Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ADSL uten telefonabonnement: Ekstrakostnader?

Anbefalte innlegg

Vi vurderer å kutte ut telefonabonnementet fra Telenor, og satse på IP-telefoni i stedet. Men dette fører visst til en ekstrakostnad. Så vidt jeg kan se, er det ikke særlig mange ISP'er som krever dette. Hvorfor ikke?

Jeg har ADSL fra BKK og lurte på om vi måtte betale noe ekstra, og fikk dette svaret:

Det vil da komme en ekstra avgift på kr 59,- pr mnd, som Telenor skal ha i linjeleie. Dette er ikke noe vi tjener på, alt går direkte til Telenor. Alle ADSL leverandører må betale dette til Telenor (med unntak av Telenor selv) for de ADSL kunder som ikke har fast tlf. Dette er fordi ADSL bruker en del av kapasiteten i tlf sentralen.

Stemmer dette? NGT og Tiscali etc. betaler altså dette for deg da, siden de ikke krever noe ekstrautgift? Og hvorfor blir utgiften for linjeleie høyere når jeg ikke har telefonabonnement, enn når jeg har telefonabonnement?

Forresten, ironisk nok er vel nettopp Telenor en av de som faktisk tar gebyr for ADSL uten telefonabonnement. :sick:

Endret av GeeZuZz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har brukt Tele2 ADSL i ca 1år nå og er veldig fornøyd med produktet.

For to måneder siden bestilte jeg IP telefon fra Telio for å stenge ned den analoge linjen fra Telenor.

Tele2 skal da ha ca 70kr ekstra hver måned siden jeg ikke har vanlig telefon.

Pga dette har jeg bestilt ADSL fra NGT som ikke tar noe ekstra for dette.

Hvorfor det er slik kan jeg ikke svare på, men alle operatørene må nok betale leie til Telenor for bruk av kobbertråd inn til abonnenten. :yes::yes:

Lenke til kommentar

Ok, så stikkordet er altså her at den avgiften er inkludert i telefonabonnementet? Og at ISP'er som eventuelt ikke tar ekstrautgifter for dette, betaler det selv, for oss?

Btw, BKK har nok eget utstyr i sentralen siden det er kun de, og ikke Telenor, NGT eller andre som kan levere ADSL til oss.

Lenke til kommentar

Alle ISPer betaler denne avgiften, men mange av dem (NGT, Catch m.fl) har dette innbakt i sine abonnementspriser. Så det er riktig å si at mange leverandører betaler dette for kundene da de ikke har telefonabonnement.

Om ISP har egne DSLAMer tror jeg ikke det spiller noen rolle, da dette gjelder "kopperledningen".

Endret av WaRFaiR
Lenke til kommentar

Er det ikke Tiscali(eller annen levrandør) som leverer ADSL til deg da?

Havna på ADSL.no ved nummer søk på BKK.no

Vi anbefaler vår samarbeidspartner Tiscali som leverandør i ditt område. Tiscalis produkter finner du nedenfor

tror nok sentralen din er bygget ut av telenor ja..

TaZ

Endret av taz
Lenke til kommentar

Grunnen til at de tar en ekstraavgift er at telefoni går på det samme kobbeparet. NGT betaler for et helt eget kobberpar frem til husstanden da de leverer opptil den høyeste hastigheten som er mulig med adsl og trenger da hele frekvensspekteret. Det samme gjelder sdsl/shdsl.

Telenor og de andre leverer med en splitter som gjør at man kan benytte seg av det samme kobberparet til bredbånd og telefoni, også derfor de ikke leverer de samme hastighetene som ngt.

Dette er utifra ting jeg har hørt, men andre som vet mer om dette må gjerne rette meg eller bekrefte det :)

Lenke til kommentar
Er det ikke Tiscali(eller annen  levrandør) som leverer ADSL til deg da?

Havna på ADSL.no ved nummer søk på BKK.no

Vi anbefaler vår samarbeidspartner Tiscali som leverandør i ditt område. Tiscalis produkter finner du nedenfor

tror nok sentralen din er bygget ut av telenor ja..

??

Ved nummersøk med mitt nummer havner jeg på adsl.no ja, hvor de sier at de kan levere. Har prøvd både telenor, tiscali og alt annet som er og alle de sier NEI!

Vet egentlig ikke hvilken tilknytning BKK har til ADSL.no. Når jeg bestilte var det i alle fall ingenting som ledet til adsl.no.

Men jeg har vel egentlig fått svar på spørsmålet mitt :thumbup:

Konklusjonen blir jo da at IP-telefoni slett ikke trenger å bli noe billigere enn vanlig telefonabonnement fra Telenor. I vårt tifelle blir jo altså da Telio sitt IP-telefoniabonnement 60 kr. dyrere enn Telenor sitt abonnement. Så hvis ikke vi ringer for mer enn 60kr taper vi på det. :roll:

Men telefon er det siste steget i vårt forsøk på å kvitte oss med alle forbindelser til Telenor. Synd det ikke er mulig å gjøre det helt da...

Edit: bludern: Ja det hørtes fornuftigt ut...

Endret av GeeZuZz
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

telenor skulle hatt en adsl pris uansett om man hadde fasttelefon eller ikke. som andre har det

lurer da på om man sparer noe på å gå over til ip-telefoni.

telio: 159kr

telenor extra gebyr 60kr

ADSL 449kr

tot 668kr

fra før betaler jeg:

ADSL 449kr

ISDN 239kr

tot 688kr

+alle telefonsamtaler

forskjell mellom isdn og ip = 20kr -alle samtaler innenlans

hummm kan jo spare en del her :thumbs:

Lenke til kommentar
men man måtte jo ikke betalt denne avgiften hvis man hadde kuttet ut all telefoni totalt? hvorfor dem da skal ha denne avgiften inn med ADSL forstår jeg ikke, fordi de måtte jo ha vedlikeholdtlinjene uansett...

Hvorfor må de (Telenor) vedlikeholde linjene når de selv ikke bruker dem?

Hva om det blir brudd på kobberparet, hvem skal fikse det og hvor kjapt ønsker du at det bli gjort?

Lenke til kommentar

Til opplysning så bruker ADSL telefonlinjen. Så selv om du kutter ut alt med telefon, så bruker du jo fremdeles telefonlinjen. Og hvis ikke telenor tar seg av linjen, så er du ikke garantert at internett vil funke så altfor lenge.

Men her ser vi hvor skummelt det er med monopol. Telenor har fått alle i Norge som kunder, enten de vil eller ikke.

Endret av GeeZuZz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...