Gå til innhold

Våpen

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-23990

Hehe. Statistikk ja... kan komme med en haug statistikk jeg!!

Det skal sies og forstås at USA er ulike nesten alle andre land i verden, og omstendighetene der gjør at folk føler de må ha våpen for å beskytte seg, særlig i tettbebyggelse.

Michael Moore sine fremstillinger i den filmen er latterlige. "People in Canada don't lock their doors!" Går det an å være så latterlig? Jeg og kan gå rundt på ETTERMIDDAGEN og filme et par hus som ikke har sine dører låste...

Seriøst, jeg har bodd i USA mesteparten av mitt liv, der jeg bodde, var det ingen som låste dørene sine på ettermiddagen mens man var hjemme, akkurat som de folkene Moore gikk på "besøk" til i Canada...

So what? Det beviser absolutt ingenting, akkurat som resten av "dokumentaren" hans...

Anyways...

Norge er et lite land, med små samfunn og slikt.

Akkurat som folk ut på landet har hagler og slikt her i Norge, har de også i USA. Men, forskjellen er at i USA så har man håndvåpen i byene... det er ikke vanlig i Norge.

Hvorfor?

Et par ting:

1. USA har mye mer divers etnisk sammensetning. Rasisme eksisterer, det yter vold. Etnisisme eksisterer, det yter vold.

2. Tettheten.

3. Fattigdomsproblemer.

Disse er bare tre hovedgrunner til hvorfor ting er forskjellig mellom USA og Norge når det gjelder våpen.

Det blir bare tull av å sammenligne epler og vannmeloner...

Til og med sammenligning av Canada og USA får de samme problemene som nevnt over. USA er i en særklasse når det gjelder disse tingene. USA har 3. størst befolkning i verden. 1. og 2. plass har homogene samfunn (Kina og India). Dessuten påvirker Kinas styresmakt hvordan landet er når det gjelder vold...

Så jeg tror det er rett og slett på tide å våkne opp og innse at ting er forskjellig i USA fordi de er i en særklasse som ikke kan sammenlignes med andre land. Man kan ikke forvente at ting skal være likt i USA og Norge med slike ting. Derfor blir det idioti å diskutere det...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg selv er for våpen i hjemmet, og gleder meg til jeg en gang forhåpentlig vis får mitt andre våpen, og fårhåpenlig vis få prøvd å skyte med mitt første.

nå tror jeg ingen ting på det der med håndvåpen i hjemmet for beskyttelse. som regel rekker man ikke å finne frem våpenet før man er slått ned i slike tilfeller..

og jeg skyter bare på bane, men når jeg blir flink nokk, så kan jeg skyte med 16 kaliber, og da må jeg få/leie eget våpen.

det våpenet jeg har fra før av, har jeg aldri prøvd, men det er fra før andre verdenskrig, så jeg håper på å få en våpen-ekspert til å se på det.

jeg har det dessuten ikke hjemme hos meg her i oslo, men det står i våpenskapet til onkelen min på slottet.

amerikanerne er noen tullinger (jeg har ikke sagt at ALLE er det) ... greit at folk føler seg truet, men hadde det ikke vært bedre med en slik tazer?

Lenke til kommentar

Våpen i huset til selvforsvar mener jeg er upassende, fordi det er naivt å tro at ingen vil drepe et menneske med det formål og med kaldt blod drepe ham. Drap kan begåes av absolutt alle - men jeg mener det er høyst uforsvalig at alle og enhver har våpen i sitt hjem.

På den annen side er jeg for at noen spesielt kvalifiserte personer forsvarer landet ved å ha våpen i egen husstand, en slik organisasjon som i Norge heter Heimevernet. Det har vært mange uønskede episoder innen den orginisasjonen de siste årene, men jeg mener den bør bestå, av hensyn til landets sikkerhet.

Over til "Bowling for Columbine": Jeg synes det er en svært god film, men den som prøver å oppfatte den som en seriøs dokumentar burde spare seg bryet med å kommentere den. Den er ingen seriøs dokumentar - Michael Moores poeng i filmen er å få frem et poeng, som faktisk har vært stort i USA.

Du må gjerne analysere filmen fra ende til annen, Sexion, og også underlegge dine kommentarer med egne erfaringer fra USA, men du kan ikke underslå at Moore gjør et stort poeng i filmen, gjennom en rekke virkemidler, som blant annet ironi og overdrivelsens kunst.

Endret av FreeBSD
Lenke til kommentar
Jeg og kan gå rundt på ETTERMIDDAGEN og filme et par hus som ikke har sine dører låste...

Seriøst, jeg har bodd i USA mesteparten av mitt liv, der jeg bodde, var det ingen som låste dørene sine på ettermiddagen mens man var hjemme, akkurat som de folkene Moore gikk på "besøk" til i Canada...

Jeg låser altid døra jeg. Har det som vane. Hver gang jeg går inn eller ut døra så låser jeg den. Samme gjelder for do døra.

Er foresten for våpen i heimen til selvforsvar. Har sine gode grunner til at jeg er for det. Kan godt fortelle om det.

Var vel i 1998, eller rundt der ca. Vi har leieboere i kjelleren, og i den tia var det noen med ungdomer i familien som leide der. Var en fest der, en fest med de mest berykta ungdomene i bygda. Var ikke så mange da, var vel bare 3 gutter og 2 jenter, så det kan vel knapt kalles en fest. De tre guttane hadde rykte på seg for å være de værste i bygda. To av dem hadde før stikki ned andre personer med kniv flere ganger, og det var bare flaks som gjorde at de fortsat var i live de som blei stikki. Det var voksene menn de hadde stikki ned, og de var kunn i en alder av 16år bare.

Vi klaga på at de skulle få se og sette ned den lyden utover natta, men den kom jo selvsakt på igjen like etterpå. (jeg lå og snorka, sover hart). Seinere kom ei av jentenne springanne opp helt fortvila, for en av guttane tru ho andre jenta med ei saks, og han hadde stikki folk før. Pappa kom da ned og klarte med makt og få hivi dem ut, noe som var vannskelig (pappa er heldig vis stor og kraftig). Var vel ikke langt fra at de brukte den saksa. De hadde den rundt hlsen på ho, om jeg ikke husker feil når han kom ned. De tok da heldig vis ikke en kniv. De var sinna når de blei kasta ut, og de snakka om hevn. Ho som hadde hat hjemme av leine "fest" av leieboerne takka for hjelpa, for ho var vett skremt.

Seiner kom de til bake med noen store stokker med de gigantiske spikerne på enden, de trua da med å drepe pappa til hevn. Når de begynte og hyle og skrike til de jentenne nede i kjellerne også så blei pappa redd for at de skulle bryte seg inn der, de hadde jo tros alt tru dem før, og de var som sakt folk som hadde bevist at de ikke frykta å skade folk uten grunn. Pappa kunne fint sitte inne hos oss og og forvare oss om de brøyt seg inn her, men han var jo redd for de nede også, de var jo aleine, ingen voksende der, bare to jenter, og de hadde blit trua før natta. Han gikk da ut på trappa med to kjøkken kniver, i håp om at de viste hva kniver kunne gjøre siden de hadde erfart det flere ganger. Kunne jo ikke gå ut uten no forsvar, de var jo trosalt bevepna med gidigene stokker med de gigantiske spikerne i enden. Er ikke no behagelig å bli truffet i hode av dem. De brydde seg lite om det, og de fløy på. Etter å ha prøvd en lang stund med å få de til å stikke med bare å sparke dem ned fra trappa og slik så var det like før pappa svima av etter flere slag mot kroppen med de store stokkane med spikere på. Han begynte da å bruke knivanne til å få dem unna. De ga seg ikke, og det hele endte desverre med at han ene av dem fikk et dypt kniv stikk, som desverre ente med døden. De andre ga seg med en gang det skjedde, da forsto de kanskje alvoret. Pappa løp da inn og ringte etter syke bil også. Polti blei rungt med en gang de var jaga ut tidligere. Trusler fra de folka var ikke no men bare overså. Jeg lå foresten å sov under hele greine, som jeg sa, jeg sover som en stein. Det skjedde til og med rett utenfor soveroms vinduet mit.

Pappa blei selvskat frikjent grunnet selvforsvar, og de andre fikk en liten dom grunnet legmebeskadelse.

Av de tre så er det nå kunn en til bake, og han har forbedra seg drastisk. Har vel vokst den tia fra seg. Han andre av dem ga seg ikke med det livet, og det ente med at han la seg ut på veien på kvelen. Han blei på kjørt, for så å bli grønnsak så til slutt dæve. Alle disse har vert den hardeste kjernen i en hard gjeng som har vert i dette området, men når de ga seg, så blei det mye bedre. De andre slutta mer eller mindre med den ugangen.

Jeg er ikke så flink til å fortelle, så den fortellinga får deg kanskje ikke ordentlig inn i hvordan det er å være i en slik situasjon. Man kan da tenke på mye andeledes en kunne gjort i etterti, men mit oppe i det så er det ikke så lett og tenke på hva som er klokast. Det er vel mindre trolig at de ville bryti seg inn til de i kjelleren, men når en er mit oppe i det og hører alvoret i stemmene deres. I tilleg hveit man hva de har gjort før, ja da blir man redd og nervøs.

Syntes derfor forsvars våpen er til sin fulle rett. En skal da ha låv til å forsvare sit eget område fra angripere.

Lenke til kommentar

Eg synest fortsatt ikkje at folk bør få ha våpen til sjølvforsvar, problemet med våpen er at det er stor sjangs for at du i ein pressa situasjon avfyrer skudd som du ikkje hadde tenkt og avfyre. Det er politiet sin oppgåve å eventuelt bevæpne seg for å få ut voldelige inntrengera.

Sjølvsagt visst folk av ein eller anna grunn har våpen ser eg ikkje noke gale i å bruke våpenet til å forsvare seg, men dei som då har våpen har då også opplæring i bruk av våpenet. Dessutan har sjølvforsvar med våpen mykkje oftare dødelig utgang en sjølvforsvar med andre gjennstandar.

Lenke til kommentar

Greit at det kan vere poltisit ansvar. Men da får se se å få ut fingern når de blir ringt etter. Tokk nesten to timer føre da vi ringte første gang til de var her. Da var det jo altfor seint.

Jeg er enig i at pistoler og slikt kan være dumt og ha, men når polti ikke kommer og hjelper til i tide. Hva skal en gjøre da? La seg bli dengt til døde av noen fulle blodtørstife duster? La de komme inn og ta familien? "her, verse god. Dere kan godt la den tåpelige hevnen deres for å bli kasta ut gå utover resten av familien også. Foresten, ta de nede i kjelleren også, noe dere begynte med i sta sån halvveis"

Hvis politiet blir efektive nokk til å komme til stedet de blir kalt til. Ja da ser jeg ingen vits i våpen til selvforsvar. Man om de til stadig skal være så treige til å komme når de virkelig trengs, da må en da kunne forsvare seg selv. Hva er egentlig vitsen med politiet når de ikke kommer føre det er forsent?

Lenke til kommentar
Er det noen her som husker han som klikket på Geilo med AG-3en sin ifra heimevernet? 4 døde, og han satte ikke en gang foten innenfor døren. Nøyde seg med å spraye veggene.

Det beste hadde vel vert om politiet blei lit mer efektive når det gjelder. Da hadde en slippi at sånne gærninger klikker med våpen. Men om politiet ikke klarer og komme fram i tide, ja da holder jeg meg fortsat fast i det jeg sa om at en burde ha noe en kan forsvare seg med.

Lenke til kommentar

Sånn som jeg ser det er (og har alltid vært) amerikanere ute etter å ha kontroll og makt. Visstnok er BFC godt overdrevet mange ganger, men poenget er som sagt der. Micheal Moore viser i filmen en tegneserie over amerikansk historie. Amerikanerne er ALLTID redde og må beskytte seg selv... No matter what! Mase om at det er flere folk i USA er tull...! 11 000 mord skjer i USA i året pga. skytevåpen... I Japan og Kina er det like mange folk (hvis ikke fler) og der er det ikke over 500 engang... Ser dere ikke at noe er fundamentalt galt i USA?

Edit: Jeg er gla Norsk politi ikke bruker våpen før de absolutt er nødt. Hvis de ikke hadde gjort det hadde volden i norge straks blitt mere brutal enn den er. Liker sitatet i filmen:

In america, every persons first reaction is to pull their gun out
Endret av Buddah
Lenke til kommentar

Her er det heilt klart at politiet er underbemannet og har for lavt budsjett til og gjere den jobben dei skal gjere, men eg trur det er bedre og gi politet meir pengar til uttrykkningar og fleire politifolk enn å frigjere våpen for salg uten kontroll. Resultatet av fleire handvåpen er jo at fleire personar blir skutt og at vi trenger fleire politifolk for å ta seg av dei tilfella :roll: . Ser ingen grunn til at folk flest skal kunne eige handvåpen.

Når heimevernet blei nemt er vel alle enige at slik systemet er akkurat no er heimevernet verdilaust, Dei har våpen men ikkje tennstifft og fjær. Her får politikerane bestemme seg enten får heimevernet ha lett tilgjengelige våpen eller so må dei berre avvikkle heile heimevernet. Sjølv synest eg at dei burde oppbevare våpen i små bunkerser over heile landet, ein bunkers i kvar kummune eller noke slik. Og så kunne dei ha to forskjellige låsar og fordelt nøklar på ein handfull personar. På den måten måtte det minst to personar til for å få tak i våpen og problemet med ustabile HV soldatar med våpen hadde minka.

Lenke til kommentar
Her er det heilt klart at politiet er underbemannet og har for lavt budsjett til og gjere den jobben dei skal gjere, men eg trur det er bedre og gi politet meir pengar til uttrykkningar og fleire politifolk enn å frigjere våpen for salg uten kontroll. Resultatet av fleire handvåpen er jo at fleire personar blir skutt og at vi trenger fleire politifolk for å ta seg av dei tilfella :roll: . Ser ingen grunn til at folk flest skal kunne eige handvåpen.

Når heimevernet blei nemt er vel alle enige at slik systemet er akkurat no er heimevernet verdilaust, Dei har våpen men ikkje tennstifft og fjær. Her får politikerane bestemme seg enten får heimevernet ha lett tilgjengelige våpen eller so må dei berre avvikkle heile heimevernet. Sjølv synest eg at dei burde oppbevare våpen i små bunkerser over heile landet, ein bunkers i kvar kummune eller noke slik. Og så kunne dei ha to forskjellige låsar og fordelt nøklar på ein handfull personar. På den måten måtte det minst to personar til for å få tak i våpen og problemet med ustabile HV soldatar med våpen hadde minka.

:yes: Couldn't agree more :thumbs:

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Sånn som jeg ser det er (og har alltid vært) amerikanere ute etter å ha kontroll og makt. Visstnok er BFC godt overdrevet mange ganger, men poenget er som sagt der. Micheal Moore viser i filmen en tegneserie over amerikansk historie. Amerikanerne er ALLTID redde og må beskytte seg selv... No matter what! Mase om at det er flere folk i USA er tull...! 11 000 mord skjer i USA i året pga. skytevåpen... I Japan og Kina er det like mange folk (hvis ikke fler) og der er det ikke over 500 engang... Ser dere ikke at noe er fundamentalt galt i USA?

Edit: Jeg er gla Norsk politi ikke bruker våpen før de absolutt er nødt. Hvis de ikke hadde gjort det hadde volden i norge straks blitt mere brutal enn den er. Liker sitatet i filmen:

In america, every persons first reaction is to pull their gun out

Du glemte nok sikkert å lese en fundamental forskjell mellom USA og Japan: Japan er et uber-homogent samfunn... Samme går for Kina...

Kina har et liksom-kommunistisk styre og ting er mye strengere der... alt for strengt faktisk... Folk som Saddam Hussein og Hitler får slutt på vold, fordi deres makt var så stor. Det er kanskje en av de få positive ting av et slikt styret...

Men... siden du ser bort i fra disse STORE forskjellene mellom USA og disse landene... ja, da er det egentlig ikke mer for meg å si til det du sa... Du kan ikke diskutere noe med så store hull i argumentet ditt.

Den tegneserien i filmen er også uhyre overdramatisert, forenklet, og på mange vis, fullstendig i strid med virkeligheten. "Amerikanerene" drepte ikke indianerene fordi de var redde... (selv om det faktisk var "europeere" som gjorde drepingen til å begynne med...) de drepte de fordi de var i veien... de ville ikke samarbeide...

I Russland er det flere drap pr. innbygger enn USA. Hvorfor er det ingen som snakker om det? Uinteressant? Selv om det er en ganske homogen befolkning (i forhold til USA) og mye mindre tetthet...

I Kina finnes det ikke ordentlige statistikker for mord, etc. Dette gjelder for mange land...

Ta en tur på www.nationmaster.com og se gjennom kriminalitetsstatistikkene. Der finner du at mange andre "vestlige" land er langt forbi USA i mange andre slags lovbrudd pr. innbygger. Tyveri f.eks. Svindel. Voldtekt (Canada har mer enn dobbelt så mange voldtekter pr. innbygger enn USA...???)

Til syvende og sist, den sitaten du avsluttet med er så generalisert at det ikke er verdt å si noe mer enn det.

I et land som Norge, hvor våpen for private er ulovlig, er det forbrytere som har full makt. Hvis du skal rane et hus i Norge, og du har en pistol, er det nesten 99% sikkert at folkene som bor der ikke har noe å forsvare seg med... Og politiet? Ja, i Norge er poliset en spøk.

I USA er jeg iallfall litt "redd" politiet.

Her... ser jeg ingen. Haha.

I USA ser jeg en politibil sikkert hvert 5. eller 10. minutt når jeg er ute og kjører. I Norge? Svært sjeldent jeg ser en eneste politibil eller politimann for den saks skyld...

Er det bra at folk i USA tenker de må ha våpen? Nei. Det er ikke en bra situasjon, men med et så diverst samfunn, hvor det er rike, fattige, og alt i mellom, så kommer det alltid til å være kriminalitet, og det handler om hva man skal velge å gjøre med det i tankene. Skal man la seg være et offer, eller skal man kunne forsvare hjemmet sitt? Dette gjelder spesielt i ghettoen hvor det man eier blir enda mer viktig for livet sitt siden man ikke eier mye.

I Norge er ting ganske homogent. Flest folk har det bra. Flest folk er hvite og har den samme kulturen, dvs. færre kulturelle forskjeller å "krangle" om. Her er det ikke nødvendig å eie et våpen for å forsvare seg fra ukentlig innbrudd, eller for å forsvare det eneste man eier som man har jobbet svært hardt for å få til. I USA er det det.

Det er egentlig ikke noe mer å si enn det. Land og omstendigheter er forskjellige, og alt kan ikke være likt. Deal with it.

For å avslutte denne tråden for min del, vil jeg si dette om BFC, vold i USA, etc, etc.

Isteden for å fremlyse de åpenbare grunnene til volds/våpens problemer i USA (tetthet, fattigdom, divers etnisk sammensetning), så går Moore på bærtur for å prøve å fremheve amerikanere som uvanlige mennesker i forhold til resten av verden, en vill og selvmotsigende bærtur... Ikke bare det, han måtte nyansere problemstillingen til "mord med skytevåpen" siden i andre land finner man andre måter å drepe hverandre på, og da blir hele "USA er det mest voldelige landet i verden" punchlinen plutselig borte...

Moore bruker et ubevist (spesielt ikke bevist av han) falskt premiss av at USA faktisk er det voldeligste landet i verden, etc, etc. Så går han for å finne grunnen til dette premisset, som han ikke beviser selv...

Dermed blir hele filmen poengsløs siden den baserer seg på en ubevist påstand og finner grunner til denne påstanden, via nyanserte statistikker og usaklige sammenligninger. Med andre ord var filmen helt ubrukelig, bortsett fra at den var faktisk litt artig å se på.

Endret av medlem-23990
Lenke til kommentar
Like, I was over in England. You ever been to England, anyone, been to England? No one has handguns in England, not even the cops. True or false? True. Now-in England last year, they had fourteen deaths from handguns. FFFFFourteen.

Now-the United States, and I think you know how we feel about handguns-woooo, I'm getting a warm tingly feeling just saying the Happy word, to be honest with you. I swear to you, I am hard. Twenty-three thousand deaths from handguns.

Now let's go through those numbers again, because they're a little baffling at first glance. England, where no one has guns, fffffffourteen deaths. United States, and I think you know how we feel about guns-woooo, I'm getting a stiffy-twenty-three thousand deaths from handguns.

But there's no connection, and you'd be a fool and a Communist to make one. There's no connection between having a gun and shooting someone with it, and not having a gun and not shooting someone. There have been studies made and there is no connection at all there. Yes. That's absolute proof.

You know, fourteen deaths from handguns. Probably American tourists, too.

(Angry tourist voice) You call this a sandwich? BANG! BANG! You don't boil pizza! BANG! BANG!

(Scared English voice) That's the way we eat here, that's the way we eat here! BANG!

(Tourist voice) This food sucks! BANG!

Lenke til kommentar

Vel, du er flink til å pøse ut med ord for å forvirre!! Det skal du ha... Ellers er du ganske hyggelig mot USA også ;). Du har mye rett i det du sier.. Kanskje USA og Kina ikke er til å sammenlignes?! Men spørsmålet er IKKE hvor mange som ble drept, men hvor mange som ble drept med skytevåpen..! Amerikanere er gale, de har 50 låser på døren og hvis de ikke har skytevåpen i huset er de utrygge og alle farlige menn i verden kommer å tar dem. Barn får ikke lov til å gå i gaten, fordi HVIS de gjør det så blir de skutt/drept/kidnappet...! Jeg sier ikke at det er sånn det er for alle, men for MANGE og altfor mange er det sånn..! Se på hvordan landet styres nå. USA går til krig mot Saddam for det de MISTENKER han om å ha atomvåpen.. Er USA eneste landet som skal ha lov til å tonnevis av Atom-våpen?? Amerikanere er stolte, arrogante og altfor patriotiske mennesker som tenker på USA først av alt! Amerikanere er verdt mest av alt og ingenting er verdt mer.. Amerikanere er "god's chosen people" bla bla bla...! Skytevåpen er en del av den amerikanske tradisjonen og jeg kritiserer egentlig ikke "nåtiden" men hele den amerikanske tradisjonen for å gjøre skytevåpen til noe normalt, som skal være med overalt..! Herlighet, han får ett våpen for å opprette en bank konto..!! Og han kan kjøpe kuler på Rimi!! Han får ammunisjon hos frisøren?!?!?! Er det virkelig ikke noe galt i det landet??? :mad:

Lenke til kommentar
Like, I was over in England. You ever been to England, anyone, been to England? No one has handguns in England, not even the cops. True or false? True. Now-in England last year, they had fourteen deaths from handguns. FFFFFourteen.

Now-the United States, and I think you know how we feel about handguns-woooo, I'm getting a warm tingly feeling just saying the Happy word, to be honest with you. I swear to you, I am hard. Twenty-three thousand deaths from handguns.

Now let's go through those numbers again, because they're a little baffling at first glance. England, where no one has guns, fffffffourteen deaths. United States, and I think you know how we feel about guns-woooo, I'm getting a stiffy-twenty-three thousand deaths from handguns.

But there's no connection, and you'd be a fool and a Communist to make one. There's no connection between having a gun and shooting someone with it, and not having a gun and not shooting someone. There have been studies made and there is no connection at all there. Yes. That's absolute proof.

You know, fourteen deaths from handguns. Probably American tourists, too.

(Angry tourist voice) You call this a sandwich? BANG! BANG! You don't boil pizza! BANG! BANG!

(Scared English voice) That's the way we eat here, that's the way we eat here! BANG!

(Tourist voice) This food sucks! BANG!

:laugh::laugh::thumbs::thumbs::laugh::laugh:

Lenke til kommentar
Amerikanere er stolte, arrogante og altfor patriotiske mennesker som tenker på USA først av alt! Amerikanere er verdt mest av alt og ingenting er verdt mer.. Amerikanere er "god's chosen people" bla bla bla...!

Er vel ikke helt enig i det som du sier her.

Jeg har en del venner i USA og jeg har faktisk ikke opplevet så mye Arrogante mennesker i USA. Flesteparten av de som jeg har treft i USA er faktisk meget hygglige og dannede mennesker. Jeg har treft mange mennesker i Euoropa som er ganske så arrogante i forhold til hva amerikanerne er. (Tyskland og Frankrike er gode eksempler på det, basert på egen erfaring!!!!)

At styret i USA kan diskuteres er vi alle enige om, det gjør også amerikanerne selv.

Hva er galt i å være stolt av landet sitt, og i tillegg være patriot?

I så tilfelle hvilken type arroganse har vi ikke her i Norge, vi kommer fra ett lite land langt oppe i nord, som har fått noen penger mellom hendene pga noe olje og vi skal jo hele tiden redde verden, mens vi ikke kan klare å hjelpe våre egne eller sørge for arbeid til alle. Vi slår oss jo på brøstet å sier at vi har verdens beste land å bo i.

At folk i USA er gods chosen children og er verdt mye mer enn andre er vel kanskje noe overdrevet eller................

Det finnes ca 280 mill amerikanere (ikke sikker på det tallet) og selvfølgelig vil noen av dem være ganske sære, på lik linje som vi vil ha en del sære mennesker her i Norge som vil øke proposjonalt visst at vi hadde vært like mange innbyggere som i USA.

Lenke til kommentar

for det første, det er ikke lov til å bruke bilde i signaturen.

for det andre, det er vanskelig å se på amerikanerne som normale, no vi får alle intrykk om at de IKKE er normale. f.eks. han rasisten som ikke ble dømt for politivold, det VAR politivold. RASISME! er det masse av der.

og det å skylde på at det er så mange forskjellige etniske(<-?) grupper i landet er bare idiotisk.

håndvåpen burde være ulovlig for alle untatt politi, og andre grupper.

ang. våpen i hjemmet, så må det jo for den saks skyld ikke være et skytevåpen, bare tenk på alle de potensielle våpnene vi har i hjemmet..

f.eks. en skøyteledning som man kapper enden av.. et flott våpen hvis man får til å bruke det, og det er ikke sikkert at man dør av det heller...

Endret av the coolkid
Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Men spørsmålet er IKKE hvor mange som ble drept, men hvor mange som ble drept med skytevåpen..!
Ja, nettopp, og hvorfor det? Har det noe å si hvordan et menneske blir drept, er det dette som egentlig er interessant? :no:

Moore har nyansert det til dette fordi den statistikken (mord med skytevåpen) er den som USA er verst på i forhold til europeiske land og Japan (Russland og Kina har ingen statistikk for dette... bl.a.)

Men hva med voldtekt? Tyveri? Ran? Etc, etc? Hvorfor er det ikke interessant å sammenligne USA mot andre land i disse kategoriene?

Svar: Fordi da ser man at USA slettes ikke er et "vilt" samfunn som Moore prøver å innsinuere...

Amerikanere er gale, de har 50 låser på døren og hvis de ikke har skytevåpen i huset er de utrygge og alle farlige menn i verden kommer å tar dem. Barn får ikke lov til å gå i gaten, fordi HVIS de gjør det så blir de skutt/drept/kidnappet...! Jeg sier ikke at det er sånn det er for alle, men for MANGE og altfor mange er det sånn..!

Ehm, hæ? Prøver du å male et generelt bilde av enkelte tilfeller?? Av alle jeg kjenner i USA, så har NULL 50 låser på døren. Nei, heller ikke 25, heller ikke 5, heller ikke 2. Bare en. En lås. Kanskje to.

Amerikanere er gale? Hva slags utsagn er det?

Skal jeg føle meg fri til å si at nordmenn er gale fordi de spiser GEITOST?? ;)

Du må roe deg ned litt og kanskje ikke ta det verste av et samfunn og klistre det bildet på hele skiten...

Barn blir faktisk drept og kidnappet i Norge og... skal jeg si det samme som du sa bare pga det? Nei.

USA går til krig mot Saddam for det de MISTENKER han om å ha atomvåpen..
Ehm, sorry Bob, wrong. De mistenkte aldri at de hadde atomvåpen, åpenbart har du ikke fulgt helt med...

Er USA eneste landet som skal ha lov til å tonnevis av Atom-våpen?? Amerikanere er stolte, arrogante og altfor patriotiske mennesker som tenker på USA først av alt!
I motsetning til Frankrike, Russland, Kina, osv? :laugh:

Nei, for det hadde vel vært mer logisk at Kim Jong Il og Arafat skulle ha atomvåpen...

Amerikanere er verdt mest av alt og ingenting er verdt mer.. Amerikanere er "god's chosen people" bla bla bla...!
Mener du det, hvem er det som har sagt dette her egentlig?

Herlighet, han får ett våpen for å opprette en bank konto..!! Og han kan kjøpe kuler på Rimi!! Han får ammunisjon hos frisøren?!?!?! Er det virkelig ikke noe galt i det landet???
Åpenbart er du lettlurt... Ja, han fikk en rifle for å opprettet en bank konto... i et område hvor det jaktes mye... Og riflen måtte hentes i et helt annet sted enn banken... (det viste ikke Moore...)

WalMart og Rimi er ikke sammenlignbare en plass...

Tror jeg skal gi deg et godt tips: prøv å før en saklig diskusjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...