ae82turbo Skrevet 26. februar 2004 Del Skrevet 26. februar 2004 Har en Maxtor 160Gb s-ata hd, og har nå bestillt en til for å kjøre de i raid. Hvordan gjør jeg dette ? Må jeg formatere den disken jeg har og legge inn alt på nytt, eller kan jeg bare sette inn den nye og trykke F4 under oppstart for å sette raid ? Lenke til kommentar
timtowtdi Skrevet 26. februar 2004 Del Skrevet 26. februar 2004 Du gir oss ingen informasjon her da! Hovedkort modell f.eks.? Har du kikket i manualen som fulgte med hovedkortet ditt? Intel har en utility som lar deg konvertere en disk til RAID på to disker, forutsatt at du har en kontroller som støttes naturligvis (dvs. Intel timtowtdi Lenke til kommentar
ExuZ Skrevet 26. februar 2004 Del Skrevet 26. februar 2004 ganske sikker på at du må formatere harddisken din når du setter den i raid 0, fordi all data skal splittes i visse størrelser på hver harddisk, Lenke til kommentar
ae82turbo Skrevet 27. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2004 Hoved kortet heter Asus A7N8X-E DELUXE Lenke til kommentar
Toffa Skrevet 27. februar 2004 Del Skrevet 27. februar 2004 Når du har trykket f4 og definert raid settet (det vil si hvilke disker som skal inngå, hvilken type raid osv) vil det se ut som du har en stor uformatert disk. Den kan du partisjonere hvis du vil, men du må formatere. Hvis dette settet skal være systemdisker må du muligens laste raid driverne før du installerer xp, hvis ikke sier xp at du ikke har hd. Tror det står "press f6 to install 3rd party raid controllers" eller noe lignende rett etter at du har bootet xp cden. Da er det jo hyggelig hvis du (i motsetning til hva jeg hadde) har en diskettstasjon og en diskett med driveren på, for det er ikke mulig å få installasjonsprogrammet til å godta at driveren ligger på en cd. Lykke til! Lenke til kommentar
ae82turbo Skrevet 27. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2004 Takk takk. Hørtes greit ut, men ligger ikke raid drivere i xp ? Har diskett med s-ata drivere, men tror ikke det lå noen raid drivere på cd`n som fulgte med hovedkortet. Lenke til kommentar
el-asso Skrevet 27. februar 2004 Del Skrevet 27. februar 2004 Hvis du har Intel ICH5R (Intel 875 brikkesett) ligger driverne i XP. Hvis du leser SATA tråden øverst ser du under "Før du begynner" pkt.C Lenke til kommentar
Epsilon- Skrevet 27. februar 2004 Del Skrevet 27. februar 2004 Gjør det i XP. Høyreklikk my computer->manage->disk management'' Der kan du lage raid 0 enkelt og smertefritt, det har jeg gjort med mine 2 samsung 160 gigg 8mb funker fett mye bedre ytelse siden raid0 skriver til begge diskene istedenfor 1 + en disk på 298 GB Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå