Gå til innhold

Førstegangskjøper av digitalkamera

Anbefalte innlegg

Har satt en grense på max 4000 til innkjøp av kamera. Jeg aner ikke hvilket kamera jeg skal gå for etter å ha lest igjennom alle testene som er her. Skal være ett familiekamera som har ett enkelt brukergrensesnitt, men som også vil dekke mine behov da jeg begynner å komme litt mer inn i dette med digitalkamera og fotografering.

Har sett på olympus c-750 som jeg synes virker som et bra kjøp i denne prisklasse, men det ser litt for avansert ut for en førstegangskjøper + at det virker veldig stort og klumpete.

Fint om dere kan komme med noe råd og anbefalinger av kamera som vil passe til mitt bruk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg har et canon digital ixus 400, og mener selv at dette er et knall kamera til det bruket du nevner.

Det gir med sine 4mpix bilder i såpass kvalitet at du kan skrive ut litt større bilder hvis du vil henge på veggen. Jeg syntes det er veldig greit å bruke, kan være avansert hvis jeg vil det, men behøver ikke det til vanlig.

Jeg har ikke mye erfaring, men jeg har da prøvd et par andre kameraer, blant annet nikon sine coolpix kameraer i tilsvarende prisklasse, og jeg må si at jeg syntes ixusen er mye greiere å bruke, og det er en mye bedre størrelse på det.

Jeg har sett at diverse test-paneler klager på batteritiden, men jeg syntes den er helt grei. Jeg får tatt ca 200 bilder før jeg må lade opp, og jeg bruker lang tid på 200 bilder :)

Jeg kjøpte det for noen mnd siden for 4200 spenn (i butikk), men iflg hw.no's prisguide får du det til ca 3500 +frakt.

Lenke til kommentar

Leser i testen at ixus 400 har dårlig blitz og får veldig mye røde øyne på bildene. Hjelper jo ikke om bildene har topp kvalitet dersom de er ubrukelig pga røde øyne ødelegger bildene.

Om en ser bort i fra størrelsen, hvilket kamera er da best med tanke på funksjon av ixus400, z4 og c-750?

Skal nok finne en forhandler som har alle tre kameraene og sjekke opp hvordan størrelsen er på de for å finne ut om c-750 er brysomt stort.

Lenke til kommentar
Leser i testen at ixus 400 har dårlig blitz og får veldig mye røde øyne på bildene. Hjelper jo ikke om bildene har topp kvalitet dersom de er ubrukelig pga røde øyne ødelegger bildene.

Det fine med digitale bilder er at det er såre enkelt å redigerer disse.

I et program som Photoshop album eller elements så er dette gjordt ved 1 klikk, å resultatet blir veldig bra i 99% av tilfellene.

Spør du meg så _bør_ man redigerer de digitale bildene for å få de fine bildene man er vandt til fra film kamraer :) en ting er i hverfall sikkert, har man først begynt å redigerer de, så slutter man aldri.

Lenke til kommentar

Bruker selv et z-4.

Tar det negative: Med blits er kameraet noe tregt til å ta bilder :(

Dessuten vil du bli plaget av at mange har øynene lukket når du tar med blits.

Positive: Det er en herlig lekesak som tar meget bra bilder. Ute er det helt overlegent på dagtid:) Meget bra om natta også

Lenke til kommentar

Tror Elements har egen funksjon for fjerning av røde øyne.

Har IXUS 400 selv, er meget godt fornøyd med det. Batteriet kunne vært bedre, men er aldri noe problem. Hvis du trenger det, kan du kjøpe et til. Batteriladeren er ekstern, slik at du kan lade et batteri mens du bruker det andre.

På Canon kameraer følger der også med et redigeringsprogram som du enkelt fjerner røde øyne med. Vet ikke hvordan det er med andre merker, men regner med at det er med slik programvare på de også.

Lenke til kommentar

det jeg mener med treghet er at når du trykker ned knappen til bilde er tatt går det et sekund... Dette gjelder kun med blits. Uten blits tar den bilde med en gang du trykker på utløserknappen...

skjønner du hva jeg mener??

Endret av oivind_dahle
Lenke til kommentar

japp, det er ikke lett å velge kamera. Jeg kjøpte mitt på hwb der den er på tilbud, og kan vel egentlig si at jeg er meget fornøyd. Det er vel egentlig en grunn til at kameraet er så populær som det er. Jeg rådførte meg også med en kamerat som er fotograf og han sa at z-4 var det beste valget i denne klassen.

Uansett hva du gjør ønsker jeg deg lykke til:)

Lenke til kommentar

Siden jeg foreslo A80, får jeg vel si litt om det, da...

Negativt er videomodusen (lav oppløsning, dårlig lyd). Lcd skjermen er liten med relativt lav oppløsning, selvom den ikke plager meg noe. Autofokusen er noe langsommere enn det jeg kunne ønske meg. Endel røde øyne. På enkelte blitsbilder blir ansiktene helt utbrent (skjedd på 10-15 bilder av 1500). Ikke "Mass storage device", men man kan fremdeles nå bildene i Explorer (dukker opp et eget punkt som heter "Canon A80" hvor man når bildene).

Positivt? Det tar veldig bra bilder, skarpe og med bra farger (ikke overdrevet), og dette er den viktigste grunnen til at jeg valgte dette kameraet. Det er også lite støy og ingen problemer med kompresjonen (slik som på endel sony kamera). Den vippbare skjermen skal ikke undervurderes. Jeg har tatt mange kule bilder som ikke hadde vært mulig uten. Mange manuelle kontroller (ble mange kule bilder på nyttårsaften :cool: ). Overføringsprogrammet funker faktisk.

Jeg hører du sier Z4 tar bra bilder, oivind, men det jeg har sett av bilder på nett tatt med Z4 ser ikke bra ut. Har du et sted med noen bra sammenlikninger?

Lenke til kommentar

Jeg har selv kjøpt ixus 400 og jeg er uenig i all "kritikken" det får.

Fokuserer du med blitz og du holder knappen halvt nede tar det bilde med en så og si engang.

Kameraet er også lite og stilig og tar svært fine bilder.

Batteriet har ikke vært noe problem for meg og jeg har brukt det i minus 1 grad.

LAderen er rask og hvis du må ha batteri hele tiden kan du kjøpe med et til...

Kjøp ixus ,da får du fine bilder! Og det er vel det du skal ha? :thumbs:

Lenke til kommentar

Ser A80 ikke kommer med oppladbare batteri og lader, så da blir det fort en ekstrautgift som tar meg over budsjettet.

Casio Z4 ser ut til å ha en del missfornøyde brukere, leste igjennom brukererfaringene her og på to andre forum.

Ixus 400 virker som et bra kamera, men virker som at det raser i pris om dagen. Kansje det er jeg som tar helt feil her, men er ikke lenge siden jeg sjekket og minste prisen på ixus 400 var over 4000. Har vel gjerne noe med at ixus 500 er her hvert øyeblikk, så kansje dette er et kamera som er verdt å vente på. Prisen ser jo heller ikke ut til å være spesielt høy.

C-750 virker kansje som det beste kjøpet, bortsett fra størrelsen. Nå har jeg ikke sett dette kameraet andre steder enn på bilder, så kansje jeg ikke skal bedømme størrelsen før jeg har sett det selv.

Venter jeg en 14 dager til så får jeg gjerne ixus 400 til under 3000, eventuelt ixus 500 til under 4000 når det nå kommer.

Lenke til kommentar
Jeg har selv kjøpt ixus 400 og jeg er uenig i all "kritikken" det får.

Fokuserer du med blitz og du holder knappen halvt nede tar det bilde med en så og si engang.

Det er ikke utløserforsinkelsen jeg snakker om. Jeg mener tiden fra du trykker utløserknappen halveis ned til kameraet har fokusert, og dermed er klar for å ta bilde.

Ellers, svortevik, gjør du nok lurt i å vente til Ixus 430 og 500 dukker opp. Om ikke annet så vil vel prisen på Ixus 400 falle, men Ixus 430 et nok bedre kjøp. Bare ikke la deg falle for 5mp-hypen. I praksis viser det seg at kameraer i lommeklassen sjelden får utnytta den ekstra megapixelen. Ixus 500'en er kanskje den beste kandidaten til å bevise at jeg tar feil. Men vent til noen reviews dukker opp før du kjøper en av dem... :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...