tixi Skrevet 26. februar 2004 Del Skrevet 26. februar 2004 Som topic sier så skal jeg koble meg sammen med naboen i nettverk. Men så kommer problemet: jeg har nemlig hørt at man ikke kan ha lenger nettverkskabel enn 100m og det er lengre enn 100m til nabohuset. Hva må vi gjøre? Er det noe vi kan gjøre? Håper på svar! Lenke til kommentar
bearcarlsen Skrevet 26. februar 2004 Del Skrevet 26. februar 2004 Du kan ha en repeater på linja. (Dvs at det billigste er en hub et sted i midten av dere) Du kan kjøre koaxial som har en høyere maxlengde men kan bli dritt å terminere over så store avstander. Også noe å tenke på angående lyn og overledning. Må også påse at begge maskinene står jordet. Det lureste kunne kanskje vært optisk i det tilfelle her. Med tanke på holdbarhet og strekke. Optisk kan du også grave ned bra =) Eneste jeg ikke vet er hvor man får tak i sånne lengder optisk kabel. Jeg så at i usa burde noe sånt koste rundt 400 dollar. Kan nok regne med ganske mye pakketap på en så lang TP som du har tenkt.. Lenke til kommentar
notarget Skrevet 26. februar 2004 Del Skrevet 26. februar 2004 Trådløs hadde vel vært en løsning, enkelt og greit. Lenke til kommentar
bearcarlsen Skrevet 26. februar 2004 Del Skrevet 26. februar 2004 Måtte blitt directional i så fall. Noen som bor i nærheten av Uranienborg som er hypp på å teste? Enten ved kjøp av utstyr eller pringles ideen Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 26. februar 2004 Del Skrevet 26. februar 2004 Hvis dere kan ordne fri sikt har Orinoko løsningen... søk på Agere Systems Denne linken har virket før: http://www.orinocowireless.com/products/al.../usb/index.html Lenke til kommentar
Arne Nåtedal Skrevet 26. februar 2004 Del Skrevet 26. februar 2004 Som topic sier så skal jeg koble meg sammen med naboen i nettverk. Men så kommer problemet: jeg har nemlig hørt at man ikke kan ha lenger nettverkskabel enn 100m og det er lengre enn 100m til nabohuset. Hva må vi gjøre? Er det noe vi kan gjøre? Håper på svar! Det enkleste og beste er nok en WLAN-link (11g). F.eks 2 stk Linksys WAP54G i Bridge Mode og 2 stk panelantenner, evt Yagi hvis de må monteres på mast over tak e.l. Er det snakk om bare noen hundre meter trenger dere ikke antenner med særlig høy forsterkning heller Lenke til kommentar
Frugy Skrevet 26. februar 2004 Del Skrevet 26. februar 2004 Tja.. en annen løsning er å bruke en type "hub" som du kobler i stikkontakten og til pc.. gjøres samme hos naboen. Krever programvare innstalert (for å finne hverandre og innstillinger). Og dere MÅ være på samme transformator for at dette skal virke. De som vet hva dette er sier sikkert :"Dette er elendig!! Masse støy".. feil.. det utstyret vi har testet virket helt supert. Jeg vet dette er litt dårlig forklart, men skal prøve å komme med produktinfo osv. Lenke til kommentar
Mr-Smith Skrevet 26. februar 2004 Del Skrevet 26. februar 2004 Har prøvd dette selv, med oss så fungerer en Cat5 kabel på 170meter strålende. Så jeg anbefaler bare at du kjøper deg en rull og ruller utover mellom deg å naboen så prøver dere dette før du evt. graver den ned. *det funker fint på 170meter, men ikke på 175 så vi prøvde først........ Lenke til kommentar
Frugy Skrevet 26. februar 2004 Del Skrevet 26. februar 2004 Det vil jo virke ja, men tviler på at du fikk full ytelse..det kan jo hende. Men 90-100m er egentlig makslengde for cat5 kabel, selv om det KAN gå bra med mye mer Lenke til kommentar
Signatur Skrevet 26. februar 2004 Del Skrevet 26. februar 2004 Klarer du deg med 10Mbit nettverk, så kan du ha betydelig lenger kabellengde enn 100meter. Lenke til kommentar
kjbu Skrevet 26. februar 2004 Del Skrevet 26. februar 2004 Stemmer ! Hvis du tvinger nettverkskortene til 10mbit, kan du ha lengre kabel. Men bruk helst kabel som er beregnet på gigabit nettverk, for den er enda bedre (mindre støy og lavere signaltap) og sjangsen for å lykkes er større. Litt dyrere er den, men ikke så mye. PS! Jeg koblet meg til naboen for 7 år siden. I den tiden var det vanlig med coax-nettverk og vi gravde ned en ca. 200m lang kabel. Funket fint som f. Du kan godt grave ned en CAT5-kabel, men legg den helst i rør (slike som en bruker i veggene på hus f.eks), og lag et hull i røret på laveste punkt slik at evt. vann (kondens etc) som kommer inn, kan renne ut igjen. Mvh Kjetil Lenke til kommentar
tixi Skrevet 26. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2004 Da kan vi prøve å kjøpe en lang cat5-kabel å prøve! Lenke til kommentar
hans A Skrevet 26. februar 2004 Del Skrevet 26. februar 2004 Jeg vet om flere naboer som gikk sammen og kjøpte en trådløs løsning. Og lagde provisoriske antenner av blikkbokser. (For å få lang rekkevidde) Fungerte helt fint. Hører med til historien at han som la opp antennene jobber som selger av adsl abn! Lenke til kommentar
ATi-Radeon Skrevet 26. februar 2004 Del Skrevet 26. februar 2004 trådløst nettverk kan vell vere opp til 500m Lenke til kommentar
DidzisK Skrevet 26. februar 2004 Del Skrevet 26. februar 2004 Du kan kjøre koaxial som har en høyere maxlengde men kan bli dritt å terminere over så store avstander. Hvorfor er terminering et problem??? Du trenger bare 50-ohm terminatorer som er helt standart i BNC (coax)-verden. BNC gir deg 180m med standartkort, mens 3COM garanterte 300m (det var i 1994 da jeg begynte med BNC). Som regel går 200-250m helt fint uansett utstyr - fordi 180 meter er beregnet utifra minst 10 PCer som deler samme kabel. I tillegg finnes RG-59 kabler både i innendørs- og utendørsutgaver, så dette kan være billigste løsningen. HUBer med 1 BNC port og 4xUTP var helt vanlige i 1999, så du finner sikkert 2 stykker i "søpla" hos en dataansvarlig - og da kan du bygge nettverket uten å installere BNC-kort i PCene. Lenke til kommentar
covah Skrevet 26. februar 2004 Del Skrevet 26. februar 2004 De kan være mye lengre enn 500 m, men da med skikkelige retningsbaserte antenner. Lenke til kommentar
tbend Skrevet 26. februar 2004 Del Skrevet 26. februar 2004 Har samme problemet...... Det er jo bære å teste med kabel å se!... Får sikkert en av datalærerne av meg til å snekre en kabel på den lengden jeg trenger... å hviss det ikke går så er det jo bare å kutte den opp å bruke den til noe annet!.. Lenke til kommentar
bernini Skrevet 26. februar 2004 Del Skrevet 26. februar 2004 Hva er hastigheten på coax? Lenke til kommentar
Drittsekken Skrevet 26. februar 2004 Del Skrevet 26. februar 2004 Hvorfor ikke prøve med Cat7 kabel eller noe, har ikke testet det men det er en bedre kabel en Cat5 (hvert par er skjermet + div), regner med at man vil kunne oppnå lengre avstander med en slik kabel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå