Tjohei Skrevet 7. mars 2004 Del Skrevet 7. mars 2004 Jeg har prøvd å redigert røde øyne på photoshop UTEN bra resultat. Øynene ble enten mørke, eller unaturlig blålige, med rødlig skjær i midten.... Jeg har funnet følgende teknikk i Photoshop for å ta vekk røde øyne: 1. Merk av det røde med elliptical marquee eller lasso. 2. Gå inn på Image -> Adjust -> Hue/Saturation (ctrl-u) 3. Øverst hvor det står 'Master' velger du Magenta og skrur helt ned på Saturation. 4. Så velger du Reds, og skrur helt ned på Saturation og halveis ned på Lightness. Evt. i punkt fire kan du forske litt. Det er ikke alltid det blir helt naturlig å kjøre helt ned på Saturation, hvis det er veldig røde øyne, men man kan ta den værste brodden på den ved å skru endel, men ikke helt, ned. Ellers får jeg endel røde øyne på vårt Canon A80, men det er veldig stor forskjell på de to sønnene mine også. Han eldste får mye rødere øyne enn han yngste. Litt pussig igrunn. Men så faller vel A80'en utenfor budsjettet ditt også. Du kan jo titte på A70, da... Lenke til kommentar
raysv Skrevet 7. mars 2004 Del Skrevet 7. mars 2004 Jeg har prøvd å redigert røde øyne på photoshop UTEN bra resultat. Øynene ble enten mørke, eller unaturlig blålige, med rødlig skjær i midten.... Hvilken photoshop version snakker du om? Vanlig Photoshop, CS, Elements, Album? I elements og album blir i hvertfall resultatet upåklagelig spør du meg. Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 24. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2004 jeg har sett litt på nikon coolpix 3200 og lurer på om dette er ett bra kamera. Synes det har en meget fin pris, og jo mindre jeg må ut med jo bedre er det. Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 24. mars 2004 Del Skrevet 24. mars 2004 jeg har sett litt på nikon coolpix 3200 og lurer på om dette er ett bra kamera. Synes det har en meget fin pris, og jo mindre jeg må ut med jo bedre er det. Ikke det at jeg har studert det så veldig grundig, men så langt er jeg enig i at det virker som et godt kamera. Tar ihvertfall ganske bra bilder til å være et 3mp kamera. Lenke til kommentar
spiro Skrevet 27. mars 2004 Del Skrevet 27. mars 2004 Jeg har prøvd å redigert røde øyne på photoshop UTEN bra resultat. Øynene ble enten mørke, eller unaturlig blålige, med rødlig skjær i midten.... Hvilken photoshop version snakker du om? Vanlig Photoshop, CS, Elements, Album? I elements og album blir i hvertfall resultatet upåklagelig spør du meg. Er resultatet upåklagelig i Elements & Album garanterer jeg at det ikke blir noe dårligere i fullversjonen. Det er bare snakk om å vite hva man gjør. Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 28. mars 2004 Del Skrevet 28. mars 2004 Er resultatet upåklagelig i Elements & Album garanterer jeg at det ikke blir noe dårligere i fullversjonen. Det er bare snakk om å vite hva man gjør. Photoshop er ikke fullversjonen av Elements eller Album. De to siste er bare andre programmer, men altså fullverdige programmer i seg selv. Elements er en enklere versjon av Photoshop, skreddersydd for hobbyfotografen, uten de funksjonene som kun profesjonelle designere trenger. Anti-røde øyne funksjonen i Elements fins ikke i Photoshop, f.eks. Album er et program for å organisere og arkivere originalbildene dine. FYI. Lenke til kommentar
mpeg Skrevet 28. mars 2004 Del Skrevet 28. mars 2004 Hei. Ser dere snakker om å bli kvitt rødøye på bilder.da kan jeg nevne at Paint shop pro 8 er et glimrende program for bla.nettopp dette.Der ligger det linser M/pupiler i alle farger,slik at du vil ikke kunne se forskjell på et originaløye,og de i programmet.Vil anbefale det programmet.Helt utrolig bra.Photoshop elements2.Har jeg også,og auto level knappen i det programmet er jo helt suverent.Dårlige bilder blir jo som nye.men rødøye funksjonen er heller dårlig etter min mening.Ihverfall sammen liknet med det i Paint shop pro 8. Skal ,som tråd starteren her inne kjøpe meg et nytt digi.kamera.Har et Canon ixus 400.som jeg skal selge,og lurer veldig på å kjøpe Olympus c750 Zoom.Men det jeg vil spørre dere om,blir bildene kornete når man zoomer helt inn og tar bildet på det kameraet? Takker for hjelpen. MVH MPEG Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 28. mars 2004 Del Skrevet 28. mars 2004 Olympus C750 har 10x optisk zoom. Optisk zoom vil si at linseelementene fysisk beveger seg for å trekke motivet nærmere. Dette fører ikke til mer kornete bilder så lenge lyset er bra nok (slik at ISO verdien ikke økes). Hvis du derimot bruker digital zoom (vet ikke om C750 har dette), så vil kameraet ta ett utsnitt av bildebrikken og blåse det opp til vanlig størrelse. Det fører til dårligere oppløsning og kornete bilder. Så svaret er ; nei. Lenke til kommentar
mpeg Skrevet 28. mars 2004 Del Skrevet 28. mars 2004 Hei. Takker for det svaret.Da blir det nok et slikt kamera på meg.Var redd det ville bli skikkelig kornete,fordi man trekker motivet nærmere.Men dette høres bra ut. MVH MPEG Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 28. mars 2004 Del Skrevet 28. mars 2004 C750 har digital zoom, men det er bare å la være å bruke den, så får du flotte bilder! Bruk P (program) mode og sett manuelt ISO50 når lyset er bra nok. Lenke til kommentar
mpeg Skrevet 29. mars 2004 Del Skrevet 29. mars 2004 Hei.Takker for hjelpsomt svar.Jeg er ny her inne som dere ser,men jeg håper å kunne bidra med noe hjelp selv også etterhvert MVH MPEG Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 13. april 2004 Forfatter Del Skrevet 13. april 2004 Jo lengre jeg venter med kjøp jo mer usikker blir jeg på hvilket kamera jeg skal velge. I prisklassen 3000 og ned er der jo ganske mange kamera og velge mellom etter hvert, så lurer på om noen av følgende modeller peker seg ut som ett klart kjøp opp mot de andre. De kameraene jeg vurderer nå er følgende: cooplpix 3200 Pentax Optio S4 Olympus Mju 400 Pentax Optio S40 Alle disse er å finne for 3000 eller mindre, noe som passer meg ypperlig:) Vurderte også ixus 400\430 og casio z4 en stund, men de blir for dyre. Er bare snakk om 3-500 kr mer enn de andre jeg har ført opp her, men blir desverre for dyrt for meg da. Så er det noen av de kameraene jeg har ført opp her jeg bør holde meg unna, og noen av de som utmerker seg bedre enn de andre? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 13. april 2004 Del Skrevet 13. april 2004 (endret) Jo lengre jeg venter med kjøp jo mer usikker blir jeg på hvilket kamera jeg skal velge. I prisklassen 3000 og ned er der jo ganske mange kamera og velge mellom etter hvert, så lurer på om noen av følgende modeller peker seg ut som ett klart kjøp opp mot de andre. De kameraene jeg vurderer nå er følgende: cooplpix 3200 Pentax Optio S4 Olympus Mju 400 Pentax Optio S40 Alle disse er å finne for 3000 eller mindre, noe som passer meg ypperlig:) Alle disse kameraene har sine fordeler og ulemper. Nikon Coolpix 3200 : Lite og nett kamera, men til tross for at AA batterier fysisk passer inn i kameraet, vil det ikke starte opp med engangs AA batterier. Må bruke engangs lithium, som koster en del mer. I skrivende stund, kommer kameraet med oppladbare batterier og lader, men mulig de fleste butikkene har begynt å få inn de "nye" pakkene, som er uten oppladbart batteri og lader. Dette må da kjøpes i tillegg. Ellers gir det skarpe og helt greie bilder, men de kan virke litt blasse i forhold til andre kamera. Pentax Optio S4 : Minste kamera på markedet med optisk zoom. Skarp skjerm, lett å ta med seg. Minuset er at det har liten bildebrikke, og at man derfor ikke kan forvente like skarpe bilder som på Ixus serien f.eks, som har en fysisk større bildebrikke. Allikevel er bildene bra til hjemmebruk. Sjefen der jeg jobber, brukte ett sånt på ferie og printet bildene etterpå på profesjonell fotolab. Synes det ble mer enn bra nok til 10x15 utskrifter, og så lenge man ikke går over A4, burde bildekvaliteten være tilstrekkelig. Klarere farger enn Coolpix 3200, større oppløsning, men ellers er bildekvaliteten like god. Olympus Mju-400 : Tåler en regnsprut, og objektivet er godt beskyttet bak linsedekselet som også fungerer som av/på knapp. Bildekvalitet midt mellom Coolpix 3200/Optio S4 og Ixus 400/430/500. Litt tungvint i bruk, da menyen virker uoversiktelig, og det faktum at man må slå av kameraet for å se bildene etter man har tatt de. Bruker også XD minnekort, som er den dyreste typen på markedet for tiden. Batterikapasiteten er heller ikke noe å rope hurra for, selv om den er noe bedre enn Ixus sine batterier. Ellers er det veldig stilig da... stort sett jenter som faller for designet, men overraskende mange gutter velger også dette kameraet utelukkende på grunn av design. Er nok det kameraet som designmessig ser best ut av de du har listet opp. Optio S40 : Vet ikke så mye om dette kameraet enda. Det er noe større enn S4, men er ikke plagsomt stort eller klumpete. Bildekvalitet på linje med S4, men ellers har jeg ikke så mye greie på dette kameraet. Kan vel bruke AA batterier, men har ikke prøvd det med engangs AA, kun lithium. EDIT : Optio S4 kan forøvrig også fås i svart utførelse. Personlig synes jeg det er mer stilig enn den standariserte sølvfargen. Men det kan ha noe å gjøre med det at jeg jobber med sølvfargede digitalkamera hele dagen :-) Endret 13. april 2004 av Afseth Lenke til kommentar
lovemachine Skrevet 14. april 2004 Del Skrevet 14. april 2004 Hva med Kodak Kodak EasyShare DX6440? Ser ut til å være ett greit kamera til den prisen. Og så har det mulighet til å ta bilder i samme format som vanlige analoge kamera. Lenke til kommentar
rottert Skrevet 14. april 2004 Del Skrevet 14. april 2004 Ser noen skriver om røde øyne. Photoshop 8.0 har en fin og enkel funskjon til å fjerne røde øyne også. Står enkelt forklart i "help". Da jeg oppdaget hvor enkelt det var bestemte jeg meg for å kjøpe et ixux 500 Lenke til kommentar
ninamia Skrevet 15. april 2004 Del Skrevet 15. april 2004 Siden jeg foreslo A80, får jeg vel si litt om det, da... Negativt er videomodusen (lav oppløsning, dårlig lyd). Lcd skjermen er liten med relativt lav oppløsning, selvom den ikke plager meg noe. Jeg har A80 og jeg leser at andre syns skjermen er liten. Mulig det, men jeg har ikke hatt kamera med større skjerm før, så det spørs jo hvilket sammenligningsgrunnlag man har. Dessuten kan man velge å ikke vise tekniske opplysninger (tekst) på bildeskjermen når man ser på bildene sine, dette med ett tastetrykk. Lav oppløsning og dårlig lyd på videosnuttene sier jeg det samme om. Jeg var primært ute etter et kamera å ta bilder med, at det var videofunksjon kom som et tillegg jeg strengt tatt ikke trengte... Men det er jo gøy å ta en liten filmsnutt av barnet og sende til onkler og tanter og bestemor på mail - og da trengs ikke høyere oppløsning (lyden er grei nok) for det skal tross alt sendes over nettet og ikke alle i familien har bredbånd. Men så hadde vi dv-kamera fra før av, så der tas de "ordentlige" filmene. Den aller beste funksjonen på kameraet er absolutt at skjermen kan snues og vries. Spesielt flott når man tar bilder ute og det kommer sollys på skjermen, da er det bare å snu den litt så ser man motivet igjen. Jeg hadde kamera med fast skjerm tidligere og der tok jeg bare bilder "i blinde" ute (eller jeg måtte se i søkeren). A80 bruker som andre også sier "vanlige" AA-batterier. For min del hadde jeg lader og slike batterier i huset fra før, så det ble ingen ekstra utgift. Alt i alt kjempefornøyd med mitt A80! (og jeg ser nå at prisen har sunket betraktelig fra jeg kjøpte det før jul). Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 16. april 2004 Forfatter Del Skrevet 16. april 2004 Er der noen fordeler med å kjøpe Olympus Mju-410 framfor Olympus Mju-400? Ser at så godt som alle kommer ut med oppgraderte modeller av kameraene sine, så skal vel ikke være lenge før de utgående modellene blir og finne billig. Jeg har nå muligheten for å kjøpe Casio z4 for 2795, og lurer på om dette er noe jeg bør slå til på eller om jeg bør velge en av de andre modellene jeg vurderer. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 16. april 2004 Del Skrevet 16. april 2004 Det Olympus Mju-410 har, som 400 ikke har, er lyd på video. Det er litt kjappere til å ta bilder, batterikapasiteten er noe forbedret, og designet er ørlite forandret. Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 16. april 2004 Forfatter Del Skrevet 16. april 2004 Nå er jo ixus 430, casio z4 og mju 410 og finne til 3000, så da blir jo ikke valget akkurat lettere. Hadde egentlig bestemt meg for Optio S4, men nå som de andre modellene er å finne til samme pris vet jeg ikke lengre. Hva sier dere? Vet jeg har fått mye hjelp til nå, men klarer likevel ikke å velge ut ett kamera i forhold til de andre. Er det så at z4 er det samme kamera som S4? Lenke til kommentar
Sojourner Skrevet 17. april 2004 Del Skrevet 17. april 2004 Har vært gjennom samme vurderingen selv. Har sjekket av det som har vært av tester, og også vært i butikk og sjekket diverse modeller. Vurderte Ixus 400, 500, Pentak Optios S og Olymus Camedia C 750. Har bestilt det siste på en webshop. 10 X zoomen gjorde utslaget. Problemet er at Norge er omtrent utsolgt på modellen for tiden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå