shamanix Skrevet 26. februar 2004 Del Skrevet 26. februar 2004 Hva anbefaler dere? Ogg ellr Musepack? Hvor store blir musepack i forhold til wave (hvis jeg har f.eks en 80mb wave) Lenke til kommentar
Solaris Skrevet 26. februar 2004 Del Skrevet 26. februar 2004 Filstørrelsen avhenger totalt av hvilken bitrate du velger. Men "normal" bitrate bruker å ligge rundt 192kbps! Hvilket vil si ca. 1,4MB pr. minutt spilletid. Du kan heller ikke sammenligne Ogg & Musepack. Ogg er en kontainer, mens Musepack er en kodek. Med det mener jeg at Musepack er en "Lossy" kodek, mens Ogg kan inneholde filer som er kodet både "Lossless" (FLAC) og "Lossy" (Vorbis & Speex). "Lossy" = Filen komprimeres med tap av lydkvalitet i forhold til den originale PCM filen. "Lossless" = Filen komprimeres, men beholder all informasjon som i den originale PCM filen. Håper du ble litt klokere! Lenke til kommentar
OBServer Skrevet 26. februar 2004 Del Skrevet 26. februar 2004 (endret) Selv foretrekker jeg Musepack og det er nok også et bedre format for høyere bitrater. Hvis hardware støtte er viktig velger du noe annet. Ogg Vorbis er vel heller ikke genialt til det, litt for glad i batteri etter det jeg har lest. Størrelsen på filene kommer helt an på kvaliteten du velger og musikktypen. -quality 5 er vel laget for å være transparent, dvs du skal ikke kunne høre forskjell fra originalen (CD'en). Jeg bruker selv -quality 6 (sløser kanskje litt) og av de Bad Religion og Fugazi albumene jeg kikket på nå, lå sangene rundt 200kbps. Så da har du litt å gå etter i kategorien punk/hardcore. BigBang tar forresten omtrent det samme ser det ut til. Endret 26. februar 2004 av OBServer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå