Gå til innhold

gjennomtrekk i kabinett?

EpziloN

Anbefalte innlegg

Problemet.

om jeg monterer to vifter, en som blåser inn og den andre ut, og samtidig har et PSU som blåser ut .. vil det ikke bli et slags "vakuum" inni kabinettet ettersom det er mere luft som går ut enn inn i kabinettet. noe som igjen vil føre til dårlig varmeleding. tanken var å tape igjen alt av hull og åpninger inni kabinettet.

noen som har noen tanker rundt dette ? om det vil gå bra eller ikke ?

Epz.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv tror ikke jeg det vil bli noe problem.

De færreste tar særlig hensyn til det, da et kabinett er langt ifra lufttett, og i en del fulger det med hull i sidene.

Dersom du er redd for at det går så mye luft ut, er dette egentlig bra (men ha utblåsningsfiftene i toppen!).

Dersom du har f.eks. 1 INN-vifte, og 5 UT-vifter, så vil det heller ikke blå utrolig stort problem, da luften som disse 5 UT-viftene drar, går gjennom viftehullet til INN-viften. (Denne kommer sannsynligvis til å gå fortere rundt enn det motoren driver den).

Har en følelse av at jeg er på glattisen, og har en følelse av at innlegget mitt blir litt rotete/uoversiktlig, men Don't worry - it will work out for ya.

Lenke til kommentar

ingen problem, om dette er best kjøling er en annen ting derimot, det kan vel variere fra system til system alt etter hvor overfyllt det er

Leste en tråd for lenge siden, om hvorvidt overtrykk var bedre enn undertrykk, eller motsatt ;)

husker ikke "konklusjoen", men det ene samler mye mindre støv enn det andre

jeg skal satse på overtrykk (6 vifter som blåser innover, PSU som blåser ut)

iLL report back some day about it

Lenke til kommentar

Overtrykk er best med tanke på støv i hvert fall. Da vil det sive luft UT av sprekkene i stedet for inn og støvet vil ikke bli sugd med inn gjennom sprekkene.

Sef. vil det komme støv inn via inntaksviften( e) hvis man ikke bruker en form for filter. (har hørt at slike damestrømpebukser vistnok skal funke fint til dette formål. Aldri prøvd det selv though, så jeg vil ikke love noe ;) )

Mvh.

Dings

PS: godt mulig jeg tar feil, men da får heller noen rette meg. Det er jo slikt man lærer av :)

Lenke til kommentar

Det gjelder å finne balansen mellom mengde luft inn/ut. Har en vifte + vifta i strømforsyninga som blåser ut, og en som blåser inn. Den som blåser inn har litt større mengde per time enn de to som blåser ut, det gjør at alt støvet samler seg i støvfilteret pga. overtrykk i kabinettet.

Brukte også et annet triks, siden den vifta som blåser inn bråker mest: Teipet igjen alle åpninger på kabinettet untatt der viftene var montert, og reduserte hastigheta på innvifta, da ble kabinetttemp litt høyere, men det bråka vesentlig mindre, og nesten all lufta gikk igjennom støvfilteret uansett.

Lenke til kommentar

Jeg tror det optimale er å ha en balanse med like mange inn som ut! Dette gjør at det blir mye mindre jobb for viftene, slik at de yter bedre. Ved én vifte inn og 5-6 vifter ut, kaster du bort maaaange penger. De 5 viftene vil ikke gjøre så mye nytte for seg, fordi de må få luften fra et sted. Og denne luften må de trekke gjennom mange sprekker og andre åpninger. Dersom disse er i fåtall og trange, vil viftene bruke motorkraften sin på å presse luften inn i kabinettet gjennom disse hullene. Dette gjør at luftstrømmen blir dårligere = dårligere kjøling.

Mao: hold et mest mulig likt trykk i kabinettet som utenfor, kanskje med en liiten tanke overtrykk ved bruk av filter.

Lenke til kommentar
Overtrykk er best med tanke på støv i hvert fall. Da vil det sive luft UT av sprekkene i stedet for inn og støvet vil ikke bli sugd med inn gjennom sprekkene.

Sef. vil det komme støv inn via inntaksviften( e) hvis man ikke bruker en form for filter. (har hørt at slike damestrømpebukser vistnok skal funke fint til dette formål. Aldri prøvd det selv though, så jeg vil ikke love noe ;) )

Mvh.

Dings

PS: godt mulig jeg tar feil, men da får heller noen rette meg. Det er jo slikt man lærer av :)

De funker fiint fiint ! Husk å supplere med en vifte til p.g.a. økt mostand på innsug...

De kan og lett strekkes mellom klips (Chieftech aka) så¨det er lite krøll med det.

Enda bedre: til fullere de blir med støv til bedre filtrerer de... som sagt gjerne en (eller to) innsugsvufter til..

NULL hybelkaniner tross undertrykk.. :D

Lenke til kommentar

Enig med deg baronKanon. Det beste når det gjelder viftekjøling av systemet, er vel å ha vifter nede i front som suger luft inn. Kald luft er tyngre enn varm, som sikkert de fleste vet. Selv om forskjellene sikkert er marginale, er det verdt å huske på for en som vil tyne mest ut av pc'en.

De viftene som sitter høyt, og i nærheten av psu og cpu burde blåse ut. Har man 4 vifter, tror jeg den beste kombinasjonen vil bli 2 som blåser inn i front, og 2 som blåser ut bak + psu-viften.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...