Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har "knotet" litt i mange programeingsspråk opp gjennom årene, men har vært borte fra det en stund nå.

Har 2 prosjekter jeg kan leke meg med om jeg ønsker.

Det ene er et online bookingsystem for en frisørsalong med en enkel web-shop.

Her finnes det sikkert mye fint i "plastikk" å få tak i. Enten fra en lærebok i ASP eller rimelig fra Mamut.com, men er det noe morro da?

Det andre er en Intranett løsning i en transportbedrift med flere avdelingingskontorer. Det er her snakk om å oppdatere en database og hente ned div. skjemaer osv. Ikke dirrekte sensitive opplysninger, men alt passer ikke i avisene heller.

Det jeg lurer på er om jeg skal satse på Microsoft og ASP eller om jeg skal gå for noe mere spennende, som f.eks. en apasje på Linux og litt perl / PHP.

Eller er NET noe å kikke på kanskje?

Er også interessert i råd om rimelige og gode utviklingsmiljø for løsningen.

Følger jeg ditt råd vet vet jeg snart litt mere om noe, men hva da???

KEEP UP THE GOOD WORK!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har vel for lite kunnskap når det gjelder sikkerhet, men jeg tror at det meste er sikkert så lenge du skriver skikkelig kode, at du stoler på ISP'en og at oppdateringene på serverside programmene er i orden :D

PHP/Apache og MySQL er vel helt kurrant å lage webløsninger i. Men egentlig så frister det litt å prøve seg på .NET som C#/ASP.NET og eventuelt en litt mer ekte SQL database. Vet ikke hvor bra MS sin SQL er, men regner med denne er en hel del bedre enn MySQL (Og ja, du har jo tilgang til MSSQL via PHP og).

Problemet mitt er at jeg ikke kan SQL så godt, er kanskje fordi jeg bare har holdt på med MySQL og føler at jeg har gått glipp av hva SQL egentlig har å rutte med. Da tenker jeg på subqueries i en og samme query osv.

Du kan og f.eks lage en windows client i C# som en administrasjon client mot webshop'en. En enkel login sequence kunne vært å sende en HTTP POST data til et ønsket index.asp/php fil på serveren. Denne sjekker om brukernavn og passord i POST'en stemmer med databasen. Lager en session på serveren og returnerer i XML format med session id og session navn. På den måten kunne du kommunisert med serveren ved hjelp av å legge til session_navn=session_id i POST data'en. Så kunne kommunikasjonen vært XML data fra server, og POST data fra client.

Du kan også velge om du vil ha PHP eller .NET på server og likevel kunne kjøre C# client.

Eller så kan du droppe hele C# client greie og lage hele admin delen på serveren i form av webinterface. Her er det igjen valget mellom .NET og PHP. Hvem av dem som er best vet jeg ikke, men .NET er for meg kanskje litt mer spennende, mer objektorientert og har egentlig bra nok med funksjoner.

Minus med .NET, du bør helst ha Visual Studio (som ikke er gratis), mulig det finnes andre verktøy som er rimeligere/free. Servere pleier å være litt dyrere med .NET/MSSQL.

PHP/MySQL har den fordelen at det er "gratis". Mange som bruker det og har egentlig bra med funksjoner. Serveren er rimeligere av de få prisene jeg har sett der ute.

Det var det lille jeg orket å mene om noe nå midt på natta/morran :D Resten er vel opp til deg hva du velger :thumbup:

Lenke til kommentar

Var nå nesten rent for meget dette da *s*

Ikke rart man kan ha visse kvaler med å velge hva man skal fordype seg i.

En rimelig inngangsbilett til NET er kanskje verdt å prøve ut?

Ellers regner jeg med at MySQL vil dekke mitt behov i begynnelsen. Kjenner den ikke men skulle det vise seg at den ikke dekker behovet, så kan nok basen importeres inn i MS-SQL eller en annen brukanes dB.

KEEP UP THE GOOD WORK!

Lenke til kommentar

MsSQL = SQL

MySQL = SQL

det er vel det jeg har fått med meg.... SQL er vel mer et "språk" også har du to databse løsninger....

jeg har jobba mot begge, samt ACCESS og brukt akkurat samme koder...

er bare tilkoblingene som har vært vesentlig forskjellig.

INSERT INTO db ..... brukes like på alle tre

men sikkerhet, tror jeg holder et hakk på PHP... der har du MD% kryptering slik at du kan legge inn passord kryptert i db. Veit ikke om dette er mulig i ASP ???? aldri vært borti det.

Lenke til kommentar
MsSQL = SQL

MySQL = SQL

det er vel det jeg har fått med meg.... SQL er vel mer et "språk" også har du to databse løsninger....

jeg har jobba mot begge, samt ACCESS og brukt akkurat samme koder...

er bare tilkoblingene som har vært vesentlig forskjellig.

INSERT INTO db ..... brukes like på alle tre

men sikkerhet, tror jeg holder et hakk på PHP... der har du MD% kryptering slik at du kan legge inn passord kryptert i db. Veit ikke om dette er mulig i ASP ???? aldri vært borti det.

SQL er et noe åpent standardspråk for å hente ut/selektere data fra en dB basert på en spørring="query" .

Ikke alle databaser, selv om de kaller seg SQL har like kraftig språk (kan alle ordne), men nødvendigheten/nytteverdien av dette har mye med datamengden du skal sortere i.

Lenke til kommentar

Sam40: det kan nok stemme, veit ikke alt for mye om det, men nok til å bruke det godt og driver hele tiden å utvikklermeg der.

Men har vel merket meg et par i MySQL som kunne vært kjekke andre steder og.

men sikkerhet så er det vel nesten så som så, bare du ikke bruker access elelr tekst fil ???

men MD5() i php hjelper en del til mener jeg da

Lenke til kommentar

MD% kryptering får du også i andre språk.. (cf, asp, .net, etc..) eller kryptering i andre former som er mer eller mindre det samme... (skal ikke gå no inn på hvilken kryptering som er best her nå..)

Et par folk på cfdeveloper.co.uk mail-list'en jeg er på hadde testa mysql mot mssql, og funnet ut at i de fleste tilfeller var faktisk mysql raskere, og bedre...

Men.. er man avhengig av stored proc's og slikt, så er man nødt til å ta steget til mssql.. eller oracle... :p

NB. msSQL databaser er som oftest dyrere å ha med å gjøre... dvs. hosting-providere tar mere for det enn for mysql..

Selv anbefaler jeg ColdFusion, men.. ja... ikke sikkert det er noe for deg... ;)

Oh.. snakker om .NET.. visste du at du kan lage .NET applikasjoner med asp, php, coldfusion, perl, jsp, etc.. ?

Lenke til kommentar
MD% kryptering får du også i andre språk.. (cf, asp, .net, etc..) eller kryptering i andre former som er mer eller mindre det samme... (skal ikke gå no inn på hvilken kryptering som er best her nå..)

Et par folk på cfdeveloper.co.uk mail-list'en jeg er på hadde testa mysql mot mssql, og funnet ut at i de fleste tilfeller var faktisk mysql raskere, og bedre...

Men.. er man avhengig av stored proc's og slikt, så er man nødt til å ta steget til mssql.. eller oracle... :p

NB. msSQL databaser er som oftest dyrere å ha med å gjøre... dvs. hosting-providere tar mere for det enn for mysql..

Selv anbefaler jeg ColdFusion, men.. ja... ikke sikkert det er noe for deg... ;)

Oh.. snakker om .NET.. visste du at du kan lage .NET applikasjoner med asp, php, coldfusion, perl, jsp, etc.. ?

ColdFusion? Er det for noe spennende da???

Har fått med meg at NET er MS sin måte å nærme seg Java sin måte å gjøre tingene på. At man trenger en VM (kalles kanskje ramme eller frame i NET) for å få dette til å kjøre på lokal maskin, men Java kompilerer man enkelt og gratis etter å ha skrevet koden, men har NET tilsvarende måte å kompilere ASP kode på?

Uten å måtte ha en mangetusenkronsers utviklingpakke på sin maskin?

Lenke til kommentar

Hvis du har mulighet til det anbefaller jeg deg å sette opp en

debian boks med

apache,

mysql,

php (og evt c c# c++ perl pgsql hvis du vil teste ut litt mer)

Så start med å lære deg enten c, php eller perl (hvis du retter deg mest mot web er nok php greiest). Når du føler du kan lage litt større systemer enn: echo "hello world"; (standard første eksempel i de fleste bøker innen flerfoldige språk) så kan du starte med implementering av db(mysql/pgsql)...

Alt dette er gratis og du får tilnærmet ubegrensa med gratis hjelp på nettet.

Innen programmering har jeg egentlig ikke så mye erfaring med MS produkter/tjenester, men skal jeg basere meg på hva jeg har sett rundt omkring så sitter jeg igjen med inntrykket av at man må betale masse penger for produkter som generelt sett er dårligere og med mindre muligheter for å få hjelp når det trengs (mitt inntrykk, ikke sikkert at det stemmer)...

Ett eksempel jeg har på dette er en webside noen bekjente av meg har drevet med ASP message board i noen år nå, det henger hele tiden, de får ikke noe hjelp fra leverandøren (som de faktisk betalte en god del penger til for produktet da de kjøpte det), de må betale mer hver gang de vil ha en ny funksjon. Jeg hjelper dem nå med og sette opp ny side fullstendig i php (med mysql) på en annen host, da de gikk lei av alt tullet med ASP...

Endret av magikern
Lenke til kommentar

Svar til magikern.

Var kanskje noe slikt jeg hadde i tankene...

Har en boks stående som jeg kan bruke til å teste det hele på. (P100MHz og 64 MB)

Men hvorfor debian?

Og hva benyttes egentlig perl og PHP til?

PgSql høres ut som en eller annen variant av en dB og har da kanskje omtrent samme funksjoner som MySQL eller?

Og sist men ikke minst, bruker man noe grafiske grensesnitt verktøy for sette inn f.eks. koblinger til dB osv., eller er det hele på editornivå?

----

Har lært masse i dag jeg bla. annet at ColdFusion er noe kostbare greier til ca 10 000.-

KEEP UP THE GOOD WORK!

Lenke til kommentar
Web-design, HTML og CSS... Ringer det en bjelle?

kanskje en del tenker på den web delen og??? :roll:

jeg ville og valgt denne delen av forumet om jeg skulle kjørt en diskusjon på hvilket språk.

for meg er web-design litt mer enn det grafiske.

men ser hvor du vil vis det sporer veldig mot php :)

Endret av Svendsen
Lenke til kommentar
Svar til magikern.

Var kanskje noe slikt jeg hadde i tankene...

Har en boks stående som jeg kan bruke til å teste det hele på. (P100MHz og 64 MB)

Men hvorfor debian?

Og hva benyttes egentlig perl og PHP til?

PgSql høres ut som en eller annen variant av en dB og har da kanskje omtrent samme funksjoner som MySQL eller?

Og sist men ikke minst, bruker man noe grafiske grensesnitt verktøy for sette inn f.eks. koblinger til dB osv., eller er det hele på editornivå?

----

Har lært masse i dag jeg bla. annet at ColdFusion er noe kostbare greier til ca 10 000.-

KEEP UP THE GOOD WORK!

for bare testing så skal det holde med den boksen, debian (hvis du ikke viste det, en linux distro) synes jeg ihvertfall er veldig bra da det er forholdsvis lett og sette opp pluss at pakkesystemet er veldig enkelt og greit, lett og oppdatere er det også, har hørt at gentoo har et bedre pakkesystem (emerge?) men det er vist ganske vanskelig og sette opp...

php og perl er to utav mange "server-side" språk altså programmeringsspråk som blir rendret på serveren før besøkende får output til browseren...

pgsql eller postgresql som det egentlig heter er noe alla mysql ja og det er nok mysql du bør satse på (nevnte det bare for å vise at det finnes alternativer)

alt er på editornivå ja (hvis det er din betegnelse på "hardcode" skrevet for hånd i rene tekst programmer, notepad under windows. vim, pico osv under *nix)

Lenke til kommentar

Har det meste klart nå...

Blir trening i litt av hvert framover.

Blir nok en linux med apasje og admin av denne.

Har hatt apasje på NT en gang i tiden med en testside og hadde en tidlig RedHat oppe og gikk for noen år siden, så jeg finner nok ut av dette også.

Så får jeg gløtte litt på C# som vel er det siste av mange programerinsspråk og et rimelig utbviklingsmiljø for dette.

KEEP UP THE GOOD WORK!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...