Gå til innhold

Gammelt kort i ny maskin.

Aetius

Anbefalte innlegg

Er det bare jeg som liker å se hvor mye jeg kan presse ut av gamle greier som det ikke er så farlig om dør i prosessen?

Vel, uansett fant jeg et gammelt nVidia TNT2 M64-kort i skuffen her om dagen, og da jeg likevel kjedet meg en smule, gikk jeg løs på det for å se hva slags styggedom jeg kunne utsette det for, kun ved kjelp av ting og tang som jeg hadde liggende.

NB! Har desverre ikke bilder, men jeg skal se om jeg kan få lånt et digitalkamera, dersom det er noen interesse for det.

Her er testsystemet:

Gigabyte 8IPE1000Pro

P4 NW 2.8 @ 3.2

2x TwinMOS 512 PC3200

Første steg var å fjerne den gamle lille kjøleribben fra GPU. Den var omtrent på størrelse med CPU-kjøleren på min gamle 486DX4 100 MHz fra fordums dager, dvs ca fire-fem mm høye ribber, og denslags holder jo selvsagt ikke for en innbitt overklokker. Et forsiktig jekk med et skrujern, og vekk var den.

Det var en del gunk på GPU, men en kjapp runde med Akasa TIM-clean tok raskt knekken på dette.

Overflaten på GPU og rambrikkene virket ikke helt flate, men en liten puss (men ikke suss) med våtslipepapir (800 tror jeg det var) ordnet den biffen.

Skal vi seee... Hva har vi i skuffen som kan brukes her da? Jo, en gammel (vel...) NB-kjøler fra mitt kjære Abit IC7 hovedkort som ble drevet til selvmord i en så altfor ung alder. Alt som trenges er litt plansliping, og en smule tilpasning. Noen av ribbene på kjøleren var i veien for noen små kondensatorer og slikt knask, men ved å file kantene på fire av finnene ble det plass likevel. Kjøleren er også såpass stor at det ikke ble plass til ekstra kjøling til to av rambrikkene, men de andre to står nydelig til side ved side, og en bit "kapp" fra en gammel PIII-kjøleribbe jeg hadde liggende passet perfekt.

Det hele ble limt på kortet med Zalman thermal adhesive, og etter en halvtimes herding ble kortet pjåtet inn i maskinen og testet.

Jeg brukte driverversjon 53.03 for de som bryr seg om slikt, og Rivatuner for å overklokke kortet, som kjører på 125 MHz på både GPU og RAM som standard.

OK, tenkte jeg, la oss ta hardt i med en gang, sånn bare for å se, tenkte jeg, og satte GPU og RAM til 150 MHz. 20% overklokk er jo ikke så verst, det.

3Dmark2001se kjørte uten så mye som et hikk.

Hm...

Okay, vi prøver å gå litt hardere ut. 175/175 resulterte i svart skjerm og låst maskin. Greit, så vet vi at det ikke går, i alle fall. Etter en kvikk reboot justerte jeg ned til 170/170, og det gikk nesten. Første test startet helt fint, og kjørte i ca 10 sek uten artifacts, men så bare låste det hele seg. Men det var helt tydelig at jeg var på sporet av hva kortet kunne klare.

For å gjøre en lang historie kort, så endte jeg opp med å kjøre kortet på 170 MHz på GPU og 163 MHz på RAM, noe som tilsvarer hhv en økning på 36% på GPU-hastighet, og rett over 30% på RAM. Kan ikke klage på det, og med oppsettet over og kortet overklokket max, fikk jeg 1171 i 3DMark01se (1024x768x32) og hele 2508 i 600x480x32. Ikke verst for et så gammelt kort, må jeg si!

Til sammenligning greier akkurat samme maskin hhv 14760 i 1024x768x32 og 17460 i 600x480x32 med et gecube 9600XT på 602/702.

Det var alt jeg hadde å komme med, med unntak av en liten bønn: det er ikke bare opp til staben på overklokking.no å gjøre denne siden interessant å lese. Det er vi, brukerne, som er denne sidens sjel, og det er da opp til oss å gjøre det vi kan for å opprettholde interessen. Så derfor vil jeg oppfordre deg til å ta det du har av gammelt utsyr og overklokke livdriten ut av det, og fortelle oss andre om det!

Ha en riktig god natt!

EDIT: Skirveleifer og språk dårlig. *fysj!* :mad:

Endret av Aetius
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for tilbakemeldingen. :-)

NB-kjøleren fra IC7 ser du på dette bildet. Ingen smågutt, akkurat, og som du ser så har den vifte innebygget. Jeg har forresten noen gamle CPU-kjølere liggende som sikkert kjøler bedre, men de ville blokkert nesten alle PCI-portene, og så ser de ikke halvparten så bra ut. :-) Kjøleren er forøvrig så stor at den dekker GPU og nesten hele de to øverste minnebrikkene på kortet, men GPU er ca en halv millimeter høyere, så kjøleren står ikke nedpå brikkene. Jeg skal se om jeg kan få fikset en shim eller noe snart, slik at de to brikkene blir kjølt av samme kjøleribben som GPU. De to andre brikkene blir kjølt av en avkappet side av en slik kjøler.

Ellers er kabinettet utstyrt med to kabinettvifter og en Zalman CNPS7000Cu.

EDIT: Linker.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...