Gå til innhold

Stereoanlegg


Anbefalte innlegg

Sikkert noen som har tenkt på dette tidligere, men ...

Har akkurat kjøpt nytt lydkort (Terratec Aureon Sky), også måtte jeg teste litt.

 

Kobla ut forforsterkerdelen på en NAD C350 og plugga analog-ut fra lydkortet rett i effektforsterkerdelen. Og det låt veldig bra!

(WinXP -> "lydoverføring" via IDE-kabel. Hjemmelaget signalkabel til forsterker. )

 

Så for de med datamaskin og oppegående lydkort kan dette kanskje være noe å tenke på. Kjøpe feks en Cambridge P500, droppe CD-spiller og spare noen kroner. Eller legge litt mer i et par skikkelige høyttalere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nice! Hørtes ganske fett ut! Hvordan ble lyden?

Det umiddelbare inntrykket, sikkert også pga av at jeg har "kommet på noe smart", er at lydkortet som forforsterker låter bedre enn den som sitter i NAD'n. "Mer lyd" tror jeg er et dekkende uttrykk.

Det jeg synes har vært et problem med lydkort tidligere er at diskanten har vært hard og vrengt ganske mye, og mellomtonen har vært brutal mot feks klasisk musikk.

Må sjekke om jeg finner noe teknisk om Envy 24HT og se om jeg begriper noe, for dette kortet låter styggbra.

Skal teste litt mer imorra. Og også sjekke om det fungerer å plugge cd-spilleren (NAD C-541) digitalt inn på lydkortet. Håper egentlig det låter bedre enn CD-rom'en, eller så har lydbransjen en rimelig stor utfordring.

Lenke til kommentar
Nå har jo heller ikke cd-spillere i pc'er verdens beste drivverk heller...

Litt ironisk så brukes det samme drivverket som man finner i dvdspillere for pc også i vanlige "standalone dvdspillere" Men hvis pokker er det forskjell på drivverket på cd/dvd spillere i pcer til 300 -400 og og i hifikomponenter i maange tusen klassen..

 

Skulle bare mangle...

Lenke til kommentar

Kvaliteten på drivverket til pcer er uten reel betydning. Data leses ved høyere hastighet enn 1x og utsignalet fra den blir buffret så det er egentlig minst like bra som alle hifi-drivverk. Selv de aller dyreste til en halv million. Ulempen er at den bråker og er stor og stygg. Og bråket går jo igjen utover lydkvaliteten.

Lenke til kommentar
Kvaliteten på drivverket til pcer er uten reel betydning. Data leses ved høyere hastighet enn 1x og utsignalet fra den blir buffret så det er egentlig minst like bra som alle hifi-drivverk. Selv de aller dyreste til en halv million.

Vill gjerne ha beviser på dette, denne påstanden holder ikke.

Lenke til kommentar
Kvaliteten på drivverket til pcer er uten reel betydning. Data leses ved høyere hastighet enn 1x og utsignalet fra den blir buffret så det er egentlig minst like bra som alle hifi-drivverk. Selv de aller dyreste til en halv million.

Tja... vanligvis går vel lyden fra PC-CD-spilleren rett fra CD-ROM gjennom en ledning på tykkelse med spregningskabel (1-2mm) og rett i lydkortet, dvs ingen bufring mm. Dessuten låter det på langt nær så bra som min Maranz CD6000 koblet til forsterkeren med gode kabler. Hvis du ikke merker forskjell i dynmikk og "entusiasme" i lyden er jeg ikke imponert over gehøret ditt :-)

Dessuten spiller lydkortests kvalitet langt større rolle enn CD-drevet.

Lenke til kommentar
Kvaliteten på drivverket til pcer er uten reel betydning. Data leses ved høyere hastighet enn 1x og utsignalet fra den blir buffret så det er egentlig minst like bra som alle hifi-drivverk. Selv de aller dyreste til en halv million.

Tja... vanligvis går vel lyden fra PC-CD-spilleren rett fra CD-ROM gjennom en ledning på tykkelse med spregningskabel (1-2mm) og rett i lydkortet, dvs ingen bufring mm. Dessuten låter det på langt nær så bra som min Maranz CD6000 koblet til forsterkeren med gode kabler. Hvis du ikke merker forskjell i dynmikk og "entusiasme" i lyden er jeg ikke imponert over gehøret ditt :-)

Dessuten spiller lydkortests kvalitet langt større rolle enn CD-drevet.

Som nevnt to(!) ganger tidligere i denne tråden går lyden digitalt via ide kabelen ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...