Black Star Skrevet 17. april 2004 Del Skrevet 17. april 2004 Er det så at z4 er det samme kamera som S4? Ikke 100%. Optio S modellene er mindre enn Casio Exilim Z modellene. Optio S har mindre, men skarpere skjerm, noe bedre fokussystem, tv-ut (noe Casio sine Z modeller mangler) og bedre hvitbalanse. Hvitbalansen i Z modellene kan imidlertid oppgraderes med firmware. Z modellene har dockingstasjon. Kjekt det, men du må lade batteriet I kameraet. Det er litt upraktisk hvis man har flere batterier og vil bruke det ene mens man lader det andre. Det kan du med Optio S modellene. De nye Casio exilim kameraene skal ha noe bedre batterikapasitet enn Optio S kameraene. Ellers er optikk og det meste av elektronikk omtrent det samme. Lenke til kommentar
Nancy Skrevet 17. april 2004 Del Skrevet 17. april 2004 Jeg ser at Camedia 760 er kommet på markedet og er ment som erstatter for Camedia 750. Når jeg leser spesifikasjonen på de to kameraene finner jeg kun små forskjeller som jeg som ny innen digital verden ikke har så store forutsetninger for å vurdere. Er det noen som kan hjelpe meg med hva som er forskjellen på C750 og C760? Bla. ser USB-kabelen, oppløsning LCD-skjerm og programvaren bl.a. ut til å være nyere type/forbedret. Men er dette bare småting? Har C750 forresten lyd på video-funksjonen? Som dere skjønner virrer jeg fremdeles rundt uten helt å få bestemt meg. Det eneste jeg nå er sikker på er at jeg ønsker 8-10xzoom på det jeg skal kjøpe etter å ha lånt et Sony med 5xzoom som jeg syntes ble for lite zoom. Da får jeg heller bære over med at kamereaet blir større og mer klumpete. Dessverre. Noen som ønsker å kommentere Z2 mot C750/C760?? Lenke til kommentar
Eide Skrevet 17. april 2004 Del Skrevet 17. april 2004 Gå til din fotobutikk , be om demo.. av casio Q RV 41 . Etter dette ble detfor meg uaktuelt med både ixus 400 oa. idenne prisklassen. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 17. april 2004 Del Skrevet 17. april 2004 (endret) Gå til din fotobutikk , be om demo.. av casio Q RV 41 . Etter dette ble detfor meg uaktuelt med både ixus 400 oa. idenne prisklassen. Som oftest er det du ikke ser ved en slik demonstrasjon, det viktigste. Ett stikkord : Bildekvalitet. Ser man på dette punktet, er plutselig Ixus serien ikke så uaktuell lenger. Endret 17. april 2004 av Afseth Lenke til kommentar
joostein Skrevet 18. april 2004 Del Skrevet 18. april 2004 Har lest gjennom tråden nå, og er selv ute etter et kamera til under 4000kr. Ikke for å gjøre diskusjonen vanskligere, men jeg har sett litt på Minolta Dimage Xt som koster ca. 2700kr. Vil dette være et alternativ? Kan det måle seg med EX-Z4, ixus 430 og optio s4? For min del er jeg ute etter et raskt kompakt-kamera som tar bra bilder til en rimlig penge, gjerne også med manuelle innstillinger slik at jeg kan eksperimentere litt etterhvert. Om det har andre smarte løsninger trekker det også opp. Håper noen kan si litt om Xt, gjerne i forhold til de andre kameraene som er diskutert her. -Jostein Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 19. april 2004 Del Skrevet 19. april 2004 (endret) Jeg ser at Camedia 760 er kommet på markedet og er ment som erstatter for Camedia 750. Når jeg leser spesifikasjonen på de to kameraene finner jeg kun små forskjeller som jeg som ny innen digital verden ikke har så store forutsetninger for å vurdere. Er det noen som kan hjelpe meg med hva som er forskjellen på C750 og C760? Bla. ser USB-kabelen, oppløsning LCD-skjerm og programvaren bl.a. ut til å være nyere type/forbedret. Men er dette bare småting? Har C750 forresten lyd på video-funksjonen? http://produkt.akamera.no/vis_side_ved_sid...ds%5B1%5D=15550 C760 har bl.a. færre megapixler og mangler mulighet for ekstern blitz (ganske viktig!), mens videofunksjonen er den samme som på C750 (med mono-lyd, 320*240). C760 kan ikke bruke AA-batterier, i motsetning til C750. C765 er egentlig arvtakeren til C750, mens C760 er arvtakeren til C740 - og C770 er en ny modell med bedre video og større minnekort inkludert. http://produkt.akamera.no/vis_side_ved_sid...ds%5B1%5D=16338 Endret 19. april 2004 av anderfo Lenke til kommentar
Makako Skrevet 22. april 2004 Del Skrevet 22. april 2004 Jeg har nylig kjøpt et Pentax Optio S4, og sier bare: Styr unna. Jeg ville uten tvil valgt nye Z40 (evt. S4i) hvis jeg skulle velge om igjen. Hvorfor? -Viktigst er plassering og utforming av knappene. Den lille styre/ok-knappen er utrolig vanskelig i bruk - jeg trykker stadig vekk inn "ok" når jeg vil bruke pilene. Dette gjør sjelden skade, men er skikkelig irriterende - du må bla deg gjennom menyen en gang til. Dette skjer HELE TIDA. Dessuten er plasseringen av meny- og display-knappene kronglete og gjør at du må skifte grep på kameraet for å trykke på dem. Jeg ser på bildene av nye S4i viser at Pentax har rettet opp dette. -Skjermen er helt ubrukelig i sollys, og alt for liten. Oppløsning eller ikke, det er lettere å se komposisjonen av bildet (det er det som teller!) på en større skjerm. Dette er også bedret på S4i - som har mye større display. -Automatisk hvitbalanse er ikke imponerende - jeg har fått flere bilder med blåstikk. -Du må pille ut batteriet når det skal lades - strømadapter til kameraet er, utrolig nok, ekstrautstyr! Når batterilokket i tillegg virker så spinkelt at jeg er redd for å ta i det, blir dette kjedelig. -Det er flere manuelle instillinger (tror jeg) enn på Z40, men disse er vanskelig tilgjengelige for oss uten mye peiling på fotografering. Dessuten er det til "vanlig bruk" kjedelig å plundre med menyene når motivet venter. Skulle gjerne hatt BestShot-mulighetene og programmene til Casio. Konklusjonen er: Med mindre du er sykelig opphengt i å ha det absolutt minste kameraet på markedet, gjør du bedre valg enn Optio S4. Alle andre fordeler med dette kameraet finnes også på andre (spes. Z40). Jeg registrerer at noen hevder det er en "mykere oppskarpingsprosess" på S4 vs. Z4, men jeg nekter å tro at vanlige dødelige (som meg) evner å legge merke til dette. Tror ærlig talt at en av "erfaringene" med S4 på sida her er skrevet av pentax-forhandleren... Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 22. april 2004 Del Skrevet 22. april 2004 Fordelen med å ta batteriet ut for å lade det (lader følger med), er at du kan lade ett batteri mens du bruker ett annet. Og det tar da strengt tatt ikke lenger tid å ta ut batteriet, enn å dytte inn en strømadapter? Batterilokket virker spinkelt, for at det skal være enkelt å åpne og for å ta batteriet inn og ut. Det holder, og detter det av innen to år, er det en reklamasjonssak. Så tror nok ikke de har laget det så spinkelt som det virker. Hvitbalansen er ett større problem på EX Z4. Der kan man oppdatere firmware, og du kan sjekke Pentax sin side om også de har noe lignende. Jeg vet ikke, men EX Z4 hadde så dårlig hvitbalanse, at de måtte gjøre noe med det. At skjermen er for liten, høres rart ut. De fleste skjermer på digitalkamera er av samme størrelse. Den er skarpere enn Z4 sin skjerm, og jeg synes derfor det er lettere å se hvordan bildet blir. Sollys er ett problem på alle skjermer... det er derfor du har optisk søker. Er enig i at menyknappene er kronglete, men hvor ofte er man i menyen? Siden jeg fikk mitt digitalkamera (Ikke Optio S4, men ett Ixus kamera) har jeg vært i menyen én gang... da jeg hadde kjøpt det, for å stille maks oppløsning og kvalitet, språk, dato, klokkeslett og sånne ting. Etter det, har jeg ikke rørt menyknappen. Manuelle innstillinger er vanskelig tilgjengelig på alle små digitale kamera. Det er fordi det ikke finnes plass til hurtigknapper. Pentax har en mykere oppskarpingsprosess ja. Men det betyr ikke så mye for den vanlige amatør. Bildene kan ved første øyekast faktisk virke skarpere på Casio sitt kamera, og det er kanskje viktigere for mange enn at detaljene beholdes. Hvis man blåser bildene opp til A4 vil man se god forskjell, at det er fler detaljer på Pentax sitt kamera. I vanlig 10x15 ser vel de færreste forskjell, og det er jo 10x15 man bruker mest. Men... vil man beholde flest detaljer, så er det greit å velge Pentax kameraet. Men igjen... vil man ha best mulig bildekvalitet, går man verken for Optio S4 eller Exilim Z4... da går man for Ixus av små kompakte, eller bruker mer penger på ett større kamera. Ellers virker det som de fleste som skriver om Pentax Optio S4 er fornøyde. Jeg har også skrevet mye positivt, men står så vidt jeg vet, ikke på Pentax sin lønningsliste. Jeg har kunnskap om kameraet, riktignok, fordi jeg jobber i butikk. Har av den grunn hatt mulighet til å prøve både Casio Z4 og Pentax Optio S4. Men det er jo en smakssak... og den er som vi alle vet delt. Så at du ikke liker dette kameraet, betyr ikke at en annen ikke liker det heller. Men det er positivt at du kommer med dine erfaringer. Mine erfaringer er imidlertid en litt annen, og det er mine erfaringer jeg kommer med her. Har du kjøpt det i en nettbutikk, kan du benytte deg av angrefristen. Synes du skal gjøre det, for å kjøpe ett kamera til flere tusen og ikke være fornøyd, er ikke gøy. Ellers vil jeg slå ett slag for å kjøpe kamera i "ordentlige" butikker (ettersom jeg jobber i en ), for da kan man prøve kameraet før man bestemmer seg. Det er litt dyrere, men man slipper slike ubehagelige overraskelser som du har erfart. Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 3. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2004 Noen som kan si meg om Coolpix 3200 har en slik "hjelpelampe"? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå