Gå til innhold

Overklokke RAM - Hjelp meg!


Englebarn

Anbefalte innlegg

Trenger hjelp til minneoverklokking!

 

Sitter med 2 x GeIL 512 DDR 3200 400Mhz value CL2,5 ns (Disse)

på et Abit NF-7S v2.0. Jeg vil klokke dette opp så langt som mulig men beholde stabiliteten. Kjører selvsagt 3/3 dual channel. Har også skrudd opp til 3.9V på RAM. Og 1.85V på Cpu, som er en AMD xp 2500+ @ 2250Mhz/2300Mhz

 

Kjører disse timingene nå;

CAS Latency: 2.5

RAS Precharge: 4

RAS to CAS Delay: 4

Precharge Delay: 8

 

CL 2.5 7-4-4 2T Timings er satt opp på nettsidene til PSData, men på GeIL sine sider står det noe annet.. Merkelig.

 

Starta litt ambisiøst med å kjøre minnet på 470 Mhz. Maskina starta opp og alt virka helt fint. Så var det tid for test; memtest86 gikk amok og fant KUN errors.

 

På 460 Mhz fikk jeg 644 errors i memtest86.

 

På 456 Mhz fikk jeg 208 errors.

 

På 450 Mhz fikk var jeg nede i 54 errors.

 

På 440 Mhz var det kun 2 errors å spore. Da med Cpu på 2300Mhz (MPx10.5)

 

Senket hastigheten helt ned til 432 Mhz og får fortsatt 2 errors.

 

Det jeg lurer på er om det er "akseptabelt" å ha noen feil i memtest86?

Vil ikke senke noe særlig under 430Mhz på minnet nemlig. Og hvor stor rolle spiller timings til ytelsen? Ingen vits i å gi meg masse tall og statistikk ettersom jeg har null peiling på timings og sånt. Jeg tenker ren spill-ytelse og har fått for med at hastighet på ram er viktigere enn timings. Tar kanskje helt feil her?

 

Hvilke settings bør jeg prøve? Både på hastighet og timings. Sette strammere timings og tregere hastighet kanskje? Noen som har gode inspill? :dontgetit:

Hva BØR disse brikkene kjøre fint på? De er splitter nye og jeg må innrømme at jeg har litt forventninger.. ;)

Endret av Englebarn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge du kjører brikkene i dual er det ikke noe vits i å klokke mhz'en på brikkene. Fsb'en på AMD system vil jo ikke kunne overgå 800 mhz uansett. Pointet er jo og unngå flaskehalser til/fra northbridgen. Timingsene derimot vil du kunne oppnå bedre ytelse ved og justere. Prøv med 2-3-3-6, det tror jeg de skulle klare ganske bra.

Lenke til kommentar
Så lenge du kjører brikkene i dual er det ikke noe vits i å klokke mhz'en på brikkene. Fsb'en på AMD system vil jo ikke kunne overgå 800 mhz uansett. Pointet er jo og unngå flaskehalser til/fra northbridgen. Timingsene derimot vil du kunne oppnå bedre ytelse ved og justere. Prøv med 2-3-3-6, det tror jeg de skulle klare ganske bra.

Vil det si at når dem kjører Dual channel så dobles Mhz? Altså når brikkene kjører uklokket (400Mhz), så har jeg 800FSB? Hvis det er tilfelle, er det SIKKERT at AMD system ikke takler mer enn 400Mhz pr. brikke (i Dual channel)?

Syntes det hørtes rart ut jeg. Men som sagt, jeg har MINIMALT med peiling på det her. :blush:

Lenke til kommentar

Senk hastigheten til 400mhz, sett brikkene til 2.5-3-3-11. Du kan også prøve med 2-3-2-11. nForce2 er meget avhengig av lave timings. Minnet må alltid stå på 3/3, 1/1 eller 6/6 divider.

 

Edit: Husk å sett Cpu interface til enabled

Endret av RansoM
Lenke til kommentar
Så lenge du kjører brikkene i dual  er det ikke noe vits i å klokke mhz'en på brikkene.  Fsb'en  på AMD system vil jo ikke kunne overgå 800 mhz uansett. Pointet er jo og unngå flaskehalser til/fra northbridgen. Timingsene derimot vil du kunne oppnå bedre ytelse ved og justere. Prøv med 2-3-3-6, det tror jeg de skulle klare ganske bra.

Vil det si at når dem kjører Dual channel så dobles Mhz? Altså når brikkene kjører uklokket (400Mhz), så har jeg 800FSB? Hvis det er tilfelle, er det SIKKERT at AMD system ikke takler mer enn 400Mhz pr. brikke (i Dual channel)?

Syntes det hørtes rart ut jeg. Men som sagt, jeg har MINIMALT med peiling på det her. :blush:

 

Stemmer det. Når du kjører ram i dual vil f.eks en fsb. på 800(intel's nye C-prossesorserie) kjøre synkront på northbridgen forutsatt at du har pc3200 ram og har cpu/dram ratio(eller noe sånt ) i 1/1. Dette vil ikke være like viktig med AMD system siden de kjører på langt lavere cpu-fsb. Det er derfor de fleste socket A hovedkort som regel ikke støtter mer enn 400 mhz ram(i dual), fordi det ellers vil være overkill på fsb'en, helt unyttig med andre ord.

 

Litt edit her. Jo du kan kjøre amd system med med mer enn 400 mhz i dual, men det vil være helt bortkastet.

Endret av bat.man
Lenke til kommentar
Så lenge du kjører brikkene i dual  er det ikke noe vits i å klokke mhz'en på brikkene.  Fsb'en  på AMD system vil jo ikke kunne overgå 800 mhz uansett. Pointet er jo og unngå flaskehalser til/fra northbridgen. Timingsene derimot vil du kunne oppnå bedre ytelse ved og justere. Prøv med 2-3-3-6, det tror jeg de skulle klare ganske bra.

Vil det si at når dem kjører Dual channel så dobles Mhz? Altså når brikkene kjører uklokket (400Mhz), så har jeg 800FSB? Hvis det er tilfelle, er det SIKKERT at AMD system ikke takler mer enn 400Mhz pr. brikke (i Dual channel)?

Syntes det hørtes rart ut jeg. Men som sagt, jeg har MINIMALT med peiling på det her. :blush:

 

Stemmer det. Når du kjører ram i dual vil f.eks en fsb. på 800(intel's nye C-prossesorserie) kjøre synkront på northbridgen forutsatt at du har pc3200 ram og har cpu/dram ratio(eller noe sånt ) i 1/1. Dette vil ikke være like viktig med AMD system siden de kjører på langt lavere cpu-fsb. Det er derfor de fleste socket A hovedkort som regel ikke støtter mer enn 400 mhz ram(i dual), fordi det ellers vil være overkill på fsb'en, helt unyttig med andre ord.

 

Litt edit her. Jo du kan kjøre amd system med med mer enn 400 mhz i dual, men det vil være helt bortkastet.

Ok. Da er det justert ned til 400Mhz på RAM'en og 2300Mhz på CPU.

MEN dette gir meg litt lavere 3dMark enn når RAM var på 428Mhz.

Åssen kan det DA bety at det er helt meningsløst?

 

Når det gjelder RAM timings så har jeg prøvd meg litt fram;

 

2.5-3-3-6 går helt fint uten errors.

2-3-3-6 derimot, gir meg masse feilmeldinger.

 

Er ikke poenget å komme lavest mulig på alle tallene?

 

Hva om jeg setter til 2.5-3-3-11? Vil ikke det yte dårligere enn 2.5-3-3-6?

Hva med 2-3-2-11? Er det også tregere enn 2.5-3-3-6?

 

Takker for all hjelp sålangt! Det nærmer seg en løsning.. :thumbs:

Lenke til kommentar
Ja en liten ting til.. CPU Interface har vært disabled under hele test prosessen.

Hva har det  å si? At jeg må gjøre alt på nytt igjen? Har hørt fra en kompis at denne skal være disabled selv om man klokker. Har skrudd den på nå, men hva gjør den i praksis?

Hei,

 

Det er ganske kjent at Abit NF7-S har problemer med å kjøre over 220 MHz med 10 og 10.5 multipier, samtidig som man har CPU interface på ENABLED. Det er visst bare den første BIOS V10d som ikke har dette peoblemet.

 

Her kan du lese litt om timings. Jeg vil anbefale 11-3-3-2 og se hvor langt du kommer.

Skjekk også RAM slotene. Jeg fant ut at SLOT 2 og 3 ga beste OC hos meg.

 

 

Resultatene var som følgende med TwinMOS PC3200 Winbond BH-5 kjørt på 11-3-3-2 i enkelt minne modus og testet med memtest86:

 

Slot 1 210MHz

Slot 2 230MHz

Slot 3 220MHz

 

 

Staljin

Endret av staljin
Lenke til kommentar
Så lenge du kjører brikkene i dual er det ikke noe vits i å klokke mhz'en på brikkene. Fsb'en på AMD system vil jo ikke kunne overgå 800 mhz uansett. Pointet er jo og unngå flaskehalser til/fra northbridgen. Timingsene derimot vil du kunne oppnå bedre ytelse ved og justere. Prøv med 2-3-3-6, det tror jeg de skulle klare ganske bra.

1. Når fikk amd xp2500 800 mhz fsb? Dessuten klarer nforce2 kortene godt over 200 mhz fsb.. Det du i praksis sier er at det ikke går ann å overklokke intell cpuer!

 

2. Timings har litt å si, ikke mye.. Dessuten finnes det knapt brikker i dag som kan kjøre 2-2-2-6. Vil tro at systemet yter endel bedre med høy fsb/minnehastighet, enn med nesten identiske timings og lavere hastighet på brikkene.

Lenke til kommentar
Så lenge du kjører brikkene i dual  er det ikke noe vits i å klokke mhz'en på brikkene.  Fsb'en  på AMD system vil jo ikke kunne overgå 800 mhz uansett. Pointet er jo og unngå flaskehalser til/fra northbridgen. Timingsene derimot vil du kunne oppnå bedre ytelse ved og justere. Prøv med 2-3-3-6, det tror jeg de skulle klare ganske bra.

Vil det si at når dem kjører Dual channel så dobles Mhz? Altså når brikkene kjører uklokket (400Mhz), så har jeg 800FSB? Hvis det er tilfelle, er det SIKKERT at AMD system ikke takler mer enn 400Mhz pr. brikke (i Dual channel)?

Syntes det hørtes rart ut jeg. Men som sagt, jeg har MINIMALT med peiling på det her. :blush:

 

Stemmer det. Når du kjører ram i dual vil f.eks en fsb. på 800(intel's nye C-prossesorserie) kjøre synkront på northbridgen forutsatt at du har pc3200 ram og har cpu/dram ratio(eller noe sånt ) i 1/1. Dette vil ikke være like viktig med AMD system siden de kjører på langt lavere cpu-fsb. Det er derfor de fleste socket A hovedkort som regel ikke støtter mer enn 400 mhz ram(i dual), fordi det ellers vil være overkill på fsb'en, helt unyttig med andre ord.

 

Litt edit her. Jo du kan kjøre amd system med med mer enn 400 mhz i dual, men det vil være helt bortkastet.

Poenget med å klokke FSB er jo å klokke det synkront med rammen, så klokker du FSB til 220 så kjører minnet på 440 (amd xp) osv..

Lenke til kommentar

Hei,

 

I følge THW (som flere og flere ikke tror på) så er forskjell mellom CL2 og CL2.5 i nForce2/AMD sistem like stor som forskjell mellom XP1900+ og XP2000+.

 

Jeg vet rett og slett ikke. Kjører min XP1800 på 2315MHz (11x211MHz) på 11-3-2-2 med TwinMOS PC3200 med CPU INTERFACE på.

 

Tetset med memtest86 og Prime95 (i 2 trimer) ingen feil.

 

Staljin

Endret av staljin
Lenke til kommentar
Hva om jeg setter til 2.5-3-3-11? Vil ikke det yte dårligere enn 2.5-3-3-6?

Hva med 2-3-2-11? Er det også tregere enn 2.5-3-3-6?

Jo det vil yte dårligere da.. Men 2-3-2-11 er mye mulig en anelse kjappere enn 2,5-3-3-6, om du er heldig kan du kjøre brikkene på 2-3-2-6 men da vil de ikke klokke så godt. Vi snakker her mikroskopiske forskjeller som du ikke merker!

Lenke til kommentar
Hei,

 

I følge THW (som flere og flere ikke tror på) så er forskjell mellom CL2 og CL2.5 i nForce2/AMD sistem like stor som forskjell mellom XP1900+ og XP2000+.

 

Jeg vet rett og slett ikke. Kjører min XP1800 på 2315MHz (11x211MHz) på 11-3-2-2 med TwinMOS PC3200 med CPU INTERFACE på.

 

Tetset med memtest86 og Prime95 (i 2 trimer) ingen feil.

 

Staljin

Er det bare meg eller har du vært SINNSYKT heldig med CPU angående klokkevennlighet? :) ...på rammen oxo forresten..

Endret av Englebarn
Lenke til kommentar

Hei,

 

Takker. CPU er jeg heldig med, RAM er jo vanlig TwinMOS så det er ikke noe spesielt. Har gjort L12 bro (litt lengre ned på side) mod som har ført til økt stabilitet og frekvens over 2.3GHz på 1.7v.

 

Jeg er veldig interessert i å høre hvordan det gikk med klokking av RAM-en din, fordi jeg vurderer å kjøpe meg samme RAM-en.

 

 

STALJIN

Endret av staljin
Lenke til kommentar

Hvis du kjører FSB tll 200 så skal du bruke CPU FSB/DRAM ratio 6/6 (33,33 * 6 = 200) eller By SPD.

Sett Memory Timings på By SPD og les av hva modulene er gitt ut for (få høre?) Hvis du ikke har By SPD må du flashe BIOS.

 

Har nettop gått igjennom dette: Twinmos pc3200 ustabil, Blåskjerm ved 400mhz....første tråd jeg har funnet hittils med faktisk timings hints...

 

Edit: Memtest skal gå minst natten over feilfritt hvis du vil ungå Crash og stadige "format og ny setup". 3DMark2001se reagerer også fint på ustablitet.

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar
Hei,

 

Takker. CPU er jeg heldig med, RAM er jo vanlig TwinMOS så det er ikke noe spesielt. Har gjort L12 bro (litt lengre ned på side) mod som har ført til økt stabilitet og frekvens over 2.3GHz på 1.7v.

 

Jeg er veldig interessert i å høre hvordan det gikk med klokking av RAM-en din, fordi jeg vurderer å kjøpe meg samme RAM-en.

 

 

STALJIN

Driver å eksperimenterer med forskjellige klokkkinger nå.

Har ikke noe "resultat" å vise til nå, men på memory timings/by spd. står de på 8-4-4-2,5 med 200 FSB. Har satt FSB til 215 nå og mp til x11. (CPU @ 2362Mhz). Selvsagt synkront. 6/6 nå istede for 3/3. Ikke at det skal være noen forskjell, men likevel!

 

Med dette ble ram timings satt til 2,5-3-3-8. Og 2.9V til rammen. Det er "Turbo" innstillinga fra kortet. Ikke bra timings, men nå må jeg nesten finne ut om det er Mhz eller timings som har mest å si for ytelsen i 3d applikasjoner før jeg eksperimenterer mer. Prøvde også såvidt 2-3-3-11, men da nekta det å starte opp når jeg begynte å runde 220 FSB. Derfor er såpass aggresive timings ikke realistiske med denne rammen sånn som jeg ser det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...