Gå til innhold

Bruke Linux livecd som alternativ til Norton Ghost

Anbefalte innlegg

Jeg har blitt spurt om tips av en som skal lage disk-image av noen maskiner. Alle kjører wintendo, men det er litt forskjellig hardware-konfigurasjoner ute og går. Ingen har egne backup-enheter så det er derfor ønskelig å lagre image'n på en server.

Jeg har tidligere erfaring med spesialprogrammer som DriveImage og Ghost, men lurer rett og slett på om en enkel cd-basert linux distro (live cd) kunne gjort samme nytten? Sparer jo noen kroner også :)

Vet at spesialprogrammene har noen ekstra muligheter, men de er også begrenset, f.eks er det meningen å kunne boote opp med tom harddisk via bootdiskett/cd for å restore image over nettverk. Kan ikke huske at DriveImage hadde denne muligheten (bare nettverksstøtte inne i windows), og i Ghost er det knotete å lage bootdisketter fordi man må velge ut én og én NIC-driver. Det blir jo brysomt når man har maskiner med mange forskjellige NIC. Disse bekymringene hadde man jo sluppet ved å bruke linux.

Kort sagt - er det noen som har erfaring med backup/restore av diskimage'r på denne måten?

Eneste jeg er bekymra for er at image'ene skal ta for mye plass, for selv om man komprimerer filene vil de jo tross alt kopieres slavisk, i motsetning til spesialprogrammer som sikkert er smarte nok til å skjønne hvilke sektorer på partisjonene som inneholder data. Blir vel derfor mye "skrot" som kommer med, spesielt hvis det er en stor disk med masse ledig plass.

Hadde vært kjeke med on-the-fly komprimering, men det funker vel dårlig med 'dd'?

Men noe slikt burde vel også funke:

cat /dev/hda | gzip > /sambaserver/foo/bar/image.gz

..eller bruke bzip2 isteden

Og til slutt, noen som har en live-distro å anbefale til slikt? Har bare brukt Knoppix selv, men den er jo litt tung til noe så simpelt. Skulle hatt en slank distro som går kjapt å laste ned, helst med Samba.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en av grunnen til å bruke tar. Men skal du ha hele disken med boot-image og alt.. så blir det en annen sak.. Du vil kanskje se på dd og bzip2 i stedet, men hvor mye får komprimert det kommer faktisk ann på hva som har liggi på disken fra før.

http://www.damnsmalllinux.org/ er enkel og grei, men så ikke ut til å ha samba.. NFS er egentlig greit (man exports på server og mount -t nfs maskin:/share /mnt/point på klient)

Endret av xeon
Lenke til kommentar

Har selv brukt Knoppix sammen med PartImage (ligger på Knoppix cden, sikkert andre distroer også), og det bør være et godt alternativ for deg.

Fordelen med partimage er at man kan starte en server som tar imot tilkoblinger fra klienter som da dumper sitt image på serveren. Kompresjon gjøres on-the-fly med enten gzip eller bzip2. Det er lett å bruke, og kopierer ikke tomme sektorer (slik dd gjør) for å spare image-plass.

Min erfaring er at "det funker," men jeg brukte denne metoden for å ta backup av en bærbar pc over nettverk, og da syntes jeg det gikk helt ufattelig tregt (men det var nok fordi det var en bærbar). Og selvfølgelig bør du ikke bruke knoppix (siden den er ganske bloat'a), men jeg gjorde det fordi jeg hadde lyst til å bli kjent med knoppix.

Endret av Cronius
Lenke til kommentar
Fordelen med partimage er at man kan starte en server som tar imot tilkoblinger fra klienter som da dumper sitt image på serveren. Kompresjon gjøres on-the-fly med enten gzip eller bzip2. Det er lett å bruke, og kopierer ikke tomme sektorer (slik dd gjør) for å spare image-plass.

Høres veldig fornuftig ut ja, for jeg bekymret meg litt for dette med å kopiere sektorene bit for bit. Er ikke helt inn i dette, men antar som du sier at hvis det har ligget data på disken tidligere, så vil man få masse "random" data med på kjøpet som totalt føkker komprimeringa :(

Men sto på hjemmesida til Partimage at NTFS-støtten var "eksperimentell". Påsto at det skulle gå hvis man tok noen forholdsregler, men ble likevel litt bekymret siden det tross alt ikke er mine maskiner det er snakk om. Er viktig at løsningen funker 100%.

Lenke til kommentar
NFS er egentlig greit (man exports på server og mount -t nfs maskin:/share /mnt/point på klient)

Jo, NFS er veldig greit i *nix-miljø, men her var det snakk om wintendo-maskiner, og da blir det litt mer pes.

Skulle du ikke dytte det inn på en linux-server da?

Lenke til kommentar
NTFS er jo ikke noe problem så lenge man kopierer nøyaktig, bit for bit

Nei, det skal det jo ikke være. Men Partimage som ble foreslått, er litt "smartere" ved at den bare kopierer sektorer som er i bruk. Og da må den ha egnet støtte for hvert enkelt filsystem. NTFS-støtten er av naturlige årsaker (tusen takk til M$ for lukkede specs på alt mulig :angry: ) eksperimentell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...