Saftis Skrevet 25. februar 2004 Del Skrevet 25. februar 2004 Ok, er vel snart på tide å begynne å kikke litt på alt dette. Slik jeg har forstått det er Web Services den overordnede standarden, .NET er microsoft sitt rammeverk for Web Services og C#, J# og VB.NET er implementasjoner av dette ? Og hvor kommer MFC/C++ inn i bildet ? Har de forskjellige språkene noen klare fremtrinn/ulemper i forhold til hverandre ? Er ikke sikker på hvilket av de jeg har lyst til å kikke nærmere på. Har hatt en del programmering i Java, litt i C og andre mer spesialiserte språk, erfaringsmessig er Java et fint språk å lære i, men litt mer tungvindt mtp. å lage kommersielle programmer, da det kreves et eget rammeverk, har treg GUI osv., men dette argumentet faller vel i grus mtp. .NET (da programmer fra alle språkene krever .NET rammeverket). Lenke til kommentar
Gråskjegg Skrevet 2. mars 2004 Del Skrevet 2. mars 2004 Vevtjenester er en måte å tilgjengeliggjøre programmene dine for andre programmer. Således er det mest interessant for bedrifter som ønsker å selge tjenester. .NET er (blant annet) Microsofts nye rammeverk for utvikling. Det inneholder et utrolig stort klassebibliotek som er bra designet, i motsetning til for eksempel MFC. C# er et nytt språk fra Microsoft som er basert på C++. Til forveksling er det svært likt Java. J# er Java for .Net - merk: Microsofts implementasjon, og de har jo ikke lov til å bruke de nyeste og beste versjonene av Java. VB.NET er den første objektorienterte versjonen av VB, beregnet for .NET. Jeg har holdt ymse kurs i .NET/C#, og erfaringsmessig har Java-utviklere lettere for å ta til seg alt det nye enn VB utviklere. Sikkert fordi de er mer vant til å tenke objektorientert. Du kan også bruke C++ med .NET, men hvorfor det, liksom? Er du ikke lei av å lete etter minnelekkasjer nå snart, da? - grå - Lenke til kommentar
Saftis Skrevet 6. mars 2004 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2004 Vevtjenester er en måte å tilgjengeliggjøre programmene dine for andre programmer. Således er det mest interessant for bedrifter som ønsker å selge tjenester. .NET er (blant annet) Microsofts nye rammeverk for utvikling. Det inneholder et utrolig stort klassebibliotek som er bra designet, i motsetning til for eksempel MFC. C# er et nytt språk fra Microsoft som er basert på C++. Til forveksling er det svært likt Java. J# er Java for .Net - merk: Microsofts implementasjon, og de har jo ikke lov til å bruke de nyeste og beste versjonene av Java. VB.NET er den første objektorienterte versjonen av VB, beregnet for .NET. Jeg har holdt ymse kurs i .NET/C#, og erfaringsmessig har Java-utviklere lettere for å ta til seg alt det nye enn VB utviklere. Sikkert fordi de er mer vant til å tenke objektorientert. Du kan også bruke C++ med .NET, men hvorfor det, liksom? Er du ikke lei av å lete etter minnelekkasjer nå snart, da? - grå - Ok, J# er definitivt ikke noe jeg vil lære meg da, høres rotete ut å lage en uavhengig avart av java i tillegg til et helt eget .NET språk. Hva er så forskjeller i praktisk bruk av C# kontra Vb.NET ? De få sammenstøtene jeg har vært borti Visual Basic fremstod det som et lite og greit språk, men uten de mest spennende bibliotekene. Kanskje begynne å titte litt på C# da... selv om det kan være skummelt å binde seg til M$ sine standarder, er det vel der $$'ene ligger i arbeidslivet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå