Gå til innhold

Noen som kan bygge en PC til meg?

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å bygge en PC til egen bruk. Jeg har ikke mye erfaring med bygging, og skal nok ta hjelp blant venner og slikt. Men det jeg lurer på, er om det er noen her som kan sette opp deler fra Komplett Data.

Her er hva jeg kommer til å bruke PC'en til:

- Mye nedlasting av diverse ting [Driver mye med dette]

- Skolearbeid

- Surfing

- noe spilling [Jeg har en bra spille-PC, så spilling er ikke det viktigste]

-Jeg ønsker en ganske kraftig PC. Samtidig kommer jeg til å oppgradere delene med tida - men dette etter noen få år.

Jeg har ikke så mye peiling på hvilke deler som passer med hverandre og slikt.Derfor håper jeg dere der kan hjelpe meg å lage den type PC'en jeg er ute etter å bruke. Jeg ønsker å bruke ca. 7500,- kroner på alt tilsammen.

Her er de ulike delene jeg ønsker:

- Kabinett: Et ordentlig stilig et, men til en rimlig pris

- Prossesor: Fra AMD Athlon XP. Helst noe rundt 2800+ og 3000+. [Dere anbefaler hvilken jeg bør velge]

- Minne: ca 512/1024 MB [Dere velger hva som passer best]

- Skjermkort: 128 MB. [Dere velger merke og slikt]

- Hovedkort: Har absolutt ingen peiling på dette; dere må velge hva som passer.

- Vifte®: Igjen, har ikke peil på dette; dere må velge noe som passer

- Harddisk: 120 GB + 8 mb cache + 7200 RMP. Må ikke bråke mye. Jeg vet ikke helt om det skal være 2.5" eller 3.5" IDE. Det vet nok dere best :thumbup:

- Diskettstasjon: så enkelt og så billig som mulig

- DVD spiller: Sony DVD-spiller IDE 16x/40x. Hvis noen vet om noe billigere og/eller bedre, så bytt ut mitt forslag med deres.

- Lydkort: Dette må dere velge ut. Jeg hører mye på musikk så jeg kommer til å trenge et ordentlig lydkort.

Nettverk: Nå vet jeg ikke så mye om dette, men jeg ønsker ihvertfall å få kjøpt alle kort jeg trenger eller å ha plass til alt jeg trenger for å få bredbånd tilgang.

Ja, dette er da delene jeg ønsker. DVD/CD-brenner + tastur & mus + høyttalere og andre ting kjøper jeg senere. Det skal være USB 2, Firewire og PCI-porter og liknende på PC'en. Utenom de vanlige/standard kablene, kommer jeg til å kjøpe alle kabler jeg trenger i ettertid. SOFTWARE og skjerm ordner jeg selv

Jeg vil som sagt ikke bruke mer enn 7500,- kroner på delene tilsammen. For å få til dette, vil jeg legge vekt på lyd og harddisk kapasitet samt minne og CPU, og mindre på skjermkort.(bare jeg har et godt nok til se filmer og slikt på)

Jeg takker på forhånd til de som gidder å ta seg tid til å sette sammen delene jeg trenger ut ifra mine ønsker på lista jeg har laget! Det setter jeg svært pris på. Her er en stor utfordring for både dere som er skikkelig erfarne med bygging og dere som ikke er fullt så erfaren :thumbup::)

NB! Sett opp prisene på de ulike delene dere velger å sette opp :yes:

Endret av DigitaL BlasteR
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør først lese retningslinjene før du skriver slikt om pirat software og nedlasting. Hvis du allerede har en kraftig PC forstår jeg ikke hva du skal med en ekstra...? :ermm: Men hvis du absolutt vil så... AMD prosessorer går maks opp til 2.2GHz - det er Intel som runder de store 3 ;)

• Asus A7N8X-E Deluxe
  • AMD Athlon XP 2500+ Boxed
  • 512MB PC3200 TwinMOS
  • Chieftec DS-XX
  • Et eller annet Radeon 9600 (Ikke PRO/XT)
  • 2x Seagate Barracuda 160GB S-ATA
  • Floppy
  • DVD-spiller

Dette er bare noe jeg kommer på i farta. Total pris kommer på ca. 6500 tror jeg... Så er det bare å velge og vrake - kjøp det som passer deg best :)

Endret av rlz
Lenke til kommentar
Du bør først lese retningslinjene før du skriver slikt om pirat software og nedlasting. Hvis du allerede har en kraftig PC forstår jeg ikke hva du skal med en ekstra...? :ermm:  Men hvis du absolutt vil så... AMD prosessorer går maks opp til 2.2GHz - det er Intel som runder de store 3 ;)

•  
  • Asus A7N8X-E Deluxe

• AMD Athlon XP 2500+ Boxed

• 512MB PC3200 TwinMOS

• Chieftec DS-XX

• Et eller annet Radeon 9600 (Ikke PRO/XT)

• 2x Seagate Barracuda 160GB S-ATA

• Floppy

• DVD-spiller

Dette er bare noe jeg kommer på i farta. Total pris kommer på ca. 6500 tror jeg... Så er det bare å velge og vrake - kjøp det som passer deg best :)

Vi har en familie PC, men jeg ønsker min EGEN PC. Det er derfor jeg har satt opp dette emnet. :)

Endret av DigitaL BlasteR
Lenke til kommentar

Var jeg deg hadde jeg valgt komplett sin pc-skredder.

Da vil du få stort utvalg i mulige oppsett, og kan skreddersy slik du vil. Komplett vil sette sammen pc'en for deg, og du vil få 3 års garanti med.¨'

Dette var det jeg gjorde da jeg kjøpte pc for litt over et år siden, hadde niks erfaring med bygging da. Angrer overhode ikke! :)

Lenke til kommentar

Satte opp noe for deg via pc-byggeren:

PC Komplett Athlon nForce 2

- Bygges av Komplett, 3 års på stedet-garanti og telefonsupport

- Miljøavgifter kr 50,00 pr stk kommer i tillegg.

105353 NN Diverse PC Eske Støtsikker

102227 PC produksjon Norge

101114 Musmatte Blå 4/6mm

121783 In-Win S564 Midi Tower ATX Sort/Sølv <--- Desigmessig bra

118267 Abit NF7 V2.0 Hovedkort for Socket A DDR <--- Det beste hk'et til Athlon XP

116245 AMD Athlon XP2800+ 2.083 GHz <-- 3000Xp koster nesten dobbelte

119402 Spire CPU-Vifte WhisperRock IV Socket A <-- kun 21dB

122090 Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 512MB <--- Oppgrader etter lommebok

116437 Seagate Barracuda 7200.7 120GB <--- mest stillegående disken på markedet

117572 Sapphire Radeon 9200 Atlantis 128MB DDR <-- yter mer enn bra nok i 2d, samt enkle spill

121052 Sony DVD-spiller IDE 16x/40x Sort

100727 Sony Diskettstasjon 3,5" 1,44MB MPF-920

110595 PC Uten OS, White Box PC

117994 Creative SB Audigy 2 <--- dette kortet kommer med firewiretilkobling

Totalt: 7609,-

Prisen hvis du bare kjøper delene for seg vil bli billigere, da noen ting koster mer inne i pc-byggeren :dontgetit:. Så velger du å bygge selv, og bestiller alle delene for seg, vil du kanskje ha råd til 1024MB minne o.l.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

- Prossesor: Fra AMD Athlon XP. Helst noe rundt 2800+ og 3000+. [Dere anbefaler hvilken jeg bør velge]

- Harddisk: 120 GB + 8 mb cache + 7200 RMP. Må ikke bråke mye. Jeg vet ikke helt om det skal være 2.5" eller 3.5" IDE. Det vet nok dere best 

- DVD spiller: Sony DVD-spiller IDE 16x/40x. Hvis noen vet om noe billigere og/eller bedre, så bytt ut mitt forslag med deres.

- Lydkort: Dette må dere velge ut. Jeg hører mye på musikk så jeg kommer til å trenge et ordentlig lydkort.

Nettverk: Nå vet jeg ikke så mye om dette, men jeg ønsker ihvertfall å få kjøpt alle kort jeg trenger eller å ha plass til alt jeg trenger for å få bredbånd tilgang.

Kabinett

Prosessor

Minne

Skjermkort

Hovedkort

2x vifter

Harddisk

Diskettstasjon

DVD stasjon

Pris: 7 851,98 NOK

Lenke til kommentar

118267 Abit NF7 V2.0 Hovedkort for Socket A DDR <--- Det beste hk'et til Athlon XP

116437 Seagate Barracuda 7200.7 120GB <--- mest stillegående disken på markedet

117572 Sapphire Radeon 9200 Atlantis 128MB DDR <-- yter mer enn bra nok i 2d, samt enkle spill

Prisen hvis du bare kjøper delene for seg vil bli billigere, da noen ting koster mer inne i pc-byggeren :dontgetit:. Så velger du å bygge selv, og bestiller alle delene for seg, vil du kanskje ha råd til 1024MB minne o.l.

Det var faktisk et dritbra oppsett, Alastor! Jeg likte delene du satt opp her! Skal undersøke litt blant venner med det du har satt opp som forslag :thumbs:

Lenke til kommentar

116437 Seagate Barracuda 7200.7 120GB <--- mest stillegående disken på  markedet

Det var faktisk et dritbra oppsett, Alastor! Jeg likte delene du satt opp her! Skal undersøke litt blant venner med det du har satt opp som forslag :thumbs:

9200 yter IKKE bra nok.

/me har talt

Lenke til kommentar

- Harddisk: 120 GB + 8 mb cache + 7200 RMP. Må ikke bråke mye. Jeg vet ikke helt om det skal være 2.5" eller 3.5" IDE. Det vet nok dere best 

Kabinett

Prosessor

Minne

Skjermkort

Hovedkort

2x vifter

Harddisk

Diskettstasjon

DVD stasjon

jeg ville gått for dette oppsettet!

ingen tvil engang!

vær litt snill og gå for det!

da har du en veldig kraftig pc, samtidig som den er meget fremtidsrettet og oppgraderingsvennlig :)

Lenke til kommentar

Man kan få en veldig god PC for 7500 kr (uten skjerm tastatur og mus og sånne greier)...

Her kommer et forslag..

Kabinett - Chieftec Dragon Medium Tower - 865 kr.

Kab.vifte - EKL Kabinett Vifte 80x80x25mm - 86 kr.

Prossessor - AMD Athlon XP2800+ 2.083 GHz - 995 kr.

Prossessor-vifte - GlacialTech CPU-Vifte Silent Breeze Socket A - 228 kr.

Hovedkort - Abit NF7 V2.0 Hovedkort for Socket A - 727 kr.

Harddisk - Western Digital Caviar 160GB IDE - 895 kr.

Minne - TwinMOS PC2700 DDR-DIMM 512MB CL2.5 - 773 kr.

DVD-spiller - LG DVD-spiller IDE 16x/48x Bulk Hvit - 341 kr.

Skjermkort - Sapphire Radeon 9600XT Atlantis 128MB - 1395 kr.

Lydkort - Creative SB Audigy 2 - 723 kr.

Diskettstasjon - Sony Diskettstasjon 3,5" 1,44MB - 137 kr.

Sluttsum: 7165 kr.

Her har du en prisgunstig PC som kan gjøre det meste...

Lykke Til :thumbup:

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Kabinett

Prosessor

Minne

Skjermkort

Hovedkort

2x vifter

Harddisk

Diskettstasjon

DVD stasjon

jeg ville gått for dette oppsettet!

ingen tvil engang!

vær litt snill og gå for det!

da har du en veldig kraftig pc, samtidig som den er meget fremtidsrettet og oppgraderingsvennlig :)

For 7 600 får du ikke bedre enn denne :yes:

Lenke til kommentar

Vel, han glemmer lydkort, noe som var viktig for han. Integrerte kortet på den pc'en vil ikke holde til hans bruk.

Så jeg hadde byttet ut 9600XT med 9200 og kjøpt lydkort, og evt byttet 3200+ med 3000+ og oppgradert rammen. Men ellers er det også et helt kurant oppsett!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...