DerKAizeR Skrevet 27. februar 2004 Del Skrevet 27. februar 2004 Hei Jeg har har tele2adsl og et ericsson modem, hm210d. Vil gjerne gjøre det mulig å ha ftp-server oppe. Da jeg fant ut her en dag at det ikke gikk. Hvordan og hva gjør jeg i konfigurasjonen til modemet for å få til dette? mvh DerKAizeR Lenke til kommentar
DerKAizeR Skrevet 27. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2004 Ingen som veit? Lenke til kommentar
RolfOve Skrevet 27. februar 2004 Del Skrevet 27. februar 2004 Generelt må du sørge for å ha riktige porter åpne. I dette tilfellet er det port 21. I tillegg må du port forwarde alle ftp forespørsler på port 21 til ip addressen på maskinen du har ftp server på. Jeg vet ikke om tele2 har pppoe eller lan. I tilfelle det er pppoe, er jeg ikke helt sikker på om du får en offentlig internett ip addresse eller en intern nettverks ip, men dette vet du sikkert best selv. I så tilfelle skal du ikke port forwarde. Lenke til kommentar
DerKAizeR Skrevet 27. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2004 Ok. Tror ikke tele2 bruker pppoe, men dette er relativt ukjent terreng for meg. Derfor hadde det vært fint om noen visste eksakt hva jeg skal gjøre, og hvordan jeg gjør det. Vil helst ikke gjøre noe som ødelegger noe.. Lenke til kommentar
kamus Skrevet 27. februar 2004 Del Skrevet 27. februar 2004 Du får offentlig ip adresse fra Tele2, så det er ikke noe problem. Som sagt du må åpne for Port 21 og da skulle du være i gang. Lenke til kommentar
ZanZel Skrevet 27. februar 2004 Del Skrevet 27. februar 2004 bare å sette opp og kjøre det.. ingen ting som trenger å åpnes opp... Lenke til kommentar
DerKAizeR Skrevet 27. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2004 Du får offentlig ip adresse fra Tele2, så det er ikke noe problem. Som sagt du må åpne for Port 21 og da skulle du være i gang. Jau, men hvordan åpner jeg en port? Er som sagt helt blank på området.. Hvis jeg ser på Port Settings så står dette: FTP Port: (21, 61000-62000) Betyr det da at de portene allerede er åpne? Isåfall, Hva er galt? Hvorfor klarer jeg ikke å kjøre ftp-server? bare å sette opp og kjøre det.. ingen ting som trenger å åpnes opp... Det har jeg selvfølgelig prøvd, og det virker ikke. Den finner KUN lokal-ip. Fikk dessuten høre fra et par folk jeg snakka med, at for å kjøre ftp-server med tele2 måtte man visstnok gjøre noe med configen av routern/modemet. Lenke til kommentar
VegarK Skrevet 27. februar 2004 Del Skrevet 27. februar 2004 Jeg vet ikke om Tele2 har samme policy som UPC, men der er det ikke mulig å kjøre ftp-server på port 21. De har stengt for bruk av den porten. Kan kanskje hjelpe å bytte til en annen port... Lenke til kommentar
newsflash Skrevet 27. februar 2004 Del Skrevet 27. februar 2004 Har Tele 2 selv. Funker fint å kjøre ftp-server. Hvis du kjører gjennom en nettverksruter så må du som sagt åpne port 21. Hvis ikke er det bare å få tak i et program å sette i gang. Lenke til kommentar
DerKAizeR Skrevet 27. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2004 Nettverket er satt opp sånn: Modem -> Switch -> PC'er. Vet at jeg må åpne port 21. Som der sier. Men jeg vet fortsatt ikke hvordan jeg gjør det Lenke til kommentar
ostepopp Skrevet 27. februar 2004 Del Skrevet 27. februar 2004 Har du Tele2 så er alle porter åpne og alle pcer koblet til switchen har egen ip ut mot nettet! Bare å installere ftp progget, del mapper, lag bruker... Lenke til kommentar
DerKAizeR Skrevet 27. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2004 Ja, da er det vel sånn da.. Men det funker fortsatt ikke. BulletProof finner KUN lokal ip. Dette har jeg prøvd flere ganger, både før og etter formatering og reinstallasjon av Windows. Da jeg hadde Telenor gikk jo dette lett som en lek! Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 27. februar 2004 Del Skrevet 27. februar 2004 En venn av meg har Tele2, der får han visst offisielle IPer på hver PC koblet til routeren (eller hva det nå er). Hva er IP adressen på maskinen din? (Start -> Run -> cmd -> ipconfig) Lenke til kommentar
DerKAizeR Skrevet 27. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2004 Ja.. Men jeg tror jeg får samme ip på hver maskin, for hvis jeg dns'er nicket (på irc) til min maskin og en annen maskin på nettverket, så har vi akkurat samme ip. Skriver jeg ipconfig får jeg IP-adresse: 192.168.1.17 .. Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 27. februar 2004 Del Skrevet 27. februar 2004 Du må se forskjellen på intern og ekstern ip.. Finn ip fra 'ipconfig' på begge pcene, se om de "hører sammen". hvis ikke må du gjerne konfigurere to iper på den med ekstern ip. Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 27. februar 2004 Del Skrevet 27. februar 2004 Du har vel en ip ut mot verden som er felles for alle maskinene bak modemet. Det du muligens trenger er å få vidresent forespørsler på port 21 til rett maskin. Vet ikke om dette går med en switch? Mulig du må ha deg router da. Men det sikkert noen andre svare litt mer nøyakig på. Lenke til kommentar
kamus Skrevet 27. februar 2004 Del Skrevet 27. februar 2004 (endret) Du må som regel ha en router el lignende som kan videresende til port 21. For at du skal nå den må du til enhver tid vite ipadressen fra Tele2. En SMC barricade eller tilsvarende til dette formålet er helt glimrende, ikke koster den mye heller. Disse er enkle å sette opp med Port forwarding. Kort fortalt er dette at du setter opp alle forespørsel inn til denne routeren på Port 21 til en bestemt maskin, alle forespørsler fra internett vil da gå direkte til denne maskinen som du har FTP tjenesten på. I disse routerne følger det også som regel med NAT og DHCP. Det vil si at du har en offentlig ip adresse fra internett til Routeren din. På innsiden av denne routeren setter den da opp en privat adresse range(10.0.0.0 eller 192.168.0.0 DHCP tjenesten deler da ut ipadresser til de forskjellige maskinene på nettverket ditt. Det vil også lønne seg å sette opp en fast ip adresse til serveren din slik at denne adressen ikke forandrer seg for da vil du ikke få adgang til serveren din. Ett oppsett kan da se slik ut: Før router:Tele2 ip adresse Etter router: en Privat ip adresse , f eks 192.168.1.1 FTP Server 192.168.1.2(fast ip) Klienter: Der kan du f eks sette at DHCP server deler ut adresser fra 192.168.1.5-192.168.1.15 Port forwarding vil da være port 21 til 192.168.1.2 Husk på at 192.168.1.1 i dette oppsettet vil være Gateway. Det som kan være greit er å bruke noen av de gratis DNS tjenestene som ligger ute på nettet. (Vet ikke om det går an å nevne noen av disse uten å bryte reglene) Da holder det for eksempel å skrive www.xxx.xxx.xxx.xx:21, da blir du videresendt til FTP servern din. Håper dette kan hjelpe deg noe... Edit trykkleif Endret 27. februar 2004 av kamus Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå