Gå til innhold

Musikkproduksjon og dual oppsett

lavizh

Anbefalte innlegg

Fortsatt noe usikker. Et dual system blir uansett dyrt. Men også best til produksjon.

Et annet valg jeg har er å sette opp en PC til med samme specs som jeg har på hovedmaskina, sette den i nettverk med hub (100mbit) og bruke et PC program (FX Teleport) som "stjeler" CPU og RAM kraft fra slave maskinen. Men dette vil øke latency siden overføring går via nettverk. Regner da med at at den vil øke fra 2ms (128 samples) til 256 eller 512 samples. Men det blir faktisk den billigste løsningen, da jeg har et ekstra hovedkort fra før og en AMD XP1800+ liggenes som jeg kan bruke, mangler da bare HD, HUB og RAM.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva slags hardware skal du forresten bruke sammen med maskinen da? Har hardwaren noe dedikert DSP? Er det PCI, USB, FW, etc...

Hardware :

M-Audio Audiophile 24/96 lydkort (PCI)

Kommer til kjøre USB MIDI Interface (8x8), 1 synthesizer (Virus KB) via MIDI.

En annen løsning blir å kjøpe TC|Powercore DSP kort som kan avlaste CPU'n, men selve kortet koster 6000,- og det blir faktisk billigere for meg og sette opp nettverksløsningen.

Endret av lavizh
Lenke til kommentar
[quote name='lavizh' date='27/02/2004 : 01:58']..sette den i nettverk med hub (100mbit) og bruke et PC program (FX Teleport) som "stjeler" CPU og RAM kraft fra slave maskinen. Men dette vil øke latency siden overføring går via nettverk...[/quote]
Regner sterkt med at latency øker ja. Forøvrig belaster ofte nettverkskortet CPU endel (såfremt kortet ikke er aktivt/dyrt).

Jeg er forresten svært fornøyd med min dualløsning. Kjører generelt som en drøm (bakgrunnsprosessene fordeles jo også på 2 CPUer). Spesielt er ytelsen god i Photoshop (dual optimert). Jeg ville i allefall aldri gått tilbake til 1 CPU...

Når det gjelder dual Opetron, spar pengene.., og kjøp heller en ny maskin om noen år (når vi faktisk har en stabil versjon av win64bit - og det kan vel ta sin tid.. :roll: ). Endret av snowbaard
Lenke til kommentar
..sette den i nettverk med hub (100mbit) og bruke et PC program (FX Teleport) som "stjeler" CPU og RAM kraft fra slave maskinen. Men dette vil øke latency siden overføring går via nettverk...

Regner sterkt med at latency øker ja. Forøvrig belaster ofte nettverkskortet CPU endel (såfremt kortet ikke er aktivt/dyrt).

Jeg er forresten svært fornøyd med min dualløsning. Kjører generelt som en drøm (bakgrunnsprosessene fordeles jo også på 2 CPUer). Spesielt er ytelsen god i Photoshop (dual optimert). Jeg ville i allefall aldri gått tilbake til 1 CPU...

Når det gjelder dual Opetron, spar pengene.., og kjøp heller en ny maskin om noen år (når vi faktisk har en stabil versjon av win64bit - og det kan vel ta sin tid.. :roll: ).

Hvilket hovedkort kjører du ?

Lenke til kommentar
Nettverk? Mener du å sette opp VST System Link da eller?

Nei, et program som heter FX Teleport, ikke lagd av Steinberg.

http://www.fxteleport.com/

Latency mellom 6 og 9ms er jo til å leve med. Da kan man jo nesten bruke det live også. Ved playback skal det visst være sample accurate så på papiret virker det jo bra nok. Så lenge man styrer litt unna timing sensitive instrumenter (beats, bass osv) over nettverket så burde det funke.

Bakdelen er eventuell soft som krever hardware dongel, eller cpu serienr autorisasjon da...

Skal sjekke det ut. Har en ekstra P4 2.53GHz stående som ikke gjør en dritt arbeid her.

Lenke til kommentar

Hva i pokker er det slags musikk du lager da?! :)

Sitter hjemme med en P3-1ghz,creative audigy, 512 ram og kjører 3-4 audio spor pluss 2-3 midispor(hypersonic(2 instrumenter) og grooveagent) og 2-3 effekter per audiospor(compressor, romklang og ekko) og er maskina clean så er det null kalkuleringsstøy(du skjønner nok hva jeg mener, har ikke noe bedre ord for det) på opptaket..

Lenke til kommentar

Hei, litt OT.

Sjekket ut FX Teleport, men jeg hos meg funka det ikke så veldig bra. Annenhver plugin fikk SX2 til å henge, og den mest stabile latencien havnet på 1024 samples noe som tilsvarer rundt 25ms ved 44.1KHz.

Det er mulig det er noe galt hos meg, får sjekke det ut ordentlig senere...

Lenke til kommentar
Hva i pokker er det slags musikk du lager da?! :)

Sitter hjemme med en P3-1ghz,creative audigy, 512 ram og kjører 3-4 audio spor pluss 2-3 midispor(hypersonic(2 instrumenter) og grooveagent) og 2-3 effekter per audiospor(compressor, romklang og ekko) og er maskina clean så er det null kalkuleringsstøy(du skjønner nok hva jeg mener, har ikke noe bedre ord for det) på opptaket..

VST/Direct-X effekter trekker en god del, kjører alt live. VSTi bruker jeg ikke, har nok med hardware synther :)

Lenke til kommentar

Hei, litt OT.

Sjekket ut FX Teleport, men jeg hos meg funka det ikke så veldig bra. Annenhver plugin fikk SX2 til å henge, og den mest stabile latencien havnet på 1024 samples noe som tilsvarer rundt 25ms ved 44.1KHz.

Det er mulig det er noe galt hos meg, får sjekke det ut ordentlig senere...

og du kjørte 100mbit nettverk?

Det normale man skal få i latency er 128 eller 256 samples ekstra. Noe er da feil hos deg =)

Lenke til kommentar
En MP2600+ og en XP2600+ (med samme core) yter nøyaktig likt.

Eneste MP har som ikke XP har en noen registere som bedrer komunikasjon med en andre prosessor.

Men ja jeg er enig at 2 slike vil gjøre en utmerket jobb til det du skal bruket det til.

Greit nok at det ikke er fremtidsrettet men det er det kun A64 som er. Resten sitter i samma båten ;)

En AMD MP er identisk med en XP. Selve kjerna er 100% identisk. Det er kun to (kanskje tre) forskjeller mellom XP og MP. Den første forskjellen er at MPene har gått igjennom strengere krav fra MP's side, før de ble sendt ut. Vil tippe de beste brikkene fra en produksjon går til MP, restene går til XP og de som ikke engang duger som XP, blir til Duron.

Den andre er selve programmeringa på selve prosessorinnpakninga. Det er en "bro" på selve cpuen som er kuttet på XP. Det er den bit'en som indikerer SMP støtte eller ikke. Den er ledet mot jord, så det er bare å fylle igjen denne broa med noe som leder strøm veldig bra; f.eks elektrisk ledende lakk, eller bakrute-fix.

Jeg har aldri prøvd en MP i single ... men jeg vil tippe den identifiserer seg som en XP. XP'ene identifiserer seg nemlig som MP'er når de settes i dual.

Lenke til kommentar

hei

Du trenger vistnok ikke så kraftig 2. maskin for å kjøre VST-link.

Da tar maskin 2 seg av alle VST instrumenter,

mens hovedmaskina tar seg av selve styringa via Cubase.

(Dette krever at du har en Cubasversjon på begge maskiner)

Både VST link og FX Teleport kjører vistnok helt uten ekstra latency.

Les hva brukere har å si på cubase forumet f.eks

....selv bruker jeg DSP-kraften fra mine Creamware kort, slik

at jeg ikke har prøvd noe av dette enda, men kommer nok til å sette

opp VST - link etterhvert, da jeg har en PC stående med Cubase 5.1 på.

Lenke til kommentar
hei

Du trenger vistnok ikke så kraftig 2. maskin for å kjøre VST-link.

Da tar maskin 2 seg av alle VST instrumenter,

mens hovedmaskina tar seg av selve styringa via Cubase.

(Dette krever at du har en Cubasversjon på begge maskiner)

Både VST link og FX Teleport kjører vistnok helt uten ekstra latency.

Les hva brukere har å si på cubase forumet f.eks

....selv bruker jeg DSP-kraften fra mine Creamware kort, slik

at jeg ikke har prøvd noe av dette enda, men kommer nok til å sette

opp VST - link etterhvert, da jeg har en PC stående med Cubase 5.1 på.

Har vurdert et TC|Powercore kort, men er 6000,- for det. VST System Link har jeg faktisk aldri prøvd ut før. Har for øyeblikket 2ms latency.

Lenke til kommentar
[quote name='lavizh' date='27/02/2004 : 08:20'] Hvilket hovedkort kjører du ? [/quote]
Har et MSI K7D Master-L Hovedkort, fungere svært godt både med henblikk på stabilitet og (bare husk å kjøpe REG ECC minne ;)).

Forøvrig er eneste ulempen med dual-løsning slik jeg ser det varmeutviklingen. Med 2 prosessorer a 70 watt, et evt. kraftig grafikkkort, et par HDer mm. blir det fort varmt inni kabinettet (har selv montert vannkjøling for å unngå viftestøy).
Lenke til kommentar
Hvilket hovedkort kjører du ?

Har et MSI K7D Master-L Hovedkort, fungere svært godt både med henblikk på stabilitet og (bare husk å kjøpe REG ECC minne ;)).

Forøvrig er eneste ulempen med dual-løsning slik jeg ser det varmeutviklingen. Med 2 prosessorer a 70 watt, et evt. kraftig grafikkkort, et par HDer mm. blir det fort varmt inni kabinettet (har selv montert vannkjøling for å unngå viftestøy).

Kan du ikke kjøre vanlige ram brikker hvis du kun kjører 2 slotter ?

Kan sikkert kjøpe en 40" vifte som blåser 400-600cfm direkte inn i kabinettet :D

Endret av lavizh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...