Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

hvor langt kan jeg strekke en nettverkskbel?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"hvor langt kan jeg strekke en nettverkskbel? "

- Veldig langt. den der max grensen er nok bare sånn "du kan risikere dårligere signal hvis du strekker lenger" opplegg.

det finnes vel også en liten forsterker dings du putter på kabelen en plass, så kan du doble lengden...

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-19 22:02, eunaas skrev:

har hørt at man kan ha en MAX lengde på 100m på nettverkskabler... er det tilfelle? er det noen mulighet til å legge den legre?

Hmm. Bare et spørsmål? Hva skal du med mer enn 100m TP kabel?

Pentium 200@233 <-- Hardcore overklokking :smile:

Lenke til kommentar

|||jeg og en kamerat tengte å legge nettverk mellom oss! hehe!!!

Pentium 200@233 <-- Hardcore overklokking :smile:

ja kjemte overklokking! MEN jeg har foresten glemt å oppdatere dem!

AMD XP 1800

256 DDr-ram

...jaja osv...

MSI k3..

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-19 22:21, Paragrafrytteren skrev:

Quote:

On 2002-03-19 22:16, Radiax skrev:

Koble til naboens bredbåndsforbindelse kanskej? :smile:

det også ja!!! hehe

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-19 22:02, eunaas skrev:

har hørt at man kan ha en MAX lengde på 100m på nettverkskabler... er det tilfelle? er det noen mulighet til å legge den legre?

Som andre sier så er maks "godkjente" strekk på 100 meter med cat5 kabler. Om du bare skal litt over har det trolig lite å si, men en kan også velge cat5e eller cat6, men er usikker på hvor mye det hjelper.

Ellers er det bare å sette opp en liten hub et sted mellom så har en 100 meter på hver side av den :smile: Da kan en strekke 200 meter kabel.

Lenke til kommentar

100 meter er max om du vil ha cat5 som det heter på fagspråket. Da SKAL du kunne ha 100mbit linje.

Vi elektrikere har et måle instument til å måle slikt.

(som er mer verdt enn 10 stk av min pc. MEGET DYR)

Men etter 100 meter går du ned til cat4 osv.

Dårligere linje som igjen betyr at du ikke greier å nå max hastighet på 100mbit.

Men på en annen side så har vel du ikke mer enn max 10mbit linje bredbånd. Så du kan sikkert strekke den langt og vel.

Har strekt en ledning på 210 meter, men da hadde nesten ingen 100mbit nettverkskort.

Du kan eventuelt kjøpe en trådløs netteverk. Har vært med på å montere en med over 300 meter rekevidde. Men bare 10mbit linje mener jeg. Men det holder mere nok.

:grin:

:grin:

Lenke til kommentar

Det er ikke bare signalstyrken som forhindrer deg i å trekke lange TP-kabler. Vanlig LAN som de fleste har i dag (Ethernet 802.3) bruker såkalt Carrier Sense Multiple Access with Collision Detection (CSMA/CD) for å "snakke" på nettverket.

Det betyr i klartekst at når en PC skal sende en pakke ut på nettverket, sjekker den at det ikke foregår noen sending på nettverket og dersom det ikke er det i øyeblikket den sjekker, så sender den i vei. Det som da gjerne kan skje er at en annen PC gjør akkurat det samme, samtidig. Siden det tar tid for signalet å bre seg i ledningen, vil ikke disse oppdage hverandre før de er godt i gang med sendinga.

Når så det nettverkskortet som sender data, oppdager at det kommer inn et annet signal på nettverket, vil den straks slutte og sende data, og i stedet sende et jammesignal. Når de andre nettverkskorta mottar dette signalet vil de også slutte og sende, og vente en tilfeldig valgt tid før de prøver på nytt.

Problemet her er at dersom du trekker en altfor lang kabel, vil signalene bruke så lang tid fra den ene enden av nettverket til den andre, at det vil være tid til å sende en hel pakke ferdig før et evt. jammesignal mottas av den som sender. Når senderen klarer å få ut hele pakka uten å motta jammesignal, trur den at pakka har blitt overført korrekt.

Tida det tar for et signal å gå fra ene enden av nettverket, til den andre og tilbake igjen, kalles for Round Trip Delay (RTD). Dette kan man enkelt regne ut. Man veit at minste pakkestørrelse for Ethernet er 64 oktetter (byte). Dersom man sender på 100 Mbps vil det ta 64 * 8 / 100 = 5,12 µs å sende de minste pakkene. Utfra hvor fort signalene vandrer i vanlige TP-kabler, veit man at for å få RTD under 5,12 µs må man ikke ha lengre kabel enn ca. 125 m fra ytterpunkt til ytterpunkt. For å være sikker har man satt grensa til 100 meter.

Dersom du trekker kabelen stort mer enn 100 m har du altså ikke noen garanti for at pakkene kommer fram, og du vil med til tider få feil i overføringa som ikke blir retta opp.

Det du kan gjøre er å:

- kjøre på 10 Mbps. Da vil maks RTD bli 51,2 µs og du kan trekke kabelen over 1 km før dette blir noe problem. (Dette er teoretisk, ikke regn med å få til noe stabilt på denne avstanden :wink:

- sette inn en router eller store-and-forward-switch (ikke cut-trough-switch) på midten. (Ikke så praktisk med mindre du har et annet hus på midten av strekket :wink:

- øke minimum pakkestørrelse. Med andre ord: lage din egen nettverksstandard. Dette er blant annet gjort på gigabit Ethernet (ville jo blitt maks avstand 12,5 m(!)), ved at man legger til ekstra oktetter (Carrier Extension) for å fylle ut de minste pakkene.

Vel, det er vel det første alternativet som er mest aktuelt. Det vil sannsynligvis funke best med 10 Mbit i alle fall, siden du må regne med enkelte forstyrrelser på en så lang kabling. Spørs også om du ikke bør ha STP-kabel (Shielded Twisted-Pair), da denne er mindre sårbar for elektrisk støy. Med 10 Mbit kan du jo også bruke coaks-kabel. Denne er enda mindre sårbar. (Avstandene jeg nevner ovenfor gjelder både Coaks og TP.)

Vel, håper du ikke blei altfor forvirra nå. Lykke til.

Lenke til kommentar

WOOOOOOOOW

Den siste må jeg printe ut og henge opp på jobben.

Her var til og med jeg litt vippet av pinnen.

Men stort sett det samme som jeg sa. :smile:

Det tok vel litt tid å skrive alt dette regner jeg med, så jeg skal ramme det inn i tillegg. :grin: :grin: :grin:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...