Gå til innhold

skilde ut objekter fra hele bilder

Anbefalte innlegg

Trenger litt hjelp av noen som har drevet litt med web. Jeg er noob selv men har jobber med data ganske lenge og liker å prakke litt så det er ikke noe problem. Min problemstilling og ide er som følger

Skal lage en hjemmeside for en pub faktisk. :)

Jeg tenkte jeg skulle ta bilde av fasaden på pubben. Den skal komme når du går inn på hovedsiden. Det skal brukes et skikkelig digitalkamera og det skal være et bilde som skal være minst mulig redigert. Bilde av fasaden, man skal kunne klikke på døra og liksom gå inn og få et nytt bilde. Det vil være et oversiktsbilde av pubben innvendig. Objekter som skal kunne trykkes på vil være biljardbordet, darten, jukeboxen, klokka osv. Når man så klikker på for eks klokka skal man få ei ny side med stengetider osv. Trykker man på biljardbordet skal man kunne melde seg på biljard turnering og trykker man på darten så skal man få opp info om de som spiller, turneringer osv. Dere skjønner? Hvilket prog et best til dette? er det vanskelig å gjøre? Det må å være 2 forskjellige hastigheter man må kunne velge mellom. 54k/isdn eller bredbånd. og selvfølgelig må det passe like godt til explorer som opera. HVIS det er noen her som sitter med gode kunnskaper om dette og vil tjene noen kroner med litt veiledning og hjelp er det og muligheter for det. Håper på noen konstruktive innspill. programm som kan være kjekt å bruke, kanskje noen og har internett sider som ligner som jeg kan se på?

Takk for hjelp på forhånd

Melba

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første: Dette høres kronglete, upraktisk og designmessig på jordet ut, men er det slik du vil ha det, er det opp til deg.

Dette kan gjøres ved hjelp av imagemaps, altså, du kan "mappe inn" forskjellige deler av et bilde til å inneholde en link. For eksempel kan du markere rundt hele biljardbordet, og gjøre det "klikkbart". Imagemaps kan lages i mange typer bilderedigeringsprogrammvare (langt ord det der...) og det finnes også egene programmer for akkurat dette.

Du kan lese mer om imagemaps her: http://www.alistapart.com/articles/imagemap/

Endret av HalTan
Lenke til kommentar
Du kan også gjøre det ved hjelp av heftig bruk av "slice-tool" i PS, det vil også la deg bruke mouseover-effekter. Problemet er at det er litt tricky å få til, + at det ikke er lett å administrere alle bildene...

+ at kun firkantede områder vil kunne markeres...

Det kan løses ved hjelp av utrolig mange bittesmå slices... :p

Lenke til kommentar

Ville egentlig ikke løst det med HTML i det hele tatt. Det oser flash lang vei her. Men siden jeg ikke kan flash så kommer jeg med mine tanker rundt en HTML løsning:

Når det gjelder imagemap så er det fort og greit, men du mister mouseovermuligheten

Sliceing kan fort bli et mareritt avhengig av hvordan orginalbildet ser ut.

Hva med å bruke bildet i sin helhet og definere opp divs med absolutt posisjonering som dekker "hotsopts"? Det er en relativt enkel løsning som gir muliget for mouseover og andre effekter

Det er måten jeg løste siden til Storm-tt på.

Nå påpeker jeg at dette (hele opplegget) er et designprinsippmessig selvmord. Det er sinnsvakt vanskelig å lage en side som følger gode designprinsipper på denne måten. Bruksvenlighet og navigering er stikkord som må settes i høyOktanFokus. Tenk på at brukerne ikke gidder å saumfare et bilde for å finne linkene. Gjør det derfor pinlig åpenbart at her er det mulig å trykke samtidig som du tilbyr en mer klassisk meny ved siden av.

Tenk og på bilekvalitet kontra størrelse og tid det tar å laste ned. Dette er en vanskelig balansegang å begi seg ut på. Ta bare storm-tt siden på 56k så ska du se (og der gjorde jeg mange endringer for å kjøre ned antall kb) ;)

Dette var bare raske tanker rundt temaet, men jeg kommer til å bosette meg i denne tråden og hjelpe deg masse så bare spør ;)

Endret av enden
Lenke til kommentar

hmm, skal ta bildene til helga. men er jo sant som dere sier. Akkurat designmessig vet jeg ikke, dere får avgjøre litt på bildene. men de trenger jo ikke bli mere enn rundt 200kb. Og har man bredbånd tar det ikke mange sec. og det skal jo bare være 2 slike bilder. resten skal være "klassisk" oppbygd. Men vi får se. Jeg kommer sterkere tilbake i helga med litt nøyaktigere beskrivelser. Og kommer nok til å sende noen PM :)

Mvh

Melba som skal stå dørvakt nuh

Lenke til kommentar
hmm, skal ta bildene til helga. men er jo sant som dere sier. Akkurat designmessig vet jeg ikke, dere får avgjøre litt på bildene. men de trenger jo ikke bli mere enn rundt 200kb. Og har man bredbånd tar det ikke mange sec. og det skal jo bare være 2 slike bilder. resten skal være "klassisk" oppbygd. Men vi får se. Jeg kommer sterkere tilbake i helga med litt nøyaktigere beskrivelser. Og kommer nok til å sende noen PM :)

Mvh

Bare så du vet det, så er det flere med ISDN enn med bredbånd (over 384kbps elns) sier http://ssb.no

Lenke til kommentar
Du kan også gjøre det ved hjelp av heftig bruk av "slice-tool" i PS, det vil også la deg bruke mouseover-effekter. Problemet er at det er litt tricky å få til, + at det ikke er lett å administrere alle bildene...

+ at kun firkantede områder vil kunne markeres...

Det kan løses ved hjelp av utrolig mange bittesmå slices... :p

Om du skal ha det på den måten kan _alle_ sider byggast opp utelukka av tabeller, 1x1 celler med forskjellig farge alt etter posisjon og sånn ;)

Lenke til kommentar

Mvh

Skal du først ha litt side i den stilen så tror jeg det blir rart å plutselig gå over til vanlig layout

forsidebilde --> innebilde --> vanlig side?

Lenke til kommentar
Om du skal ha det på den måten kan _alle_ sider byggast opp utelukka av tabeller, 1x1 celler med forskjellig farge alt etter posisjon og sånn ;)

Gjorde det i headeren til sjakkesiden min - ikke celler men css posisjonering med 40-50 firkanter på 5*5 el 10*10px :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...