ved et ADSL-tilbud i det rare lille landet vårt enn de fleste i forumet her. Det man evt. kan (og bør?) hisse seg opp over er at ikke alle får tilgang til ADSL samt at prisen fortsatt er høy. Lenke til kommentar
tema95 Skrevet 20. mars 2002 Del Skrevet 20. mars 2002 Endelig var det noen som ga karen et svar som kunne brukes, ikke bare svada om hvorfor Telenor eller ikke. Jeg skal ikke forsvare Telenor (har hatt min dose problemer), men må korrigere et par ting. Det er ikke lenger krav at du har ISDN for å få ADSL fra Telenor. De installerer like gjerne via analoge linjer. Telenor er ikke alltid dyrest. Som beboer i et OBOS-brl i Oslo fikk jeg gratis (ja riktig 0,00 kroner) installasjon forutsatt GDS og 12 mndrs binding, i tillegg de to første månedene gratis, og deretter 20% rabatt på månedsprisen. Terje Lenke til kommentar
covah Skrevet 20. mars 2002 Del Skrevet 20. mars 2002 Quote: On 2002-03-20 11:42, flabben2k skrev:Så på den linken likte ikke at det bare stå at den støtta PPPoE, som e jo den dårligste protokol får adsl, vært bedre om den støtta Raspppoe, som jeg syns e den beste.=) Ehh... nå har du missforstått litt. Raspppoe er jo bare navnet på en PPPoE klient. Den kjører jo PPPoE alikevel, akkurat som klienten Telenor leverer (og som denne routeren støtter). Det finnes INGEN routere som "støtter" Raspppoe direkte, siden de alle støtter PPPoE. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 20. mars 2002 Del Skrevet 20. mars 2002 Quote: On 2002-03-20 12:14, pjboberg skrev:- og som info til alle Telenor-hatere her i forumet kan det opplyses at NextGenTel, iallefall da jeg forsøkte å få ADSL herfra, må ha et eget kobbertråd-par fram til der du bor.Telenor kjører på samme trådpar som ISDN-linja (eller den analoge telefonen...) bruker og da brukes ulike frekvensområder for ISDN/telefon hhv. ADSL.NextGenTel kommer sannsynligvis etterhvert med samme mulighet som Telenor. Jeg tok Telenor fordi det ikke var ledig linjekapasitet fram til meg og jeg ikke kunne vente. Alternativet er å bestille ISDN-linje nr. 2 og konvertere denne til ADSL etterhvert.Telenor virker. Telenor kan levere. Det er dyrere og jeg får ikke fast IP-adresse. Livet er for kort til å bry seg om protokollene i bunnen, men jeg går ut fra at de som har laget ADSL for Telenor har mer peiling på drift, vedlikehold, installasjon, sikkerhet og kostnader ved et ADSL-tilbud i det rare lille landet vårt enn de fleste i forumet her. Det man evt. kan (og bør?) hisse seg opp over er at ikke alle får tilgang til ADSL samt at prisen fortsatt er høy. Så lenge jeg kan få NextGenTel, det er raskere og billigere, så velger jeg det fremfor Telenor. De som kan få NGT bør velge det. Det virker og det er stabilt, det er billigere enn Telenor og det er raskt. Hva mer kan man forlange? Og en ting til ... den personen som sa at Telenor gjerne installerer via analog linjer også. WOW!!! Så fint!!! NGT trenger ikke analoge linjer en gang! Lenke til kommentar
t_man Skrevet 14. juni 2002 Del Skrevet 14. juni 2002 Quote: Den 2002-03-20 11:58, pjboberg skrev:Hei igjen,dette burde gå helt greit.Jeg har et tilsvarende oppsett, med Alcatel Speed Touch Home ADSL-modem og en SMC Barricade ruter.Det som er viktig er at ruteren settes opp slik at den kjører PPPoE mot ADSL-modemet. For mitt vedkommende var det ikke behov for å gjøre noe som helst endring av oppsett for ADSL-modemet, alt virket uten videre.1. Du trenger IKKE å installere noe fra Telenor-CDen på PC'ene. Ruteren din håndterer PPPoE - protokollen og gir deg ren TCP/IP på LAN-portene dine.2. Koble PC til ruteren og konfigurer denne via GUI (evt telnet?). Sjekk brukerveiledningen - her bør dette være beskrevet.3. Koble en ethernet-kabel fra ADSL-modemet til WAN-porten på ruteren. Sett opp ruteren din slik at den bruker PPPoE på WAN-porten. Legg inn PPPoE brukernavn (alt sammen, inklusive '@online.no') og passord som du fikk fra Telenor. Hvis ruteren din har et felt for PPPoE Service Name lar du dette stå tomt.4. Gå inn på 'egenskaper' for LAN-kortet og sett opp PC'ene dine til å hente IP-adresse og DNS server adresser automatisk.5. Slå på DHCP i ruteren. Hvis ruteren har et felt for Domain Name kan du la dette stå tomt. Ruteren vil da automatisk, vha. DHCP, gi IP-adresser til PC'ene på LAN-siden og videreformidle DNS-server adresser fra Telenor til PC'ene.Hvis du ønsker å åpne for utvalgt tilgang (FTP, Web) fra internett til en PC på LANet ditt så må du gjøre mer i ruteren. Da kan det også være en liten utfordring at Telenor ikke gir deg noen fast IP-adresse.Lykke til :smile: hm... Må han ikke innstalere PPPoE på den PCen som er direkte koblet til ADSL-modemet ? Eller tar jeg helt feil ? Lenke til kommentar
Ac-Cobra Skrevet 14. juni 2002 Del Skrevet 14. juni 2002 Quote: Den 2002-03-20 11:37, Afseth skrev:Først og fremst : BYTT TIL NEXTGENTEL.Telenor suger.-Nextgentel krever ikke pålogging, noe som løser mange problemer med å ha flere maskiner på samme internettlinje.-Det er raskere-Det er billigere-Du må ikke ISDN abonnement for å ha ADSL som Telenor krever. Du trenger ikke analog telefonabbonnement engang.Bytt i dag! Hva er dette for noe dustesvar da? Fyren spør jo bare åssen han kobler opp ruteren, så håner du han på nesten det gråveste over hvor dum han er som ikke har NGT. Dette nummeret tilhører en sentral som ikke er planlagt utbygd. Noen som kjenner igjen dette svaret? Jeg bor i Moss. Jeg har hatt Telenor adsl i 6mnd nå, prøvde NGT først(mente de hadde det beste tilbudet)men fremdeles ikke tilgjenngelig. Har vel hatt 99,5% oppetid, og det må jo kunne sies å være stabilt da. Hastigheten.....1045 på speedometertesten... da får jeg faktisk mere enn det jeg betaler for. Hva får du? Telenor krever IKKE isdn-linje. Telenor har pålogging, noe som i følge eksperter(ikke fra telenor) sies å ha større sikkerhet. Vær vennlig å kom med saklige svar da ikke-saklige svar bare forsøppler! Hilsen @c-Cobr@ Lenke til kommentar
pjboberg Skrevet 14. juni 2002 Del Skrevet 14. juni 2002 Quote: Den 2002-06-14 11:22, t_man skrev:hm...Må han ikke innstalere PPPoE på den PCen som er direkte koblet til ADSL-modemet ?Eller tar jeg helt feil ? Hei:) PPPoE brukes ikke på PCen når: * PCen er koblet til ruteren, og * Ruteren håndterer PPPoE, og * Ruterens WAN-port kobles til ADSL-modemet. Da kommer det ren TCP/IP ut på ruterens LAN-porter der PCer og andre duppeditter kobles til. God helg! Lenke til kommentar
thaniel Skrevet 14. juni 2002 Del Skrevet 14. juni 2002 >Telenor krever IKKE isdn-linje. Det er riktig det, det er enorm forskjell på analoge og digitale linjer som f.eks isdn. Det er ikke linja de stiller krav til, det er at du er kunde hos telenor de krever. Omtrent som Nora i sin tid, om de leverte brus til en butikk som hadde brus fra en annen leverandør, så nektet de å levere brus til denne butikken. Telenor praktiserer her en lovlig metode for å beholde monopol. Så om du ikke trenger hustelefon, så slår du på tråden til NGT, om du ikke har vært innom isdn2, så kan du bli nødt til å velge telenor bare fordi det ikke er ledige ledninger fra bosken og hjem til deg. Ikke et spørsmål om teknologi, men marked. Lord Thaniel Lenke til kommentar
Xvani Skrevet 14. juni 2002 Del Skrevet 14. juni 2002 Gi nå langt i å starte ENDA en telenor vs NGT tråd!!! Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 14. juni 2002 Del Skrevet 14. juni 2002 Afseth det er ikke alle som er missfornøyd med telenor,eg har telenor og er fornøyd,at telenor er dyrt er det ingen som sier deg imot,den minste til ng er billigere og raskere på opplastin men ikke på ned lastingen,(704/128) eg har ikke brukt for større opplasting,men om telenor gjør som de sier at de vil gjør da skal eg ha ng. Kjetil Lenke til kommentar
t_man Skrevet 14. juni 2002 Del Skrevet 14. juni 2002 Quote: Den 2002-06-14 12:10, pjboberg skrev: Quote: Den 2002-06-14 11:22, t_man skrev: hm... Må han ikke innstalere PPPoE på den PCen som er direkte koblet til ADSL-modemet ? Eller tar jeg helt feil ? Hei:) PPPoE brukes ikke på PCen når: * PCen er koblet til ruteren, og * Ruteren håndterer PPPoE, og * Ruterens WAN-port kobles til ADSL-modemet. Da kommer det ren TCP/IP ut på ruterens LAN-porter der PCer og andre duppeditter kobles til. God helg! Altså trenger man ikke å innstalere noe som helst programvare (les: PPPoE) for å koble seg til internett (via ADSL), hvis man følger de tre punkte du har satt opp ? God helg ! _________________ -- Mvh, Tobias. [ Denne Melding var redigert av: t_man på 2002-06-14 17:42 ] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå