Bach Skrevet 25. februar 2004 Del Skrevet 25. februar 2004 Sikkert noen som har tenkt på dette tidligere, men ... Har akkurat kjøpt nytt lydkort (Terratec Aureon Sky), også måtte jeg teste litt. Kobla ut forforsterkerdelen på en NAD C350 og plugga analog-ut fra lydkortet rett i effektforsterkerdelen. Og det låt veldig bra! (WinXP -> "lydoverføring" via IDE-kabel. Hjemmelaget signalkabel til forsterker. ) Så for de med datamaskin og oppegående lydkort kan dette kanskje være noe å tenke på. Kjøpe feks en Cambridge P500, droppe CD-spiller og spare noen kroner. Eller legge litt mer i et par skikkelige høyttalere. Lenke til kommentar
Peterman Skrevet 25. februar 2004 Del Skrevet 25. februar 2004 Har faktisk vært inne på samme tanke, men ble aldri noe av det. Lenke til kommentar
Vigji^ Skrevet 25. februar 2004 Del Skrevet 25. februar 2004 Nice! Hørtes ganske fett ut! Hvordan ble lyden? Lenke til kommentar
Bach Skrevet 25. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2004 Nice! Hørtes ganske fett ut! Hvordan ble lyden? Det umiddelbare inntrykket, sikkert også pga av at jeg har "kommet på noe smart", er at lydkortet som forforsterker låter bedre enn den som sitter i NAD'n. "Mer lyd" tror jeg er et dekkende uttrykk. Det jeg synes har vært et problem med lydkort tidligere er at diskanten har vært hard og vrengt ganske mye, og mellomtonen har vært brutal mot feks klasisk musikk. Må sjekke om jeg finner noe teknisk om Envy 24HT og se om jeg begriper noe, for dette kortet låter styggbra. Skal teste litt mer imorra. Og også sjekke om det fungerer å plugge cd-spilleren (NAD C-541) digitalt inn på lydkortet. Håper egentlig det låter bedre enn CD-rom'en, eller så har lydbransjen en rimelig stor utfordring. Lenke til kommentar
Vigji^ Skrevet 25. februar 2004 Del Skrevet 25. februar 2004 Jeg hadde aldri greid det du gjore sjøl, men virker fett! Sende inn en mail til nad kansje? Keep up the good work! Lenke til kommentar
diskvask Skrevet 26. februar 2004 Del Skrevet 26. februar 2004 Jeg har prøvd dette på min Nad C370 og mitt lydkort, men jeg tror jeg må ha koblet feil... Jeg brukte en vanlig 3.5mm til 2 x rca mellom analog ut på lydkortet og "main in" på forsterkeren, master volume i windows på 0; prøvde å spille av en sang; sjokkskadet pga ekstremt høyt volum og forvrengt lyd! Lenke til kommentar
cdrom Skrevet 26. februar 2004 Del Skrevet 26. februar 2004 Det er akkurat derfor det er lurt å koble seg gjennom forforsterkeren. Har man litt feil innstillinger i windows kan det gå riktig ille. Det fungerer forøvrig bra på min c370, men det var bare for testing. Kommer aldri til å være så dum og ha det slikt permanent. Lenke til kommentar
knut-eirik Skrevet 26. februar 2004 Del Skrevet 26. februar 2004 Kobler fra pc til hjemmekino med en 3,5 jack til 2 rca (til forforsterker seff) funker som bare det når jeg skal se filmer osv... Men det er drøyt å koble rett inn på en effekt forsterker da Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 26. februar 2004 Del Skrevet 26. februar 2004 En enkel CD-ROM med en tynn signalkabel til lydkort (sånn du må ha for å høre på cd'er i CD-ROM'en) vil jo aldri nå opp til no Hi-Fi nivå når det gjelder lyd da. Lenke til kommentar
diskvask Skrevet 26. februar 2004 Del Skrevet 26. februar 2004 Lydoverføringa skjer som nevnt digitalt via idekabelen. Lenke til kommentar
cdrom Skrevet 26. februar 2004 Del Skrevet 26. februar 2004 Nå har jo heller ikke cd-spillere i pc'er verdens beste drivverk heller... Lenke til kommentar
Fragletrollet Skrevet 28. februar 2004 Del Skrevet 28. februar 2004 Hva med å koble inn en mikser istedenfor forforsterker? Vil det ha noen gevinst på lyden? Lenke til kommentar
tintin77 Skrevet 29. februar 2004 Del Skrevet 29. februar 2004 Nå har jo heller ikke cd-spillere i pc'er verdens beste drivverk heller... Litt ironisk så brukes det samme drivverket som man finner i dvdspillere for pc også i vanlige "standalone dvdspillere" Men hvis pokker er det forskjell på drivverket på cd/dvd spillere i pcer til 300 -400 og og i hifikomponenter i maange tusen klassen.. Skulle bare mangle... Lenke til kommentar
Xi13 Skrevet 2. mars 2004 Del Skrevet 2. mars 2004 Kvaliteten på drivverket til pcer er uten reel betydning. Data leses ved høyere hastighet enn 1x og utsignalet fra den blir buffret så det er egentlig minst like bra som alle hifi-drivverk. Selv de aller dyreste til en halv million. Ulempen er at den bråker og er stor og stygg. Og bråket går jo igjen utover lydkvaliteten. Lenke til kommentar
knut-eirik Skrevet 2. mars 2004 Del Skrevet 2. mars 2004 Kvaliteten på drivverket til pcer er uten reel betydning. Data leses ved høyere hastighet enn 1x og utsignalet fra den blir buffret så det er egentlig minst like bra som alle hifi-drivverk. Selv de aller dyreste til en halv million. Vill gjerne ha beviser på dette, denne påstanden holder ikke. Lenke til kommentar
radiated Skrevet 2. mars 2004 Del Skrevet 2. mars 2004 Kvaliteten på drivverket til pcer er uten reel betydning. Data leses ved høyere hastighet enn 1x og utsignalet fra den blir buffret så det er egentlig minst like bra som alle hifi-drivverk. Selv de aller dyreste til en halv million. Tja... vanligvis går vel lyden fra PC-CD-spilleren rett fra CD-ROM gjennom en ledning på tykkelse med spregningskabel (1-2mm) og rett i lydkortet, dvs ingen bufring mm. Dessuten låter det på langt nær så bra som min Maranz CD6000 koblet til forsterkeren med gode kabler. Hvis du ikke merker forskjell i dynmikk og "entusiasme" i lyden er jeg ikke imponert over gehøret ditt :-) Dessuten spiller lydkortests kvalitet langt større rolle enn CD-drevet. Lenke til kommentar
LuftWaffel Skrevet 2. mars 2004 Del Skrevet 2. mars 2004 Kvaliteten på drivverket til pcer er uten reel betydning. Data leses ved høyere hastighet enn 1x og utsignalet fra den blir buffret så det er egentlig minst like bra som alle hifi-drivverk. Selv de aller dyreste til en halv million. Tja... vanligvis går vel lyden fra PC-CD-spilleren rett fra CD-ROM gjennom en ledning på tykkelse med spregningskabel (1-2mm) og rett i lydkortet, dvs ingen bufring mm. Dessuten låter det på langt nær så bra som min Maranz CD6000 koblet til forsterkeren med gode kabler. Hvis du ikke merker forskjell i dynmikk og "entusiasme" i lyden er jeg ikke imponert over gehøret ditt :-) Dessuten spiller lydkortests kvalitet langt større rolle enn CD-drevet. Som nevnt to(!) ganger tidligere i denne tråden går lyden digitalt via ide kabelen ... Lenke til kommentar
Eriond Skrevet 2. mars 2004 Del Skrevet 2. mars 2004 Dersom du kjører WinME, eller eldre, går lyden via den tynne kabelen fra cd-enheten til lydkortet. Er på Windows Xp at det går digitalt via ide-kabel. Når det gjelder Win2k og linux, er jeg usikker på hvordan det fungerer... Lenke til kommentar
GeCcO Skrevet 2. mars 2004 Del Skrevet 2. mars 2004 Kjører lyden rett i min C370, fungerer ypperlig Lenke til kommentar
millencolin Skrevet 2. mars 2004 Del Skrevet 2. mars 2004 dette er jo bare tull. Du velger jo selv om du vil at lyden skal gå gjennom IDE eller den tynne kabelen rett til lydkortet. Fullstendig uavhengig av operativsystem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå