Gå til innhold

Førstegangskjøper av digitalkamera

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei

Jeg også vil anbefale Canon A80, veldig bra kamera, gir gode bilder. Dessuten er det mange manuelle innstillinger som kommer godt med når man blir mer "erfaren" (leke med lukkertid, dybdeskarphet osv)

Betalte vel litt over 3500kr for mitt på MPX.no

AW

Lenke til kommentar

Ulempen med A80 er jo utgiftene på lader og batterier og ikke minst er en så liten skjerm en uting.

Leste en post her o c-750, og ble litt skeptisk da. Virker som at kameraet er for tregt til å få med seg ting som skjer der og da, og heller er ett "oppstillings" kamera.

Tror nok jeg venter til slutten av april med å kjøpe, og se hva som skjer på markedet fram til da. Om der kommer et kjempe tilbud i mens så slår jeg nok til.

Lenke til kommentar
Ulempen med A80 er jo utgiftene på lader og batterier og ikke minst er en så liten skjerm en uting.

Leste en post her o c-750, og ble litt skeptisk da. Virker som at kameraet er for tregt til å få med seg ting som skjer der og da, og heller er ett "oppstillings" kamera.

Tror nok jeg venter til slutten av april med å kjøpe, og se hva som skjer på markedet fram til da. Om der kommer et kjempe tilbud i mens så slår jeg nok til.

I likhet med de aller fleste kompakte digitalkamera er C750 noe tregt. Men hvis du vil unngå dette må du investere i speilrefleks, og det er jo omtrent 3-4 ganger så dyrt (med utstyr). Det er bare minolta Z1/Z2 som er betydelig raskere enn C750, og de kan derfor være verdt å vurdere.

Den posten du leste om C750 var skrevet av folk som vurderte speilrefleks. Dersom dine alternativer til C750 er Ixus-kamera, Casio Exilim eller liknende, tror jeg ikke du bør utelukke C750 pga hastigheten. Du må heller finne ut hva du foretrekker når det gjelder størrelse, zoom og makro.

Det vil alltids komme bedre kamera, så om du venter til april tror jeg ikke det blir noen forskjell. Kjøp kamera nå, du vil bli fornøyd..

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg vil vente til slutten av april er med tanke på pris. Ixus kameraene blir jo bare billigere og billigere, og fortsetter det slikt er det vel ikke lenge før det er å finne til under 3000. Vil også så hvordan de nye modellene til ixus kommer ut i test før jeg bestemmer meg.

Skal å se på størrelsen på ett kamera i olympus c serien, ikke 750 men en tidligere versjon. Er greit å se hvordan det ligger i hånden osv. Sjekker vel ut størrelsen på ixus og de andre modellene sammtidig, kansje jeg kommer ett steg nærmere å bestemme meg da.

Skal undersøke litt om Z1\Z2 også, men er ikke så lett å finne noe info om disse. Er jo ikke med i prisguiden her heller.

Hvor bra kamera får jeg for ca 4000 dersom jeg ikke kjøper digitalt? Er det stor forskjell slik at det kansje er verdt å vurdere?

Lenke til kommentar
Skal å se på størrelsen på ett kamera i olympus c serien, ikke 750 men en tidligere versjon. Er greit å se hvordan det ligger i hånden osv. Sjekker vel ut størrelsen på ixus og de andre modellene sammtidig, kansje jeg kommer ett steg nærmere å bestemme meg da.

C730 funker utmerket for meg. Men hvis jeg hadde kjøpt nå ville jeg investert i C750 for å få blitzsko eller helst ventet på C770 Movie...

Skal undersøke litt om Z1\Z2 også, men er ikke så lett å finne noe info om disse. Er jo ikke med i prisguiden her heller.

Joda. Z2 er ikke kommet dit ennå, men Z1 står under Konica Minolta i prisguiden:

http://produkt.akamera.no/vis_produkt.php?product_id=9097

Dessuten er det testet her:

http://akamera.dk/art.php?artikkelid=5614

Z1 likner veldig på C7x0-serien, men har en annen design (som noen liker og noen misliker) og er en god del raskere på "avtrekkeren".

Endret av anderfo
Lenke til kommentar

Mange motstridende meninger når det kommer til kjøp av digitalkamera i denne prisklassen. Jeg har et par ankepunkter på Ixus 400 kontra A80;

A80 er helt klart et bedre valg enn Ixus 400. Det er den samme bildechip'en i dem, men selve objektivet i A80 er bedre. I tillegg har du skjermen som kan vippes 180 grader og beskyttes mot riper og slag. Dette med batteri er faktisk et plusspunkt på A80, fordi den bruker 4stk AA batterier, og dette betyr at når du er på ferie og ikke har enkel tilgang til lading stikker du innom nærmeste butikk og handler vanlige batterier som du hiver når de er tomme. Slike oppladebare batterier er også svinebillig i forhold til originale Canon batterier. Det er heller ikke plagsomt mye større enn Ixus, men litt større. Dette gjør at det er billigere.

Grepet på A80 er enormt mye bedre enn Ixus. Det passer godt i hånda, mens Ixus føles som å ta bilder med fingertuppene. Altså, lett å miste....

Blitzen på A80 sitter lenger vekk fra objektivet enn på Ixus, hvilket fører til mindre røde øyne.

Kort og godt - A80 tar bedre bilder, har flere manuelle muligheter og er mer fleksibelt i forhold til bruk av "vanlige" batterier.

A80 klarer å gjøre alt Ixus kan, pluss mer. Det eneste A80 ikke klarer er å immitere en røykpakke i sølv. Dette fører oss til det største argumentet FOR Ixus - det er dritsexy. Designet er fett som få, men for meg er ikke dette nok til å kjøpe det.

PS! Jeg har ingen av dem selv, men har testet begge seriøst. Jeg har pr i dag et Canon EOS 10D og skal utvide sortimentet med et lommekamera. A80 står da øverst på min liste.

Som en slags konklusjon kan man stille følgende spørsmål for å skille Ixus 400 fra A80:

Skal du bare ta bilder eller skal du faktisk fotografere?

Lenke til kommentar
Kan du si meg hvordan jeg får vekk røde øyne i de to overnevnte programmene?

REgner med at det er mye og sitte seg inn i når det gjelder redigering av digitale bilder, så om dere har noen enkle start tips som jeg kan begynne med sitter pris på det.

Hei,

Album og Elements har så kalte "one click fixes", dvs at når du velger å redigere et bilde så får du opp en god del knapper.

Noen eksempler er for: Røde øyne, Levels (Ikke helt sikker på hva det riktig ordet blir på norsk), Kontrast, og Lys.

Stort sett bare å loade bilde, og klikke i vei. Dette gjør underverker.

Du ville nok muligens klart å få enda bedre resultater ved å gjøre alt manuelt, men igjen, da begynner det å bli tid krevende.

Røde øyne funksjonen fungerer sånn at du får opp en liten boks, som du setter over de røde øynene, klikker på "Rødeøyne" vips. så er de borte hehe..

Lenke til kommentar
men Ixus 430 et nok bedre kjøp. Bare ikke la deg falle for 5mp-hypen. I praksis viser det seg at kameraer i lommeklassen sjelden får utnytta den ekstra megapixelen. Ixus 500'en er kanskje den beste kandidaten til å bevise at jeg tar feil.

Lyst til å utdype hva du mener med at de fleste lommekamraer ikke klarer å "utnytte" den siste MP'en? Problemet er vel at noen av dagens 5 MP brikker fort får litt for mye støy? Oppløsligheten på bilde uavhenig av støyen er fortsatt 5MP.

Lenke til kommentar
Hvor bra kamera får jeg for ca 4000 dersom jeg ikke kjøper digitalt? Er det stor forskjell slik at det kansje er verdt å vurdere?

Hvis du ikke skal ha digitalt får du et analogt speilrefleks for 4000 kr.

Lenke til kommentar
Var i butikken i dag og så på kamera, og der forhørte jeg meg om det nye ixus 430 som de hadde fått inn. De annsatte sa at eneste forskjellen på ixus 430 og 400 var den medfølgende programmvaren. Hva er vitsen med å navngi kameraet på nytt av den grunn?

For å selge mer..

Lenke til kommentar
Lyst til å utdype hva du mener med at de fleste lommekamraer ikke klarer å "utnytte" den siste MP'en? Problemet er vel at noen av dagens 5 MP brikker fort får litt for mye støy? Oppløsligheten på bilde uavhenig av støyen er fortsatt 5MP.

Kjempelyst! ;)

Ja, med et 5mp kamera får du flere punkter i bildet, men det er ikke sikkert du faktisk får med mer detaljer fordet. Tenk hvis du tar et bildet som er uskarpt med et 5mp kamera og sammenlikner det med et uskarpt bilde tatt med et 2mp kamera. Har du da fått med noe mer detaljer med 5mp kameraet? Ikke mye.

Samme blir det hvis et 5mp kamera ikke har en linse til å backe opp bildebrikka. Alle bilder, uansett kamera, blir bare skarpe. Noen linser er bedre enn andre, og det har ofte med størrelsen å gjøre. Det er derfor "proffe" velger speilrefleks, for de kan få mye skarpere bilder enn lommekameraene klarer. Linsene som brukes i lommekameraer er små, og det er begrenset hvor skarpe bildene blir. Og da er det ikke sikkert at bildet er skarpt nok til at man ser forskjell på et 4mp bilde og et 5mp bilde.

Et praktisk eksempel er Canon S45 og S50. S50 er en 5mp versjon av S45, hvor det er få andre forskjeller. Konklusjonen i DPreview.com's test av S50 er at man ikke tjener nok i detaljer til å veie opp for problemene man får. 5mp er mer et salgsargument enn noe som gjør kameraet bedre.

@Svortevik:

De ansatte i den butikken skulle fått seg en i bjellene. Det skal være endel endringer inni kameraet også. Fikk du prøve å ta bilder med det? I såfall kunne du jo teste det opp imot Ixus 400 og se om det var raskere på autofokusen, hvilket var ett av områdene 430 skulle bli bedre på.

@xlnt:

Kunne ikke sagt det bedre selv. :thumbup:

@anderfo:

Det er da ikke alle kompaktkameraer som er trege. Se bare på Casio EX-Z4 og Casio QV-R40. Hadde de bare hatt bildekvalitet til å backe opp hastigheten, hadde de vært en vinner for meg...

Lenke til kommentar
Leser i testen at ixus 400 har dårlig blitz og får veldig mye røde øyne på bildene. Hjelper jo ikke om bildene har topp kvalitet dersom de er ubrukelig pga røde øyne ødelegger bildene.

Det fine med digitale bilder er at det er såre enkelt å redigerer disse.

I et program som Photoshop album eller elements så er dette gjordt ved 1 klikk, å resultatet blir veldig bra i 99% av tilfellene.

Spør du meg så _bør_ man redigerer de digitale bildene for å få de fine bildene man er vandt til fra film kamraer :) en ting er i hverfall sikkert, har man først begynt å redigerer de, så slutter man aldri.

Jeg har prøvd å redigert røde øyne på photoshop UTEN bra resultat. Øynene ble enten mørke, eller unaturlig blålige, med rødlig skjær i midten....

Jeg er selv ute etter et kamera som gir det BESTE bildet uten røde øyne. Men har desverre ikke mer en ca.3000 å buke, og da begrenser det seg jo. Har lest en del her inne og fått masse tips, men virker som om enten tar kameraet bra bilder MED røde øyne, eller så tar det dårlige bilder, og har ellers dårlige funksjoner, men UTEN røde øyne ;-) Visst ikke koster det flesk.....

Bruker kameraet MEST inne, så da må jeg ha blitz, og vips RØDE ØYNE :mad:

Det som betyr noe for meg er:

*Pris ca.3000-4000(maxxxxx)

*Noelunde kompakt

*IKKE røde øyne

Blir forvirret....

Hjelp meg :-)

Lenke til kommentar
Var i butikken i dag og så på kamera, og der forhørte jeg meg om det nye ixus 430 som de hadde fått inn. De annsatte sa at eneste forskjellen på ixus 430 og 400 var den medfølgende programmvaren. Hva er vitsen med å navngi kameraet på nytt av den grunn?

Hvilken butikk var det? De har tydeligvis ikke særlig mye peiling.

Den største forskjellen mellom Ixus 400 og Ixus 430, er at 430 har en "print" knapp på baksiden av kameraet. Det er noe nytt som Canon vil ha på alle sine kamera, slik at du ved ett trykk på denne knappen kan skrive ut ett bilde på en kompatibel skriver (f.eks de bærbare skriverne til Canon).

Om det er ny programvare, vet jeg ikke, men det er ikke største forskjellen. Har også hørt noe om at de nye Ixus kameraene skal være noe kjappere enn de "gamle", men har ikke hatt mulighet til å teste dette ut i praksis ennå.

Lenke til kommentar
Jeg var på foto knudsen her i Bergen. Jeg spurte spesifikk om hvordan kameraet var på autofokus osv opp mot ixus 400, og hun som jobbet der sa at eneste forskjellen var ny programmvare som følger med kameraet.

Vel, det er feil. Det er flere forskjeller enn det. Vedkommende burde lære seg å få litt bedre produktkunnskap. Jobber selv i fotobutikk, og kaster meg over det som er av pressemeldinger og slikt når ett nytt kamera blir lansert. Sto ikke noe om ny programvare i pressemeldingen til Ixus 430, men skal være litt raskere på autofokus og har en ekstra "print" funksjon.

Lenke til kommentar
Leser i testen at ixus 400 har dårlig blitz og får veldig mye røde øyne på bildene. Hjelper jo ikke om bildene har topp kvalitet dersom de er ubrukelig pga røde øyne ødelegger bildene.

Det fine med digitale bilder er at det er såre enkelt å redigerer disse.

I et program som Photoshop album eller elements så er dette gjordt ved 1 klikk, å resultatet blir veldig bra i 99% av tilfellene.

Spør du meg så _bør_ man redigerer de digitale bildene for å få de fine bildene man er vandt til fra film kamraer :) en ting er i hverfall sikkert, har man først begynt å redigerer de, så slutter man aldri.

Jeg har prøvd å redigert røde øyne på photoshop UTEN bra resultat. Øynene ble enten mørke, eller unaturlig blålige, med rødlig skjær i midten....

Jeg er selv ute etter et kamera som gir det BESTE bildet uten røde øyne. Men har desverre ikke mer en ca.3000 å buke, og da begrenser det seg jo. Har lest en del her inne og fått masse tips, men virker som om enten tar kameraet bra bilder MED røde øyne, eller så tar det dårlige bilder, og har ellers dårlige funksjoner, men UTEN røde øyne ;-) Visst ikke koster det flesk.....

Bruker kameraet MEST inne, så da må jeg ha blitz, og vips RØDE ØYNE :mad:

Det som betyr noe for meg er:

*Pris ca.3000-4000(maxxxxx)

*Noelunde kompakt

*IKKE røde øyne

Blir forvirret....

Hjelp meg :-)

Hei!

Jeg kjøpte et Canon IXUS400 for 3000 kr på Lefdal i går ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...