Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Finne nettverksip


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den kommer opp i "command prompt" vinduet der du skriver ipconfig.

 

Bare for å være sikker på at du gjør det riktig...

- Trykk på Run/Kjør som du finner i Start-menyen

- Skriv CMD og trykk på knappen OK

- Command prompt vinduet dukker nå opp

- Skriv IPCONFIG og trykk enter

 

Er det slik du gjør det?

Lenke til kommentar

Jeg er interesert i å finne nettverksip-en til en pc som ikke er koblet opp mot en switch, router e.l.

 

cmd / ipconfig / ipconfig/all

 

Har jeg noen alternativ uten om dette?

 

Får forøvrig opp disse opplysningene:

 

Fysisk adresse

DHCP

Automatisk konfigurasjon

IP-adresse

Nettverksmaske

Standard Gateway

DHCP-server

DNS-se 62.

217.

Lenke til kommentar

Jaha....????

 

Nå skjønner jeg virkelig ikke hva du er på jakt etter.

 

Som du selv skriver så får du opp ip-adressen når du skriver ipconfig. Du kan skrive ipconfig /? for å få opp hele "bruksanvisningen" til ipconfig.

 

Edit: Hvis pc'en ikke er tilkoblet noe nettverk og "motta ip fra DHCP" er påslått vil du få en "standard" ip-adresse tilegnet fra windows. Hvis du derimot har satt opp en fast ip-adresse så vil denne være den samme uansett om du er tilkoblet nettverk eller ikke.

Endret av John_^
Lenke til kommentar

Saken er den at dette burde vanligvis være en veldig lett oppgave. Men nå får jeg ingen opplysninger om nettverket på denne pc-en. Har til og med installert flere ulike ip/nettverk program, det eneste jeg oppnår med det er at jeg får informasjon om internett ip-en min.

 

*Hilsing frustrert*

Lenke til kommentar

Som Torbjørn sier så kan hvert nettverkskort kun ha 1 ip-adresse. Siden pc'en din sansynligvis er konfigurert til å motta ip automatisk fra DHCP så vil du få en annen ip-adresse når du kobler maskinen din vekk fra nettverket og til noe annet?!?!?

 

Har ikke helt forstått hvordan du kommer deg på internett og finner "internett-ip" hvis du ikke er tilkoblet noe nettverk (switch, router eller liknende). Ikke at det har noe med saken å gjøre, men bruker du ISDN eller hvordan kobler du deg til internett?

Endret av John_^
Lenke til kommentar

Bør kanskje presisere at dette ikke er min egen pc. Hjemme hos meg får jeg oppgitt en egen nettverksip (dette kommer kanskje av at jeg sitter bak en smc barricade router). Der ipadressen min opp mot nettet starter på 80.239, mens min lokale nettverksip starter på 192.168.

 

:scared:

Lenke til kommentar

Da er jeg endelig med på noe her. Kanskje dere kan hjelpe meg med det som er hovedproblemet for kvelden. Jeg har satt opp en ftp-server, der jeg får connectet og alt, men der jeg ikke får listet innholdet på serveren. Er kjent med dette problemet for de som sitter bak en router eller firewall, men det burde vel ikke være et problem i dette tilfellet?

Lenke til kommentar
Da er jeg endelig med på noe her. Kanskje dere kan hjelpe meg med det som er hovedproblemet for kvelden. Jeg har satt opp en ftp-server, der jeg får connectet og alt, men der jeg ikke får listet innholdet på serveren. Er kjent med dette problemet for de som sitter bak en router eller firewall, men det burde vel ikke være et problem i dette tilfellet?

Du har helt rett i at det som regel er ett problem som er følgene av ruter/firewall. Hvordan du fikser dette er opp til deg.

 

Om du har muligheter for upnp på ruteren kan du aktivere dette, enklest men kanskje ikke anbefalt.

 

Den andre muligheten du har er å åpne for port forward av de portene som blir brukt av ftp programmet.

 

Til sist kan du også bruke passiv modus på ftp serveren, dette gjør at ftp serveren bestemmer hvilken port som skal brukes.

 

Det kan hende du må bruke både den andre og den tredje løsningen, det er litt avhengig av forskjellige ting. Husk bare at du forandre på en eventuell firewall som ligger lokalt/mellom deg og ruter.

 

Edit: Det kan også være grunnet du bruker en dårlig data port, som t.ex en port som vanligvis er dynamisk. Har opplevd flere tilfeller der dette var grunnen.

Endret av pantrax
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...