Gå til innhold

Våpen

Anbefalte innlegg

vel.. etter alt som har blitt sagt i denne tråden, så tør jeg ikke å si at amerikanerne er dumme, men da sier jeg at det amerikanske styret er dumt/idiotisk:

de setter lover og forbud der det ikke skal være, og der det skal være, så fjerner de lover/forbud, og fikser fri tilgang..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du glemte nok sikkert å lese en fundamental forskjell mellom USA og Japan: Japan er et uber-homogent samfunn... Samme går for Kina...

Kina etnisk homogent? jaha...nytt for meg og sikkert en del kinesere.

Kina har et liksom-kommunistisk styre og ting er mye strengere der... alt for strengt faktisk... Folk som Saddam Hussein og Hitler får slutt på vold, fordi deres makt var så stor. Det er kanskje en av de få positive ting av et slikt styret...

Klassiker. Faktisk et brukbart sig-matriale

Men... siden du ser bort i fra disse STORE forskjellene mellom USA og disse landene... ja, da er det egentlig ikke mer for meg å si til det du sa... Du kan ikke diskutere noe med så store hull i argumentet ditt.

Du har nå klart kunsstykket å hevde at vold er etnisk betinget.

Jeg gratulerer.

I et land som Norge, hvor våpen for private er ulovlig, er det forbrytere som har full makt. Hvis du skal rane et hus i Norge, og du har en pistol, er det nesten 99% sikkert at folkene som bor der ikke har noe å forsvare seg med... Og politiet? Ja, i Norge er poliset en spøk.

Ulovlig med våpen i Norge? jaha...

Så tanken er at hvis du ser en tyv med pistol står i rommet å peker den mot deg at du da skal løpe etter din egen pistol?

Jeg må si jeg har undervurdert ditt intellekt til de grader.

I USA er jeg iallfall litt "redd" politiet.

Her... ser jeg ingen. Haha.

Du verden man kan like politistater. Får bare orgasme av tanken.

I USA ser jeg en politibil sikkert hvert 5. eller 10. minutt når jeg er ute og kjører. I Norge? Svært sjeldent jeg ser en eneste politibil eller politimann for den saks skyld...

Burde du ikke se det som et sykdomstegn på et samfunn at du _må_ se snuten for å føle deg trygg. Dog, det blir motstridende med det du skriver ovenfor. Du hevder du er "litt redd" når du ser snut der.

Så føler du deg trygg eller ikke trygg når du ser snut i USA?

Og så kommer da millionspørsmålet.

Er da samfunnet i Norge bedre enn USA på dette punkt?

Isteden for å fremlyse de åpenbare grunnene til volds/våpens problemer i USA (tetthet, fattigdom, divers etnisk sammensetning), så går Moore på bærtur for å prøve å fremheve amerikanere som uvanlige mennesker i forhold til resten av verden, en vill og selvmotsigende bærtur... Ikke bare det, han måtte nyansere problemstillingen til "mord med skytevåpen" siden i andre land finner man andre måter å drepe hverandre på, og da blir hele "USA er det mest voldelige landet i verden" punchlinen plutselig borte...

Moore bruker et ubevist (spesielt ikke bevist av han) falskt premiss av at USA faktisk er det voldeligste landet i verden, etc, etc. Så går han for å finne grunnen til dette premisset, som han ikke beviser selv...

Premisset med filmen er _drap_ _begått_ _med_ _skytevåpen_. Det har dog gått deg hus forbi med denne overstående regle.

Lenke til kommentar

Virker som de mange amerikanske filmene og seriene har klart å implementere den amerikanske propagandaen i hjernen til mange av ungdommene her hjemme. :lol:

Uansett...

Det å si at det norske politiet ikke duger til noe sier bare hva dere vet om politiet i andre land. Kravene til de som har lyst til å begjære seg ut i det yrket her i Norge er skyhøye. Og sammenliknet med politiet i mange andre europeiske land så har vi definitivt et kvalitetspoliti her i landet.

Og ja, punchlinen i BFC var amerikanernes holdning til akkurat skytevåpen.

Lenke til kommentar

Må si meg helt enig med Luftbor.

Når det gjelder politiet i Norge så har de med seg våpen i bilen. Forskjellen er bare at de trenger tillatelse fra høyrere hold for å bruke dem med mindre det er nødverge. Så politiet i Norge er absolutt ikke en spøk. Det blir helt feil om man skal gå rundt å være redd politiet..bortsett fra om man er krminell.

Lenke til kommentar

Lord-KGA: Det var en trist historie og jeg skjønner at et skytevåpen i din fars hender kunne gjort det hele en del lettere. MEN hadde faren din hatt våpen, er sannsynligheten stor for at også de gærne ungdommene hadde hatt våpen. Og jeg tviler ikke på at ting kunne gått mye værre om de hadde kommet tilbake med pistoler i stedet for spikerklubber. De gærne ungdommene ville vel trolig skutt først, akkurat som at de angrep faren din med de klubbene? Så fri tilgang til våpen betyr fri tilgang til ALLE, og ikke bare til de som trenger det til selvforsvar.

Lenke til kommentar

Loven i Norge er bra synes jeg , ser ikke noe problem i det hele tatt aa ha vaapen hjemme dersom det er forsvarlig sikret .

Jakt , konkurranseskyting eller bare trening for goey .

Er jo ikke noett aa ha det til selvforsvar men naar man har andre grunner for aa ha vaapen saa kommer det potensielt i tillegg .

Ikke at det er saa noedvendig i Norge da men .

Lenke til kommentar
Loven i Norge er bra synes jeg , ser ikke noe problem i det hele tatt aa ha vaapen hjemme dersom det er forsvarlig sikret .

Er jo ikke noett aa ha det til selvforsvar men naar man har andre grunner for aa ha vaapen saa kommer det potensielt i tillegg .

Jeg skal innrømme at jeg synes det er drit fett å skyte,men det kan ikke regnes som en menneskerettighet.

Av og til må individer i samfunnet ofre noe for felleskapets gode,og det å ikke ha muligheten til å eie våpen ser jeg som en bagatellmessig forsakelse.

Lenke til kommentar

Jeg skal innrømme at jeg synes det er drit fett å skyte,men det kan ikke regnes som en menneskerettighet.

Av og til må individer i samfunnet ofre noe for felleskapets gode,og det å ikke ha muligheten til å eie våpen ser jeg som en bagatellmessig forsakelse.

Vet ikke hvoefor du " quote " meg der , men jeg mener da ikke at det er en menneskerettighet aa ha vaapen .

Foelger man loven og ikke er straffet , da er det helt greit .

Om muligheten er en bagatellmessig forsakelse eller ikke er jo subjektivt .

Er jo svaert faa drap i Norge med vaapen som er registrert av lovlige eiere .

Mht antall vaapen som faktisk er eid privat i henhold til folketallet saa tror jeg vi er noen av de beste paa verdensbasis .

" Angriper " ikke innlegget ditt da , jeg tror vi er ganske enige .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...