AimAr Skrevet 26. februar 2004 Del Skrevet 26. februar 2004 Tips til pumpe: http://www.netthandelen.no/index.php?s=447...xpand=0,188,189 Pleier å gå for ca. 600-900,- på auksjonene på forsiden. Kansje en smule overkill? 1liter i sekundet.... Lenke til kommentar
Axentrix Skrevet 26. februar 2004 Del Skrevet 26. februar 2004 Tips til pumpe: http://www.netthandelen.no/index.php?s=447...xpand=0,188,189 Pleier å gå for ca. 600-900,- på auksjonene på forsiden. Kansje en smule overkill? 1liter i sekundet.... wow Hahahal... Hadde blitt KONGE vannkjøling da!! men med mye bråk Lenke til kommentar
Veritas_ Skrevet 26. februar 2004 Del Skrevet 26. februar 2004 Maks vanntemperatur: 35° C, God gang det Lenke til kommentar
Sigurd2 Skrevet 26. februar 2004 Del Skrevet 26. februar 2004 (endret) Hvor på tanken du tar utaket har ikke noe å si på vanntrykket. Det avgjørende er høydeforskjellen på vannflaten og der du tapper vannet ut. Her skal jo ikke vannet tappes, men føres tilbake. Trykket som trengs til det blir da det samme som du vinner på høydeforskjellen. Altså null gevinst på høydeforskjellen. Bare mere tap pga lengre slanger. En stor tank vil ta veldig lang tid å varme opp. Men dersom pc'en skal stå på døgnet rundt, hele året, vil den jo uansett størrelse stabilisere seg på en tempratur til slutt. Det avgjørende da er hvor god varmevekslingen til omgivelsene er. En stor tank vil jo få en stor overflate til nettopp dette, men det er kanskje like greit med en radiator ? Hvorfor ikke bruke en "uendelig" stor vanntank istedet ? Ta en slange fra kranen, gjennom kjøleblokken, tilbake til vasken Endret 26. februar 2004 av Sigurd2 Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 26. februar 2004 Del Skrevet 26. februar 2004 Akkurat det jeg har tenkt å gjøre på neste prosjekt. Skal bygge ny primær-maskin nå som Halflife2, doom3 ect. kommer ut, som skal basere seg på slik kjøling. Jeg skal poste en detaljert worklog når prosjektet kommer i gang. -Stigma Lenke til kommentar
Cerwell Skrevet 26. februar 2004 Del Skrevet 26. februar 2004 100 liter er jo perfekt til litt grus, noen planter og en drøss kule fisk og.. Lenke til kommentar
[ReXoR] Skrevet 26. februar 2004 Del Skrevet 26. februar 2004 (endret) Uff, denne posten minner meg om den gangen vi HADDE akvarium.. Jaja, vi fikk ihvertfall et nytt parkett-gølv, og nye tapeter Endret 26. februar 2004 av [ReXoR] Lenke til kommentar
SatanClaws Skrevet 26. februar 2004 Del Skrevet 26. februar 2004 (endret) Hvor på tanken du tar utaket har ikke noe å si på vanntrykket. Det avgjørende er høydeforskjellen på vannflaten og der du tapper vannet ut. Her skal jo ikke vannet tappes, men føres tilbake. Trykket som trengs til det blir da det samme som du vinner på høydeforskjellen. Altså null gevinst på høydeforskjellen. Bare mere tap pga lengre slanger. En stor tank vil ta veldig lang tid å varme opp. Men dersom pc'en skal stå på døgnet rundt, hele året, vil den jo uansett størrelse stabilisere seg på en tempratur til slutt. Det avgjørende da er hvor god varmevekslingen til omgivelsene er. En stor tank vil jo få en stor overflate til nettopp dette, men det er kanskje like greit med en radiator ? Hvorfor ikke bruke en "uendelig" stor vanntank istedet ? Ta en slange fra kranen, gjennom kjøleblokken, tilbake til vasken Eh... Selfølgelig har høyden du tar ut vannet MYE å si på trykket. 100 liter vann veier 100 kg, nederst i tanken er det mye mer trykk en øverst. Borr 4 hull i en blikkboks, og fyll opp med vann. Si i fra til meg hvis det det vannet som kommer ut av det øverste hullet spruter lengre en det som kommer ut av det nederste (eller like langt for den del) Forutsetter at hullene er like stor... Gang det med 1000 og dy får omntrent så langt det vil sprute i en 100 liters tank. Ellers.... Det teite er jo bare at vannet er varmest øverst. så for at det skal bli mest effektivt, så skal du ta nederst... Bare pass på å ha skikkelige skrudde slangeklemmer. Kjør pumpen i 24-36 timer FØR du kobler til strøm... Ellers, så blir det ikke så tungt for pumpen, for den skal bare løfte vannet forbi høydeforskjellen i mellom vann nivået i tanken og der du "sprøyter det inn igjen" Men har du vann over det nivået du har retur. Vil det bli et kjempe mottrykk, for da må pumpen "løfte" vannet som er over retur slange hullet.... Dette vil øke jo lengre ned på tanken du kommer. Så 1-2 cm under vannskorpa = perfekt... 20 liter ac fluid ? heh.... Endret 26. februar 2004 av SatanClaws Lenke til kommentar
SatanClaws Skrevet 26. februar 2004 Del Skrevet 26. februar 2004 Akkurat det jeg har tenkt å gjøre på neste prosjekt. Skal bygge ny primær-maskin nå som Halflife2, doom3 ect. kommer ut, som skal basere seg på slik kjøling. Jeg skal poste en detaljert worklog når prosjektet kommer i gang. -Stigma Er IKKE lov å sløse med ferskvann. Du kommer til å bli oppdaga. Lenke til kommentar
[ReXoR] Skrevet 26. februar 2004 Del Skrevet 26. februar 2004 Er IKKE lov å sløse med ferskvann. Du kommer til å bli oppdaga. Tenker du på å bare la springen renne og renne og renne? Lenke til kommentar
cremaster Skrevet 27. februar 2004 Del Skrevet 27. februar 2004 Kommer til å bli ekstra god kjøling om vintern. Er det ikke irriterende at springvannet er kaldt om vintern da en vil ha varmt drikke og motsatt om sommeren Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 27. februar 2004 Del Skrevet 27. februar 2004 Kommer til å bli ekstra god kjøling om vintern. Er det ikke irriterende at springvannet er kaldt om vintern da en vil ha varmt drikke og motsatt om sommeren Det er det som er det fine med springvannjøling. Selv om sommeren er det skikkelig kaldt. Ikke noe mer enn 7-8 grader maks vil jeg tippe. Rørene går jo gjennom bakken i mange kilometer og gir fra seg varme slik. Så forsjellen fra midt på viter til midt på sommer er bare noen få grader =) Til dem som sier "ikke sløs med vannet": 1) Det skal en laffen gjenomstrømning for å få god kjøling når vannet er så kaldt. Trenger ikke bruke så mye vann egentlig. 2) Personlig betaler jeg allerede alt for mye for vannet. Vi bor i en stor bolig med relativt få personer, og den faste taksten er regnet på boligareal. Jeg skal faktisk bruke ******* mye vann før jeg har brukt så mye som jeg betaler for... 3) Jeg bor i Bergen... og jeg skal ikke få lov til å bruke vann? Give me a break, vi er sansynligvis den fuktigste byen i hele norden. Har aldri vært noe snakk om for lite drikkevann i denne hele regionen. Dessuten ved å bruke vann, sparer jeg strøm, en ressurs som faktisk er mye mer truet enn drikkevann, ikke bare i regionen, men på landsbasis. -Stigma Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 27. februar 2004 Del Skrevet 27. februar 2004 ' date='26/02/2004 : 23:40'] Er IKKE lov å sløse med ferskvann. Du kommer til å bli oppdaga. Tenker du på å bare la springen renne og renne og renne? Og forresten... hvordan i alle dager skule noen kunne oppdage dette? Ikke bare slengt ut påstander når du ikke vet hva du snakker om. I beste tilfelle kan de måle vannforbruk i store soner på flere hundre eller tusen boliger, og da hadde min økning av det totale forbruket vært så lite at det hadde vært helt umulig å oppdage. -Stigma Lenke til kommentar
[ReXoR] Skrevet 27. februar 2004 Del Skrevet 27. februar 2004 (endret) mener å huske å ha hørt et eller annet sted at vannrør lekker innmari mye, så om natta, kan lekkasjer være på opptil 50% :o ANER IKKE om det er sant eller ikke, men den lekkasjen på rørnettet er bare barnemat i forhold til vannet som skal til for å kjøle ned PCen. Edit: Og den kjempeflotte fordelen med å ta det fra springen, er at det blir lydløst - ingen pumpe, ingen vifte til radiator, etc. (med mindre man har bråkete rør) Endret 27. februar 2004 av [ReXoR] Lenke til kommentar
Snatch Skrevet 27. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2004 om jeg kobbler den til springen her er det eneste problemet kondens, har privat resevoar på drikkevannet, bruker jeg ikke vann så renner det bare over i kummen. Har også kjøleskap med isbitmaskin og rensa isvann, kan hente derfra og få stabilt iskaldt vann hele året Skal ut på tankjakt nå, tenkte jeg skulle spane ut den lokale bryggeri sjappa og finne en satsdunk med tappekran Lenke til kommentar
Duffy85 Skrevet 27. februar 2004 Del Skrevet 27. februar 2004 (endret) En anna stor "fordel" med å ta vann fra springen er du kommer til å få masse alger, vannet i springen er ikke 100% rent og du må seff. isolere godt rundt alle deler som er i kontakt med vannet for å ungå kondens. Har tenkt tanken selv men blir nok ikke populært fordi jeg og mine naboer alle har brønnvann og den er absolutt mulig å tømme. Endret 27. februar 2004 av Duffy85 Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 27. februar 2004 Del Skrevet 27. februar 2004 (endret) Jeg har tenkt på dette i ganske lang tid, og akkurat det med alger tror jeg ikke kan komme til å bli noe stort problem. Algevekst dannes vel hvoedsakelig i (noenlunde) stillestående vann, med tilgang på lys. Dessuten, om algevekst skulle bli et stort problem for meg, så skulle vel det bety at alle vannrørene allerede var overgrodd av alger... de har jo stått der i flere ti-år med akkurat det samme vannet strømmende gjennom. (og de er som regel også kobber da, akkurat som de fleste kjøleblokker). Alger, forkalkning, organisk materiale og korrosjon tror jeg ikek skal bli noe uoverkommelig problem, så lenge man er villig til å rense utstyret nå og da. Jeg tror ikke det vil være behov for ofte heller... årlig eller bi-årlig? -Stigma Endret 27. februar 2004 av Stigma Lenke til kommentar
356speedster Skrevet 27. februar 2004 Del Skrevet 27. februar 2004 Springvann gir nok god kjøling, men hva skjer om det blir et lyn-nedslag bakken nær vannrørene? Lenke til kommentar
XenZor Skrevet 27. februar 2004 Del Skrevet 27. februar 2004 Selfølgelig har høyden du tar ut vannet MYE å si på trykket. 100 liter vann veier 100 kg, nederst i tanken er det mye mer trykk en øverst. Det er høyden som er avgjørende ikke antall liter! Om det er 1 dl eller 1000 liter slipper ingen rolle på trykket det er kun høyden som er avgjørende. Dette kan bevises i et forsøk hvor man sprenger ei tønne med et glass vann. Det gjøres slik: Fyll tønna med vann og sett på et tynt rør opp fra tønna. Fyll vannglasset i røret og trykket i tønna blir så stort at den eksploderer. Så det er ikke mengden vann som avgjør trykket, men høyden til overflaten. Lenke til kommentar
Sigurd2 Skrevet 27. februar 2004 Del Skrevet 27. februar 2004 (endret) Borr 4 hull i en blikkboks, og fyll opp med vann. Si i fra til meg hvis det det vannet som kommer ut av det øverste hullet spruter lengre en det som kommer ut av det nederste (eller like langt for den del) selfølgelig, for da har jo det nederste hullet størst trykkhøyde. Men dersom du kobler slanger til alle hullene, og tapper vannet i samme høyde under boksen, vil trykket vere det samme i alle rørene. Det er kun høydeforskjellen mellom vannflaten og hvor du tapper vannet som spiller inn, Vannmengden (vekten) har ingen betydning. Og her skal jo vannet føres tilbake opp til tanken igjen. Trykket vil da ikke hjelpe pumpa. Bare gjøre risikoen for lekasjer større ved koblingene lavest i systemet. Endret 27. februar 2004 av Sigurd2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå