Znoken Skrevet 26. februar 2004 Del Skrevet 26. februar 2004 Har 2 stk seagate harddiscer på 80 og 120 gigg og lurer på hva skal normal temp. ligge på og hva er temp. når det er fare for disc krasj..... Lenke til kommentar
DDDD Skrevet 26. februar 2004 Del Skrevet 26. februar 2004 (endret) har du en vifte som blåser mot harddiskene, så bør den ligge rundt omkring 30 grader Edit: disk krasj hører nok hjemme i de gamle/ustabile diskene Endret 26. februar 2004 av HoLy_CoW Lenke til kommentar
Znoken Skrevet 26. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2004 (endret) Nei,jeg har ikke noen vifter som står mot harddiskene. innstallerte et prg (Win32 utility for HDD temperature monitoring) og den viser 47 grader på den ene og 43 grader på den andre....Er det for høy temp.... Jeg får også advarsel fra prg..om at temp.is very high Endret 26. februar 2004 av Znoken Lenke til kommentar
orodreth Skrevet 26. februar 2004 Del Skrevet 26. februar 2004 det er ingen god temp. men tror ikke det er farlig enda. men det kan vel sprette opp en gang du ikke følger med. jeg har to vifter mot harddisk og ligger på 27 grader. 60 er vel litt mye! Lenke til kommentar
Debauchery Skrevet 26. februar 2004 Del Skrevet 26. februar 2004 Min harddisk (har bare én ja) ligger på 20 grader hele tiden. Har én vifte som blåser på den. Det er en IBM Deskstar 180. Lenke til kommentar
salvi Skrevet 26. februar 2004 Del Skrevet 26. februar 2004 Apropos varme harddisker.. Dersom man ikke får noen meldinger om høy temperatur, hvordan vil man ellers merke at hd er for varm? Blir den treg? Og, hvordan arter et krasj pga varme seg? Vil en hd kunne være ødelagt dersom dette skjer? Lenke til kommentar
White_Tiger Skrevet 26. februar 2004 Del Skrevet 26. februar 2004 Når jeg brant meg på mine to raptor disker fant jeg ut at det var på tide med litt bedre kjøling Lenke til kommentar
Znoken Skrevet 26. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2004 Grunnen til at jeg ikke har satt vifter til og kjøle ned diskene er jo det at jo flere vifter jo mere støy..Har 1 inn og 2 ut vifter i kabinettet nå... Lenke til kommentar
KJ Skrevet 26. februar 2004 Del Skrevet 26. februar 2004 (endret) Har 2 stk seagate harddiscer på 80 og 120 gigg og lurer på hva skal normal temp. ligge på og hva er temp. når det er fare for disc krasj..... Hvis du sjekker hjemmesidene til Seagate, så finner du datablader til de fleste diskene deres, Barracuda 7200.2 serien har f.eks en spesifisert arbeidstemparatur på mellom 0-5 og 55-60 grader celsius. Siden de ikke har gitt noen ytterligere noter til forventet levetid på disken antar jeg forventet levetid gjelder for hele det spesifiserte området for arbeidstemperatur. mvh KJ PS. dersom mammakort og disk støtter SMART og SMART-overvåkningen er satt på, så inngår disktemperatur i denne overvåkningen, trur eg. Edti: Tlykkleif Endret 26. februar 2004 av KJ Lenke til kommentar
timtowtdi Skrevet 26. februar 2004 Del Skrevet 26. februar 2004 Apropos varme harddisker.. Dersom man ikke får noen meldinger om høy temperatur, hvordan vil man ellers merke at hd er for varm? Blir den treg? Og, hvordan arter et krasj pga varme seg? Vil en hd kunne være ødelagt dersom dette skjer? Dersom disken blir for varm vil levetiden reduseres, man kan få lese/skrivefeil (merkes som treghet og windows-krasj) og til slutt totalt diskhavari. Det er egentlig sammenliknbart med som skjer når en bilmotor skjærer seg pga. varmgang! De fleste disker er spesifisert til å tåle 55C 'operating temperature', så ligger man på den rette siden av denne (helst med litt margin), bør det ikke være noe problem. Som regel blir varme et problem kun når det ikke eksisterer luftsirkulasjon i det hele tatt, dvs. trangt kabinett/mange disker f.eks. En svak vifte gjør i såfall susen! timtowtdi Lenke til kommentar
Znoken Skrevet 26. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2004 Er det noen gratisprogrammer jeg kan laste ned for og sjekke temp...Kunne godt ha tenkt meg og dobbelsjekke temp. med ett annet prg... Lenke til kommentar
salvi Skrevet 26. februar 2004 Del Skrevet 26. februar 2004 Apropos varme harddisker.. Dersom man ikke får noen meldinger om høy temperatur, hvordan vil man ellers merke at hd er for varm? Blir den treg? Og, hvordan arter et krasj pga varme seg? Vil en hd kunne være ødelagt dersom dette skjer? Dersom disken blir for varm vil levetiden reduseres, man kan få lese/skrivefeil (merkes som treghet og windows-krasj) og til slutt totalt diskhavari. Det er egentlig sammenliknbart med som skjer når en bilmotor skjærer seg pga. varmgang! De fleste disker er spesifisert til å tåle 55C 'operating temperature', så ligger man på den rette siden av denne (helst med litt margin), bør det ikke være noe problem. Som regel blir varme et problem kun når det ikke eksisterer luftsirkulasjon i det hele tatt, dvs. trangt kabinett/mange disker f.eks. En svak vifte gjør i såfall susen! timtowtdi Hm. Akkurat. Jeg innstallerte en seagate barracuda, og ble plaget med at windows ble tregt etter en liten stund. Reinnstallerte, men det samme skjedde. Så får jeg blåskjerm mens jeg flytter dokumenter, og beskjed om dumping av fysisk minne. Så låser alt seg. Jeg restartet maskinen, og satte inn windowsCDen, trodde det var her problemet lå. Da fikk jeg opp de tre partisjonene, men den hevdet at C: var ufomatert. Det gikk heller ikke å formatere denne. Jeg slår av maskinen for å koble til min gamle harddisk istedet (de var montert ovenfor hverandre) og da kjenner jeg at den nye disken var veldig varm. Jeg tok i bruk den gamle, og sjekka etter en stund, den var bare lunken. Kan det tenkes at den nye disken er helt gåen? Lenke til kommentar
salvi Skrevet 26. februar 2004 Del Skrevet 26. februar 2004 Hups, det var forresten ikke meningen å kuppe tråden din, Znoken. Lenke til kommentar
Znoken Skrevet 26. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2004 Hups, det var forresten ikke meningen å kuppe tråden din, Znoken. No problems Det viktigste er vel og kunne dele erfaringer med hverandre og tråden min er jo der for de som vil lese den. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå