Gå til innhold

argh! loddebolt virker ikke

Anbefalte innlegg

som topic sier, så har loddebolten min sluttet å virke.

det hele begynte i kveld når jeg skulle starte den, jeg gjorde som vanlig, satte i kontakten, og tok tak på "spissen", og ventet på at den skulle bli så varm at jeg ikke kunne ta på den lengre..

men, den ble ikke varm. jeg tok ut kontakten, og skrudde opp de to skruene på den for å se om det var kontaktfeil, eller noe annet som jeg forhåpentlig vis kunne ha fikset.

men akk, de to skruene gjorde ingen verdens ting, untatt den ene, som klemte ledningen på plass..

kan dere hjelpe meg?

bør jeg prøve å koble den i en stikkontakt som ikke er jordet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hm, det er stor sannsynlighet for at det er selve varmeelementet som har tatt kvelden. Sånt skjer av og til. Om du kobler bolten i en stikkontakt uten jord, så vil ikke det gjøre noen forskjell.

Om bolten ikke er for gammel, kan du selvsagt be om å få en ny!

Lenke til kommentar

Hvis du har et multimeter som kan måle resistans, så kan du sjekke om loddebolten "er svidd av". Mål resistansen på kontakten (den du setter i støpselet). Er den rundt 1000-3000 ohm så burde loddebolten fungere. Er den uendelig, er det noe som har røket! Er den 0, så for guds skyld hold den unna stikkontakten;)

Lenke til kommentar

har kjøpt ny nå.. men takk for tipset.. for jeg har nemlig kappet av ledningen på den gamle, og tvinnet sammen alle ledningene inni..

så jeg har for øyeblikket en skikkelig sikringsprenger, og hvis jeg forstod deg riktig, så bekreftet du mine idè'er..

men hvis jeg stikker den i en jorda kontakt... vil sikringa fortsatt sprenge?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...