Gå til innhold

Musikkproduksjon og dual oppsett

lavizh

Anbefalte innlegg

og du kjørte 100mbit nettverk?

Det normale man skal få i latency er 128 eller 256 samples ekstra. Noe er da feil hos deg =)

Ja, jeg kjører 100Mbit nettverk med en standard 3com 100Mbit switch i mellom. På den ene maskinen er det et standard 100Mbits kort, på host maskinen er det et 1Gbit NIC i 100Mbits mode.

Aner ikke hva som kan være galt hos meg men... Har du testet det og fått latency ned i 128 samples uten loss? Dessuten var dette med bare en plugin av gangen så det er jo mildt sagt lite imponerende. Noe annet som ikke var helt 100 var at plugins screenene kom ikke opp lokalt, så jeg måtte editere, velge lyder osv. via remote desktop. Skal det være sånn eller?

Endret av oblivian
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
....selv bruker jeg DSP-kraften fra mine Creamware kort, slik

at jeg ikke har prøvd noe av dette enda, men kommer nok til å sette

opp VST - link etterhvert, da jeg har en PC stående med Cubase 5.1 på.

Du får jo ikke brukt Creamware kortets DSP på VST/VSTi da. Da er det CPU'en som gjør jobben. Ihvertfall på Creamware Pulsar kortet jeg har. Mulig du har et annet kort?

Lenke til kommentar
hei

Du trenger vistnok ikke så kraftig 2. maskin for å kjøre VST-link.

Da tar maskin 2 seg av alle VST instrumenter,

mens hovedmaskina tar seg av selve styringa via Cubase.

(Dette krever at du har en Cubasversjon på begge maskiner)

Både VST link og FX Teleport kjører vistnok helt uten ekstra latency.

Dette stemmer ikke. Faktisk får du en latency som er summen av all latencien til sammen. Har du 3 maskiner/kort med en latency på 13ms (typisk CW) blir total/global latency på 39ms. (Gjelder VST System Link). Men dette er uansett kun et problem live. Ved playback så er det sample accurate uansett. Dessuten er fordelingen av CPU kraft helt dynamisk slik at du hele tiden kan velge hvilken maskin du vil legge hver enkelt audio track eller VST/VSTi på. (Så sant de er installert på begge maskinene). System link trackene/stripene kommer helt vanlig opp i mikseren på host maskinen. Forskjellen er at de har en egen dedikert output. Det er egentlig helt supert, men det krever at du har lydkort med ekstrem lav latency, type RME Hammerfall, etc. Selv bruker jeg dette kortet sammen med eksterne DA/AD konvertere. Kan anbefales på det varmeste. Har også Creamware Pulsar og selv om det koster 3 ganger så mye har jeg lagt det bort, nettopp pga høy latency. CPU'en er dessuten så mye kjappere enn hva DSP'ene på Pulsar kortet leverer. Og når jeg evt. bruker det er det kun i XTC mode, sånn at SX2 blir mikse host også. (Sparer masse DSP load/minne, men får tilgang på Pulsar soften og hardware I/O).

Dessuten, hvis man kjøper en maskin til for å bruke i VSTSL så trenger du ikke kjøpe en fullversjon av Cubase, kjør heller V-Stack (Steinberg) som er en VST/VSTi host for å bruke i System Link.

Noe annet man selvfølgelig kan gjøre for å elimere hele latency problematikken er jo å koble/synce maskinene sammen via MIDI, eller kjøre Midi-over-LAN. Men da må man seff ha to lydkort. Også er det jo tungvint og old fashioned...

Endret av oblivian
Lenke til kommentar

Det normale man skal få i latency er 128 eller 256 samples ekstra. Noe er da feil hos deg =)

Ja, jeg kjører 100Mbit nettverk med en standard 3com 100Mbit switch i mellom. På den ene maskinen er det et standard 100Mbits kort, på host maskinen er det et 1Gbit NIC i 100Mbits mode.

Aner ikke hva som kan være galt hos meg men... Har du testet det og fått latency ned i 128 samples uten loss? Dessuten var dette med bare en plugin av gangen så det er jo mildt sagt lite imponerende. Noe annet som ikke var helt 100 var at plugins screenene kom ikke opp lokalt, så jeg måtte editere, velge lyder osv. via remote desktop. Skal det være sånn eller?

Nei jeg kjører 128 samples uten VST System Link/FX Teleport. Jeg får 256-384 samples med FX Teleport, System Link har jeg enda ikke prøvd ut.

Kan sikkert ha noe med å gjøre at jeg bruker M-Audio Audiophile 24/96, da dette kortet har utrolig lav latency (kjører 2ms til vanlig).

Endret av lavizh
Lenke til kommentar

Men jeg tror uansett den beste løsning (og dyreste) for å få minst mulig latency er å kjøre dual MP2600+ (f.eks) system.

2x AMD MP2600+ = 1,467 x 2 = 2934,-

MSI K7D Master-L = 1788,-

Noen som har noen registrerte minnebrikker å anbefale (PC2100, 2x512MB) ?

eller vil det funke å kjøre vanlige minnebrikker (Apacer PC2700, 2x512MB) på kun 2 slotter? så slipper jeg kjøpe nye.

Endret av lavizh
Lenke til kommentar

Nei jeg kjører 128 samples uten VST System Link/FX Teleport. Jeg får 256-384 samples med FX Teleport, System Link har jeg enda ikke prøvd ut.

Kan sikkert ha noe med å gjøre at jeg bruker M-Audio Audiophile 24/96, da dette kortet har utrolig lav latency (kjører 2ms til vanlig).

Ja, jeg ligger rundt der jeg også, ca. 3ms. Merkelig at det er så stor forskjell. Men hvis du virkelig får 6ms latency via FX Teleport, så er det jo absolutt en løsning. Det er ikke hørtbart uansett. Og husk at det bare er "live" det er latency, altså når du spiller på tangentene. Ved playback er det sample accurate.

Lenke til kommentar

oblivian sa

Du får jo ikke brukt Creamware kortets DSP på VST/VSTi da. Da er det CPU'en som gjør jobben. Ihvertfall på Creamware Pulsar kortet jeg har. Mulig du har et annet kort?

Neidet har du rett i, men har ikke funnet noen VSTI som er bedre (personlig mening) enn synthene laget for DSP. Likeså effekter.

Derfor blir jo egentlig Creamware SFPlattform, mer et ekstra valg.

Du beskriver CW kort med typisk 13ms latency, selv kjører jeg på 3ms eller

25ms, alt etter hvilket prosjekt jeg holder på med (bruker mest 25 faktisk, da jeg spiller de fleste synth-spor til wave filer).

13ms latency tyder vel på 1. generasjons Pulsar kort,

mens 2. generasjon klarer 2ms på 44.1kHz og 1ms på 96kHz

(jeg har dog ikke prøvd så lav setting)

lurer på dette, oblivian

Har du 3 maskiner/kort med en latency på 13ms (typisk CW) blir total/global latency på 39ms. (Gjelder VST System Link).

Er neppe noen gang aktuelt for meg, men blir ikke latencyen bare doblet,

i og med at du har 1 "vertsPC" og 2 "gjestePC'er".

oblivian:

CPU'en er dessuten så mye kjappere enn hva DSP'ene på Pulsar kortet leverer. Og når jeg evt. bruker det er det kun i XTC mode, sånn at SX2 blir mikse host også. (Sparer masse DSP load/minne, men får tilgang på Pulsar soften og hardware I/O).

Ja DSP'ene kan ikke opperere i annet enn sanntid

XTC mode er nok framtiden til CW, men jeg bruker mest vanlig mode (SFP)

mest pga at f.eks Modular/Flexor synther ikke er tilgjengelige i XTC (SX)

Klarer du et oppsett med doble prossessorer, ev 2 PC'er, ev annet,

med en latency på 10-15ms, så er du jo omtrent der hvor hardwaresynther er.

her kan dere lese om et forsøk med Teleport:

http://www.planetz.com/forums/viewtopic.ph...c=11327&forum=1

Takker dessuten for dette temaet og diskusjonen,

da jeg synes det er mye "møl" på temaet

Lyd, lydkort, høyttalere, musikk

Jeg har litt vondt for å forstå at folk kjøper seg

høytalere til 10 lapper pr stk i stua,

for så å anbefale plasthøytalere og mp3 for lytting på PC-rommet

ps Jeg spilte inn mange låter over en 3 års periode, med et Turtle Beach lydkort.

(alt i 44.1kHz og 16bit) ....det låt faktisk godt syntes jeg,

men disse lydfilene er dessverre for dårlige til å brukes nå (noe har jeg reddet)

.....moralen er - gode konvertere kan ikke overvurderes

Lenke til kommentar

Re: arela

Ja, det stemmer. Creamware Pulsar kortet jeg har er første generasjon, et par år gammelt med andre ord. Pulsar II leverer vel bedre latency. Men jeg bruker uansett ikke Pulsar kortet lenger. Jeg kjører RME HDSP 9652 og eksterne DA/AD konvertere. Problemet til Creamware er jo nettopp at maskinene har blitt så raske at DSP'ene blir overflødige, ihvertfall når det blir dyrere i tillegg. Jeg ga vel 13.000,- for Pulsar kortet, men bare litt over 5.000,- for RME kortet. Jeg ville bare ha lav latency og mange ADAT innganger, så gjør CPU'en resten av jobben. Får ellers håpe Creamware klarer seg. De har allerede gått til tvangsavvikling 2 ganger i løpet av det siste året.

Som du sier, gode AD konvertere er alpha omega. Har du dårlig AD konverter blir hele resten av prossessen dårlig også. Det viktigste å bruke penger på er gode AD/DA konvertere og ikke minst gode mic-preamper. Hvis ikke den biten sitter kan man bare glemme resten av produksjonen. Brukbare AD/DA konvertere får man fra 5.000,- og oppover, til Apogee konvertere som koster litt mer flesk.

Ellers, jobb i 24(32)/44100. Blås i 96KHz osv.

Ang. VST System Link. Regnestykke er: Host latency + first slave lat. + second slave lat. + third slave lat. + osv = project latency. Viktig med lav latency på alle kortene med andre ord!

Endret av oblivian
Lenke til kommentar

til oblivian

Creamware har vært under økonomisk styring i ca et halvt år (bare 1 gang, men en lang gang) , og ble fristilt 30/1 i år - og friskmeldt.

Dessverre måtte endel av utviklerne gå,

men det er nå snakk om å frigi kodene,

i allefall til flere enn de som har lisens nå.

Heldigvis er det mye nytt som har skjedd i det siste likevel,

og det har kommet utrolig mange nye duppeditter.

Flexor er klart det største etter min mening, det er tillegg til modular synthene.

Største drawbacket nå, er vel at siste Apple OS ikke støttes.

Fordelen er at PSU kjører på ca 5% før en ev bruker VSTI's.

Konverterne til Creamware (Luna 24/96 box og A16) er forresten meget bra,

og etter hva jeg hører er det ADAT grensesnitt på A16, selv har jeg Luna boxen,

og den trenger CW's Z-link (kan vel ikke brukes på andre lydkort)

Takk for forklaringen på VST latency'en, det ser med andre ut som et

serielenket samband, i motsetning til Teleport (tror jeg)

Har noen testet Mackie Spike? Lurer på noe slikt til å buke kombinert på en bærbar og en stasjonær PC (har ikke Firewire på den bærbare)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...