heffalump Skrevet 25. februar 2004 Del Skrevet 25. februar 2004 (endret) Hei Er lykkelig eier av en Shuttle SN45G. Er veldig fornøyd med alt bortsett fra støyen... Selv på ultra low er det mye viftestøy. (I tillegg høres det ut som om vifta kjører ujevnt. Det høres såvidt, men er utrolig irriterende...) Jeg skjønner at jeg bør bytte ut viftene, men jeg trenger hjelp. Har sjekket diverse forum, men det er så mye info at jeg blir svimmel... ------------ Kunne noen svare meg på dette: Hvor mye luft flytter I.C.E-viften som sitter i? Hva er minimum? Hvor mye støyer den i db? Hvor mye luft flytter PSU-viften som sitter i? Hva er minimum? Hvor mye støyer den i db? ------------ Har funnet noen vifter for CPU på Microplex, hvilke vil dere anbefale? *ADDA fan, 34.85m³/hour, 15 dB(A) *Papst fan, 33m³/hour, 12 dB(A) *Papst fan, 45m³/hour, 19 dB(A) *SmartCooler fan, 45m³/hour, 19 dB(A) Og så er det en SmartCooler-vifte som har hastighetsregulering, er det noe å satse på? *SmartCooler fan, 47m³/hour, 9-21 dB(A) Og for PSU er det denne viften som flytter mest luft, og støyer lite: *Papst fan, 10m³/hour, 18 dB(A) Og, lønner det seg å fjerne luftehullene bak, og sette på et viftegitter istedenfor? Vinner jeg noe på temperatur og støy? Jeg setter pris på all hjelp Endret 25. februar 2004 av heffalump Lenke til kommentar
bensinkanna Skrevet 16. mars 2004 Del Skrevet 16. mars 2004 har akkurat det samme kabinettet og det støyer alt for mye, vil også redusere støynivået med et par nye vifter, men hvilken? Noen må svare han Lenke til kommentar
356speedster Skrevet 16. mars 2004 Del Skrevet 16. mars 2004 (endret) Har skiftet denne viften selv :-) Den originale ICE viften er en SUNON KD1208PTB1 Har lett litt på nettet og spesifikasjonene er litt forskjellige på diverse sites, men ligger omtrent på dette: 2,6 Watt (Står på vifta) 42,5 CFM = ca 70 kubikkmeter/t 3000 rpm Støy ca 33-36 DB Har testet denne vifta mot diverse andre 80mm etter at jeg skiftet den ut, og mitt intrykk er at den bråker mye i forhold til luftmengden den flytter, men den ser ut til å tåle godt med mottrykk. Husker ikke akkurat hvilken vifte jeg bytte den med men det var en grei 80mm med spesifikasjoner omtrent som Titan viftene hos Microplex. Resultatet var meget bra, nesten lydløs på minste hastighet og bare litt luftsus ved høyere hastigheter. Anbefaler deg å kjøpe en av de rimelige Titan viftene som flytter rundt 40-50 kubikkmeter/time. NB! ikke kjøp de mest stillegående PAPST viftene (12db), de klarer ikke å flytte nok luft. hvis du er villig til å skjære i kabinettet, så kan du nok få litt bedre luftflyt og litt mindre støy ved å bruke en vanlig viftegrill, men prøv først med kun å bytte vifta. Ang PSU vifta så har jeg ikke skiftet den selv, men vet at andre har gjort det, sammen med å skjære bort grillen på PSU for å få mindre støy. Endret 16. mars 2004 av 356speedster Lenke til kommentar
bensinkanna Skrevet 16. mars 2004 Del Skrevet 16. mars 2004 takk 356speedster! Passer denne 80mm viften bra. Som heffalump nevnte; hvor mye luft frakter vifta på PSUen, vil denne holde? Lenke til kommentar
356speedster Skrevet 16. mars 2004 Del Skrevet 16. mars 2004 (endret) takk 356speedster! Passer denne 80mm viften bra. Som heffalump nevnte; hvor mye luft frakter vifta på PSUen, vil denne holde? Ser at den 80mm vifta der allerede har viftestyring. Det kan skape problemer sammen med viftestyringen fra hovedkortet, men det kan også fungere fint. Ang ny vifte til PSU, så tror jeg det sitter 2 stk 40mm i shuttle (en i hver ende av psu) og de kan skiftes ut, men jeg mener å huske at det ikke er plass til mer enn ca 15mm i dybden, så velg en 40mmx10mm vifte med mest mulig airflow. Endret 16. mars 2004 av 356speedster Lenke til kommentar
LaFleur Skrevet 18. mars 2004 Del Skrevet 18. mars 2004 Som CPU vifte vil jeg erfaringsmessig anbefale Papst 80mm 19 db med en Fanmate. Den vil kjøle bra samtidig som du kan justere den til passe lydnivå. Jeg synes 12 db vifta flytter litt for lite luft til å bruke på CPU. (Har testet selv på min xp 2400+) Lenke til kommentar
humbuq Skrevet 28. mars 2004 Del Skrevet 28. mars 2004 jeg har SN45G, og har en 80mm 19db papst montert på utsiden, dvs bak ICE-radiatoren, for å minske mottrykket. denne regulerer jeg med speedfan, noe som funker fett.. Men jeg skal montere en 120mm papst 26db med adapter, på ICE (fortsatt på utsiden) og sette 80mm'en i toppen. så får jeg litt bedre kjøling, tenkte jeg skulle klokke litt og sånt nå må jeg bare få gjort noe med den !"#¤"# PSU'en.. blir vel en silentX derja vanvittig irriterende høyfrekvent støy fra den Lenke til kommentar
Dollar Skrevet 31. mars 2004 Del Skrevet 31. mars 2004 nå må jeg bare få gjort noe med den !"#¤"# PSU'en.. blir vel en silentX derja vanvittig irriterende høyfrekvent støy fra den SilentX bråker, det er faktisk delta ikon på viftene inni den... Kjøp heller en/to par Papst 40mm (den tykk modellen) og hiv i PSU de bråker MYE mindre og kjølte bedre enn standardviftene i SilentX. Lenke til kommentar
bensinkanna Skrevet 18. april 2004 Del Skrevet 18. april 2004 har kjøpt en 80mm 19db papset vifte til cpuen. Slipper nå all den "viningen" når cpuen jobber. Merker først nå hvor mye av støyet PSUen står for, så tenker jeg kjøper 2x 40mm vifter til den. Men hvilken, skal de være 10 eller 15mm dyp. Hvor mye må de kjøle? Lenke til kommentar
bensinkanna Skrevet 25. april 2004 Del Skrevet 25. april 2004 Har nå byttet ut psu vifta med en 40mm 29db papst. Selve vifta bråker mindre, men det er mye "luftstøy" fra den. Finnes det noen måte å dempe de slags støy på? Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 25. april 2004 Del Skrevet 25. april 2004 SilentX bråker, det er faktisk delta ikon på viftene inni den... Det er også deltavifte på MIST Frostbite (vanlig versjon). Jeg har denne, og den bråker ikke spes når den er skrudd ned. Delta er ikke bare støyete vifter, tydeligvis Lenke til kommentar
jif-universal Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 Hei! Jeg har også samme maskinen. Jeg bytta ut heatpipe vifta med en Enermax UC8FAB 67m3 med spennings regulator på vifta. Det ble veldig bra og funker fint sammen med Cool'N'Quiet. (Spenningen blir ikke helt riktig men variasjon av spenning ved temp endring blir riktig nok til at det er ok) Jeg har derimot satt inn ett Gainward Ultra FX5900 kort. Vifta på kjøleren bråker no inni h**.. Noen som har tips til ny kjøler ? Jeg har målt at jeg har plass til en kjøler som er ca 2cm høy... (dvs bygger opp 2 cm fra GPU) Jeg leser at en annen har klart å skvise inn en Zalman kjøler i en tilsvarende boks... Har litt problemer med å finne GPU kjølere som passer så tips mottas gjerne. Lenke til kommentar
jif-universal Skrevet 24. mai 2004 Del Skrevet 24. mai 2004 jeg kommer til å slite litt med å få inn den passive GPU kjøleren til Zalman. Kjøpte en i helga og den er stoor.. Kommer til å kreve litt tilpassning av både kjøler og kabinett om jeg ønsker å montere den slik den er ment. Lenke til kommentar
Fenwick Skrevet 24. mai 2004 Del Skrevet 24. mai 2004 Er endel som anbefaler denne sharkoon-viften når det gjelder shuttle... Lenke til kommentar
1234567890qwertyuio Skrevet 25. mai 2004 Del Skrevet 25. mai 2004 Nesten den jeg har, har SL2. og den tar nesten bedre enn den orginale. Lenke til kommentar
Jalladoode Skrevet 18. juni 2004 Del Skrevet 18. juni 2004 Jeg har også slitt litt med plagsom støy fra SN45G. Jeg bytta den originale cpu-vifta med en 80mm Biltema-vifte som jeg hadde liggende. Kjører denne på 7V og det blir tilnærmet lydløst, men den flytter mindre luft enn den originale da. Load gikk opp ca 3-4 grader (xp2000+ på 1,45V). Kan sikker også bruke den originale vifta og koble til en Fanmate og prøve seg litt fram. Når det gjelder vifta på PSU så hadde jeg tenkt på en 19dB Papst. Det er irriterende at de har laga PSU slik at det ikke er plass til en 20mm tykk vifte. Det hadde faktisk vært plass der hvis de hadde fjernet en skrue. Siden den vifta jeg skal bytte med flytter mindre luft hadde jeg tenkt å lime på en stille 40mm i den andre enden av PSU, foran luftehullene der. Vet ikke om den skal blåse inn eller ut av PSU. Ellers så har jeg et vifteløst skjermkort (hehe) og det er bra siden AGP-sloten er plassert kliss inntil kabinettveggen. Ikke mulig å få plass til ekstra kjøling der uten å kutte litt i kabinettet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå