Hedonism Skrevet 2. mars 2004 Del Skrevet 2. mars 2004 Det hørtes ut som en fornuftig avdelingsleder på telematikk i denne butikken! Men det skulle uansett ikke vært nødvendig med noen diskusjon i det hele tatt, og du skulle ALDRI ha blitt nektet adgang eller blitt ansett som en uønsket kunde. Hadde du vært min kunde, og jeg var den som skulle lagt meg flat for mine kolleger sine handlinger/uheldige kommentarer, så ville du fått et gavekort pålydende 500 kr, for tort og svie. Men uansett, bra at det ordnet seg, og håper du får en mobil som fungerer Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 2. mars 2004 Del Skrevet 2. mars 2004 Bra du fikk ordnet opp i dette, synes jeg er dårlig kundebehandling og du skulle fått en erstatning av de for tort og svie. Men uansett har jo butikkene full rett å nekte folk adgang til butikken hvis de vil da, men de tilfellene jeg har hørt om har dette vært ekstreme tilfeller (personer som har blitt tatt for nasking, er overekle mot de ansatte etc.) Håper du får deg en telefon som varer mer en et par uker denne gangen her da.. Lenke til kommentar
Errae Skrevet 2. mars 2004 Del Skrevet 2. mars 2004 lov ja,- men de må han en god grunn (= Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 6. mars 2004 Del Skrevet 6. mars 2004 Syns det er rat at ingen berømmer Lefdal for forferdelig god service i tilfellene FØR de kastet deg ut. Dette er langt mer enn man kan forvente og langt mer enn du kan kreve med loven i hånd. Du må også huske på at om du får en erstatningsvare, så får du ikke fornyet garanti eller reklamasjonsrett. Datoen for kjøpet (av det første produktet) gjelder for alle de følgende ombyttene også. Jeg ville tro at jeg også hadde blitt rimelig irritert over en masekopp som deg og ville også stemplet deg som uønsket. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 6. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2004 Syns det er rat at ingen berømmer Lefdal for forferdelig god service i tilfellene FØR de kastet deg ut. Dette er langt mer enn man kan forvente og langt mer enn du kan kreve med loven i hånd. Du må også huske på at om du får en erstatningsvare, så får du ikke fornyet garanti eller reklamasjonsrett. Datoen for kjøpet (av det første produktet) gjelder for alle de følgende ombyttene også. Jeg ville tro at jeg også hadde blitt rimelig irritert over en masekopp som deg og ville også stemplet deg som uønsket. 1. jeg fikk ingen erstaningsvare 2. DOA hos Siemens var det jeg som ordnet for butikken 3. Når telefon og MD spiller ble byttet ut var det i henhold til norsk lov og det var heller lite butikken kunne si når det var bekreftet problemer fra service verksted. masekopp? vil du forklare grunnlaget for det uttrykket? Lenke til kommentar
Errae Skrevet 7. mars 2004 Del Skrevet 7. mars 2004 Syns det er rat at ingen berømmer Lefdal for forferdelig god service i tilfellene FØR de kastet deg ut. Dette er langt mer enn man kan forvente og langt mer enn du kan kreve med loven i hånd. Du må også huske på at om du får en erstatningsvare, så får du ikke fornyet garanti eller reklamasjonsrett. Datoen for kjøpet (av det første produktet) gjelder for alle de følgende ombyttene også. Jeg ville tro at jeg også hadde blitt rimelig irritert over en masekopp som deg og ville også stemplet deg som uønsket. det er vell ikke snakk om noen erstatningsvarer her... DOA, og kjøpet ble hevet... Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 7. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2004 En ting jeg glemte. Erstaningsvare er når man får omlevering. Bytte til annen modell er å regne som nytt kjøp, dermed er det ikke en erstatningsvare. OG det med reklamsjonsrett. Beklager, den delen starter når du får ny vare. Det er det jeg har blitt lært opp til i rettslære og av FR. Uansett. De tingene som skjedde hos Lefdal. ingen av dem falt utenfor loven og jeg hadde retten på min side. Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 7. mars 2004 Del Skrevet 7. mars 2004 Du skriver jo selv at du fikk bytte til en annen modell mot at du betalte mellomlegget. Dette er noe annet enn om du fikk tilbake pengene og kunne kjøpe deg en telefon et annet sted. Altså kan butikken i det tilfelle dokumentere at de har omlevert telefonen din (selv om det ikke er nøyaktig samme modell du fikk tilbake). I de tilfellene vil det ikke regnes som et nytt kjøp og datoen ved det første kjøpet gjelder fortsatt med tanke på garanti og reklamasjonsrett. Har sjekket opp denne saken, både med forbrukerrådet og eksperter innen det privatrettslige felt. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 7. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2004 det blir litt rart om du har sjekket dette opp mot FR, når de forteller meg det stikk motsatte. Uansett. Mobiltelefonene fikk jeg beskjed på at de ikke ville bli som omlevering. Ettersom omlevering slik jeg ble fortalt dreide seg om samme vare. Når det så gjelder MD spillerene så var det snakk om 2 dager mellom første kjøp og til jeg kom tilbake før jeg byttet. Dette var jo i håp om at suse problemet var borte. Uansett. De gangene jeg har byttet har det enten hvert fordi butikken har - prøvd å utbedre mange ganger - innen for DOA tid - innen for rimelig tid etter kjøp til å regne det som DOA - produkter med vesentlig feil og mangler - selger har holdt tilbake informasjon som kunne påvirke salg negativt Lefdal har antakeligvis ved noen tilfeldigheter vært greie, men i de fleste tilfellene har jeg blitt behandlet veldig dårlig og medviljen til butikken vært liten. Vet ikke om du kjører praksis på at dersom kunden befinner seg ute på havet så forlanger du likevel at kunden skal ringe bare for å være innenfor 2 dager DOAen til Nokia? Det forlangte nemlig lefdal, de sa også at jeg burde ringt fra Tyskland/Polen i ferien min. jeg har ikke med kvitteringer og telefon nummre til butikker i utlandet. For jeg forventer at produkter til ca 10 000 kroner fungerer lengre enn 2 dager. en annen ting. Første mobilen jeg kjøpte der var nokia 5210. Den fungerte ikke, så prøvde software oppgardering først. Så gikk jeg til butikken og fikk beskjed på at 4 dager etter kjøp så måtte jeg vente 2 uker på service på en telefon til 2000 kroner. Når det gjelder MD spillerene, så sa selger tilslutt at han visste jeg ville fått så dårlig kvalitet. Vel hvorfor sa han ikke det når jeg stod der da? Hadde jeg visst det når jeg kjøpte den så hadde jeg ikke kunne klaget. Men en MD spiller til 3000 burde ikke lage sus i musikken, burde den vel? Siemens telefonene og lomme pcen var alle innenfor DOA tiden til siemens. Nokia 660en var reparert 3 ganger da Irda sluttet å fungere Samsungen var repearert 3 ganger og på vei inn for 4. gang kan du fortelle meg om butikken her har gått utover det kjøpsloven sier? Slik jeg ser alle situasjonene har jeg innen rimelig tid etter problemet oppstod bedt om assistanse og fått omlevert. I de tilfelle ved omlevering hos siemens så var det som sagt innen DOA tid. Nokia tilfellene, var dessverre utenfor 2 dager, men 3 og 4 dager er urimelig kort for slike produkter er det ikke? Så nei, jeg står enda for det jeg har sagt og syns Lefdal misset i sitt grunnlag. Hvis de så tilfelle hadde grunnlag, kan du da forklare meg hvorfor avdelingsleder ikke kunne innrømme å ha sagt det, men bare sa at dette skulle selvfølgelig ikke skje og at jeg selvfølgelig skulle få være kunde? og en annen ting. Skal nok mer til for å kunne nekte en kunde å kjøpe, enn at produkter butikken har solgt ikke holder mål? er nok ikke meg. For akkurrat her jeg sitter har jeg nå utstyr for over 30 000 som har fungert fint mye lengre enn meste parten Lefdal kunne gi. Samt de fleste feilene kom på nokia modeller. Som du tidligere har sagt er de mest feil utsatte i butikken din også Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 7. mars 2004 Del Skrevet 7. mars 2004 (endret) 1. Hadde du snakket med Forbrukerrådet ENDA en gang, med en annen konsulent, kan jeg nesten garantere deg at du hadde fått et tredje svar. Vår butikk har blitt så lei av at alle kunder får forskjellige svar fra FR hver gang, mens vi får noe helt annet enn det igjen når vi kontakter dem, at vi har fått utarbeidet en rutineprotokoll som FR har godkjent når det gjelder slike saker. 2. Når det gjelder DOA-tid og ikke mht Nokia-telefoner ser vi faktisk helt bort ifra det, da det er meget liten sannsynlighet for at Nokia godkjenner det som DOA i det hele tatt. Har kunden tatt med seg telefonen ut av butikken om leverer vi ikke i det hele tatt, uansett. Alt blir sendt til service, om det er 2 min eller 3 måneder etter kjøp (vi kan da ikke vite om telefonen er mistet i bakken f.eks når den er utenfor vår kontroll). Forbrukerrådet har faktisk også godtatt denne rutinen (tro det eller ei). 3. Jeg kan åpenbart ikke uttale meg om hvordan du har taklet disse situasjonene med Lefdal. Men det kan jo tenkes at det har gått litt hett for seg, selv om du har hatt loven på din side. Det jeg mener er at om en kunde klager og klager på ubrukelige varer på en høflig og veloppdratt måte er han hjertelig velkommen i min butikk. Men om man klager og klager på en forbasket usivilisert måte kan kunden pelle seg ut av butikken med det samme og aldri komme tilbake. Vi vil gjerne ha det hyggelig på vår arbeidsplass, selv om produsentene ikke alltid er like heldige med produktene sine. (ikke dermed sagt at du har vært uhøflig) Endret 7. mars 2004 av Crazysteps Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 7. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2004 jeg skal vedgå at ved to anledning ble rimelig irritert, men det var da butikken hevdet sin rett til å kreve at jeg skulle ringe dem fra midt utpå havet. De siste gangene som de henviste til så var jeg aldri sur og var nokså høfflig. jeg krevde faktisk ikke ombytte av mobil eller ny md spiller. Jeg ba rett og slett om at jeg skulle få det ettersom det var så mye problemer. Det med DOA tidene. Med nokia vet jeg at de er sære, men med siemsn osv så var det lettere. Butikken henviste til MD spillerene som grunnlag for utviselsen. Dette var ikke holdbart ettersom de visste produktene var mangelfult og jeg forholdt meg rolig når jeg var der. hva er din definisjon av usivilisert? Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 7. mars 2004 Del Skrevet 7. mars 2004 Jeg synes det er greit å heve stemmen litt når man er irritert over noe i butikken.Men når jeg som uskyldig part forklarer kunden sindig og rolig at dette ikke er min skyld og at det ikke er noen vits i å skjelle ut meg, og kunden bare fortsetter, eller enda verre hever nivået på klagingen vil jeg kalle det usivilisert. Da ber jeg kunden om å tie stille. Slikt noe vil jeg ikke ta imot. Ofte ber jeg rett og slett kunden om å gå hjem, skrive det han mener saklig og begrunnet på et stykke papir eller i en e-mail og levere/sende dette til butikken. SÅ skal jeg se hve jeg kan gjøre for ham. En kunde som bare er hyggelig mot meg og som forklarer på en ordentlig måte hva han ønsker og hva han misliker, strekker jeg meg så langt jeg kan for å hjelpe, uansett. Er mer en regel enn et unntak at vi gjør litt ekstra for kunden også. Lenke til kommentar
jendor Skrevet 7. mars 2004 Del Skrevet 7. mars 2004 Lefdal burde jo egentlig ha i minne at det er noe som heter "internett" og "forum" og sånne ting... Synes Lefdal har vært rimelig arrogante i denne saken. Men de tjener vel penger uansett. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 7. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2004 Jeg synes det er greit å heve stemmen litt når man er irritert over noe i butikken.Men når jeg som uskyldig part forklarer kunden sindig og rolig at dette ikke er min skyld og at det ikke er noen vits i å skjelle ut meg, og kunden bare fortsetter, eller enda verre hever nivået på klagingen vil jeg kalle det usivilisert. Okei, den har jeg full forståelse for faktisk. Så vidt jeg husker hevet jeg bare stemmme og ble en smule irritert, når avdelingsleder ved 3 anledninger krevde 1. skulle ta 2 uker service på en mobil som var 4 dager gammel 2. skulle ringt fra midt utpå havet, eller i det minste fra Polen/Tyskland selv om jeg ikke hadde nummeret 3. opptrådde ganske arrogant ovenfor meg. Men, det som jeg unngikk var å ha disse kranglene mens veldig mange andre var tilstedet. og en av dem tok jeg rett og slett på telefon. Jeg mener jeg kan ha tråkket litt over streken i et eller to tilfeller, mens i de andre har jeg forholdt meg veldig rolig. Og det Lefdal som sagt henviste til som grunnlag var tilfeller hvor min oppførsel hadde vært helt rolig og høfflig Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 7. mars 2004 Del Skrevet 7. mars 2004 Så vidt jeg husker hevet jeg bare stemmme og ble en smule irritert, når avdelingsleder ved 3 anledninger krevde 1. skulle ta 2 uker service på en mobil som var 4 dager gammel 2. skulle ringt fra midt utpå havet, eller i det minste fra Polen/Tyskland selv om jeg ikke hadde nummeret 1. Som sagt er dette produsenten sin skyld og ikke Lefdal selv. Når produsenten ikke vil hjelpe kjedene med slike omleveringer blir eneste utvei å sende telefonene til service. 2. Regler er regler dessverre. De er veldig svart/hvitt og som oftest kan ikke forhandlerne gjøre noe fra eller til. Man kan jo også ringe til opplysningen fra utlandet, eller rett og slett sende en SMS til nummeropplysningen. Lenke til kommentar
jendor Skrevet 7. mars 2004 Del Skrevet 7. mars 2004 Problemet er jo at kjedene tar lang rennefart og driter i alt som heter forbrukerkjøpslov. Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 7. mars 2004 Del Skrevet 7. mars 2004 (endret) På meg virker det som om kjedene gjerne vil følge loven til punkt og prikke og hjelpe kundene så mye som mulig, men dette er absolutt ikke lett når neste ledd i rekka (les: Nokia) gir fullstendig f*** i alt som heter kundeservice Endret 7. mars 2004 av Crazysteps Lenke til kommentar
jendor Skrevet 7. mars 2004 Del Skrevet 7. mars 2004 På meg virker det som om kjedene gjerne vil følge loven til punkt og prikke og hjelpe kundene så mye som mulig.. Hvilken planet kommer du fra, egentlig?? Kjedene vil gjerne følge loven til punkt og prikke?? Når? Hvor? Hjelpe kundene så mye som mulig?? Når? Hvor? Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 7. mars 2004 Del Skrevet 7. mars 2004 Om du ikke har opplevd dette burde du kanskje skifte butikk du handler utstyret ditt i. Slik er det ihvertfall i de butikkene jeg har jobbet i. Problemet er at det ikke altid er like lett å være mellommann mellom produsent og sluttbruker! Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 7. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2004 dette skjedde i desember 2002, så tror Lefdal har vært nokså langsint da. Selv om jeg skjerpet meg. uansett. Et spørsmål. har du for vane å si "vi mistenker deg for bevisst å velge produkter det er feil med for å komme tilbake å klage? selv om verkstedene bekrefter at tingene er reelle feil" Jeg har byttet butikk, fra lokale kjeder til nettbutikker osv, Aceren min er et eksempel. S45 er også det. Jeg er ikke enig i at butikkene vil følge loven. For i 2002 når loven var nesten ny så var Lefdal veldig trege med den. De hevdet at 4. gang reperasjon kunne jeg få ny vare, men ikke heve. Det ble endret praksis på i fjor april kanskje. Det med opplysning blir vanskelig. Så vidt jeg husker var opplysningen på sms introdusert i fjor. Dette skjedde i desember 2002. Opplysning fra utlandet krever at du har et annet nummer enn de i Norge, samt antakeligvis koster en del. Skla kunde betale de utgiftene? en slik samtale ville fort blitt VELDIg dyr Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå